Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
Едно специално интервю на Ники Николов с главният редактор на Любословие.БГ Андрей Велчев за неговия път в професията от репортер, редактор и водещ в телевизията до всичко останало, свързано с необходимите качества и умения, за да се станеш успешен комуникатор. Разговор за конфликтите в комуникационния бизнес и за необходимостта от нови етични правила и норми в него.
Роден е на 20-и ноември 1975 г. в Дупница. Завършил е„Маркетиг и мениджмънт“ в УНСС. Професионалната му кариера започва в телевизия MSAT – работи като водещ на сутрешен блок, водещ на новини и продуцент на предаване. След това е ПР на медийната група Bulgaria On Air и продуцира предаването „Бизнес класа“. На 16-ти октомври 2011 г.става първият мъж, водещ новините на новия канал БНТ 2 в екипа на Екатерина Генова. Две години по-късно основава маркетниг и ПР агенция InnoMedia, в която е съдружник с Людмила Великова. Ники Николов води курс за личностно развитие, публично говорене и бизнес етикет.
Интересува се от кино, пътувания и музика, зодия “Скорпион”.
Г-н Николов, трудно ли е да изоставиш журналистиката, телевизионния екран и тази част на публичността, за сметка на ПР-а или “другата страна на монетата”, както често наричат публичните комуникации?
Това се прави рязко и е оздравително и за двете страни- както за медията и зрителя така и за самия водещ,репортер или продуцент. Прекалено дългата работа в електронна медия създава изкривеното усещане за един по-различен от действителността живот. Препоръчвам на хората, работещи в телевизия да работят максимум 6-7 години подред и след това да си дадат по-дълга почивка, да сменят известно време ресора, дори медията – от телевизия да се прехвърлят към радио или печат. Лично за мен, след като временно спрях да се занимавам с телевизия видях, че животът е по-различен, зрителите се интересуват от съвсем други теми и гости извън тези, които показват рейтингите и налагат продуцентите или редакторите. Зрителите не чакат точно определено предаване или новинарска емисия- те имат своя телевизор в телефона си и гледат само това, което искат и когато имат време.
Как решихте да създадете InnoMedia във времена, когато комуникационните агенции са все повече и все по-разнообразни, а започванено на собствен бизнес стана рисковано начинание?
Телевизията е като силен медикамент –винаги те зарежда с адреналин, но те държи под въздействие за цял живот. Или ти я побеждаваш и излизаш от екрана, за да се развиваш, или оставаш някъде между 24-те кадъра. Желанието ми беше да правя нещо различно от създаването и представянето на новини. Реших да замина за САЩ, за да получа вдъхновение, да науча какво правят там в сферата на маркетинга и публичните комуникации. Въпреки трудния период в тази област в България и агресивното навлизане и сливания между големите международни агениции, в този период се запознах с моята бъдеща съдружничка и стартирахме InnoMedia с двама клиенти – „Таксистарс“ и „Омникар БГ“. След това започнахме бързо да набираме скорост с популяризирането на „Язаки- България“, клиники за естетична медицина. Последваха и големи кампании за една голяма верига хотели. Паралелно с това започнахме да изследваме какво търсят, искат и очакват клиентите, които са ни се доверили, както и дали това съвпада с реалността на пазара и на потребителите. Работихме по модела “винаги близо до клиента”- всяка седмица работим в неговия офис или на негов терен. Така отблизо виждаме проблемите и се запознаваме с хората, които работят по определените проекти. Ние искаме InnoMedia да е част от състава на компанията, а не да бъдем външен изпълнител, който само двама или трима човека познават.
Вероятно мното пъти са Ви питали полезен ли е журналистическия опит в ПР професията или, но все пак, според Вашия опит наблюдавате ли прехвърчане на искри илипо-сериозни конфликти между комуникацинните мениджъри, експерти и журналистите и ако да – на какво се дължат те?
Да, работата ми като репортер, редактор и водещ в телевизията, както и с всичко останало, с което съм се занимавал в тази сфера ми даде увереността още в началото – всичко да се случва бързо, лесно и точно. И до ден днешен лично аз пиша прессъобщенията, защото знам как се създава новина, как да опаковаш по най-добрия начин един продукт или услуга така, че да звучи и да бъде важен за голяма част от обществото и потребителите. Няма конфликт между ПР специалисти, журналисти и мениджъри само тогава, когато предлагаш качествено съдържание. Още от първото изречение, от самото заглавие е ясно дали това е нещо, което си заслужава да му обърнеш внимание, ако си репортер и редактор. Трудната задача е на ПР експерта- как да спазиш корпоративните изисквания на клиента , но и да го „вкараш“ в новините, да завладееш вниманието на медиите. Всичко, което правим в InnoMedia е много специализирано – създаваме концепция и план, по който се следват определени стъпки за налагане в пространството за всеки клиент. Това е процес който продължава дълго – от шест месеца до цяла година. Водим се от три основни принципа- коректно представяне, уважение на медиите и съвет към клиентите да избират най-доброто.
Лесно ли е да се работи с популярни звезди от шоубизнеса и не са ли те и личния им живот повече продукт на маркетинга и ПР с цел постигане на повече продажби?
Нашата агенция е създател на бизнес модела на популярния ливански диетолог д-р Енджи Касабие. С нея работих около 3 години за да й създам образ на мистична, харизматична личност и паралелно с това – професионален експерт в областта на диетите и здравословното хранене. Само за първите 6-7 месеца тя успя да привлече около 70% от всички клиенти на конкурентните диетолози към себе си и то не само с чар, но и с много добър ПР, качествени интервюта, интригуващи статии за популярните личности, с които я свързват всички потребители. Много трудно се работи не само с популярни личности, но и с хора, които нямат ясна концепция какво искат да постигнат, по какъв начин и в какъв срок. Повечето личности избират грешния вариант – “скандалът продава”. А това води само до негативен имидж и липса на истински интерес към тях от страна на публиката. Винаги съветваме клиентите си да свързват компанията си с личности, които са уважавани и любими – такива са голяма част от спортистите на България, от бизнеса и по-малко – от сцената и политиката. Голяма грешка е, ако заложите свой продукт да се демонстрира в социалните мрежи от плеймейтки. Това го правете само в случай, че продавате освежители за въздух, мигли за очи или вода за уста… Шегувам се, разбира се, но препоръчвам да заложите на новото поколение „блогъри“, които имат качествена аудитория, заинтересована и активна като потребителска група.
Коя е неудобната истина в медийното пространство?
Неудобната истина е че всеки работещ в търговска медия извън обществените – БНТ , БНР и БТА – са „спирани“, „коригирани“, „посъветвани“ и т.н. за какво може да да се пише, кое може да се излъчва и кое – не! Всяка търговска медия е свързана с някой „мастит рекламодател“, иначе би било невъзможно нейното финансиране и съществуване. Медиите в България са повече от интереса, който проявява аудиторията към тях. Икономическата обстановка изтласква от пазара тези, за които няма аудитория. Друга неудобната истина е, че хората, работещи в медиите взимат високи заплати. Това че водещи лица, 3-ма или 4-ма, взимат високи заплати не означава, че репортерите, които създават цялостната картина са добре платени. Удобното студио винаги е по-добре платено от работата на терен.
Трябва ли да се въведе нов модел на етичен кодекс, както за медиите така и за практикуващите ПР специалисти и агенции?
Да, трябва да се създаде.Така че когато решиш да си наемеш ПР агенция, която да направи кампания от фалшиви новини, фалшиви профили и да отправя фалшиви послания да има регулация, която да предупреди за тази кампания. Сега повече са подложени на мониторинг електронните медии, както и онлайн медиите, но според мен е добре да се наблюдават и ПР агенциите и криейтив агенциите, които създават новините и които оправят посланията към потребителите.
С появата на социалните медии и отварянето на Интернет, личността стана отворен към широките маси прозорец – помага или пречи прекомерното самочувствие, трябва ли доброто публично представяне да е постоянна величина и да сме жертва на убежданието, че винаги всичко може да ни е наред?
Когато имаш профил в социалните мрежи, трябва да знаеш как се поддържа и какво да споделяш; докъде си готов да стигнеш в споделянето на лична, семейна или бизнес информация. Свидетели сме как популярни личности – хора от екрана, от бизнеса – коментират и дават мнението си за всичко, което се случва наоколо. Винаги са готови да влязат в полемика – от темата за реакторите на АЕЦ Козлодуй, през пистите в Банско, чакдо поредното излъчено интервю на Сузанита. Прекаленото поднасяне на много и различна информация кара хората да не те припознават като експерт, специалист, а започват да те имат за „разбирач от всичко“ и не гледат обективно и професионално на мнението ти. Такива хора изморяват и аз обиктовено спирам да ги следвам в социалните мрежи. Хубавото на социалните мрежи е, че можеш да се направиш така информационния поток и в него да се появяват хора и мнения по теми, които те вълнуват и интересуват.
Бяхте водещ на юбилейното издание “25 години Пирин Фолк”.Какъв облик изгради музиката, която мнозина наричат „чалга” и може ли това разбиране да се промени с ПР инструменти?
През 2005 година за пръв път се докоснах до македонската музика и до изпълнителите и творците, които работят за фестивала „Пирин Фолк“. Това е единственият в България фестивал, който остава и до днес, подкрепен както от местната община, така и от гилдията на творците, изпълнителите на фолклорна музика, както и БНТ. С ПР инструменти можеш да привлечеш поп-фолк певици да пеят фолклор, а обратното никога няма да стане на сцената в Сандански, защото изискванията за представяне и музикално интепретиране се следят от две журита – селекционно и фестивално. Публиката на “Пирин Фолк” се обновява – всяка година виждам по-млади и нови хора сред публиката. Това е фестивал, който обединява музиканти и изпълнители от Балканите. Пирин фолк е чудесен ПР за град Сандански и региона, за развитието на туризма и заетостта на хотелите е показател, че фестивалът и градът живеят и се развиват в правилната посока.
Какво прави едно ПР събитие значимо и една ПР кампиния успешна и устойчива?
Едно събитие е значимо, когато си успял да доведеш правилните хора, които самите медии ще оценят и ще покажат, без да ти се налага да се молиш и да обясняваш кой кой е. Едно събитие се смята за успешно не по броя излезли публикации, а по броя клиенти и потребители, които след това ще говорят, коментират, споделят и ще станат редовни клиенти на услугата или продукта които си представил. Бягайте от традиционните гости за събитие, търсете уникални и съдържателни личности, за които ще ви бъде трудно да ги убедите, че трябва да посетят именно вашето събитие – но така ще бъдете винаги с една крачка пред конкуренцията.
Можем ли да допуснем, че е възможно журналистиката да съществува без журналисти и ПР без ПР-и?
Не, това няма как да се случи, но че и двете професионални области се променят – това е видно. С агресивното навлизане на социалните мрежи и платформи, потребтелите стават и журналисти, и ПР специалисти – те са на мястото на събитието, предават на живо, споделят своето мнение или препоръчват. На мен би ми било интересно да гледам предаване, направено изцяло от мненията, коментарите, анализите и директните излъчвания на потребителите. Когато четете нещо в социалните мрежи – не бъдете 100% уверени, че е истина. Доверявайте се на няколко източника от истинската журналистика и на ПР-и които могат да посочат 3-4 кампании, които са реализирали успешно.
Застудавя и вече вадим шлиферите и балтоните си от гардероба. Тъжна констатация е повечето награди на гилдиите, в това число и тези за ПР са място, където да разходим нашите нови дрехи. Съгласен ли сте с това? Може ли това да се промени и дадем значиност на връзките с обществеността и публичните комуникации?
Има два вида агенции –едните, които винаги участват и винаги печелят със стерилни проекти и кампании; които не дават никакъв резултат, но изглеждат „лустросани“ и другите, които никога не са допускани до участие, но печелят повече от доверието на клиентите си и препоръки към нови клиенти. В последната година наблюдавам, че много от фармацефтичните компании решиха да сменят големите си „скъпи“ агенции с малки, които са показали резултати и качествено съдържание. Не е задължително да имаш 12 момичета, които да посрещат гостите за събитие и да не могат да обяснят кой кой е или каква е темата на събитието.
Лично аз не се вълнувам от награди, вълнувам се от мнението на клиентите и препоръките, които ще направят за мен пред техен клиент. Харесвам много работата на агенция PR Care, които направиха изключително успешни събития и добър ПР на компаниите и продуктите, които представят през тази година. Аз им давам моята награда – признанието за чудесната работа, която съм наблюдавал от техните проекти и всички споделени мнения на потребители които съм чул.
Наскоро стартирахте корпоративни курсове в които обучавате служители на фирмите в това как да комуникират по-добре с клиентите,как да успяват да продават повече със силата на убеждението и да спазват бизнес етикета…
Това, което правя, са индивидуални срещи и то главно с личности от среден и висш мениджърски състав, както и със служители, които имат директен контакт с крайни клиенти. Говоря за компании, които предлагат висок клас продукти или услуги. Това, което искам да накарам тези хора е всеки да отключи своя чар и да се научи как да го използва. Чарът на човек се крие в тембъра, интонацията, жестовете, дълбочината на погледа, правилно зададените въпроси, стойката по време на разговор, и др.
Тренираме различни ситуации – поставям ги в най-трудните ситуации от работния ден. Изграждаме правилната посока за развитие на дадена личност, в зависимост от компанията, от това което продават и най-вече – акцентирам на връзката им с клиентите. Как да изглеждате спокойни да вдъхвате доверие пред двама и пред двеста служители. Тайната на успешната презентация, бизнес визията пред колеги и пратьнори също е от значение. Досега съм работил със служители на компанията Тихо.БГ, Боди дизайн, Фонио и др. В процес съм на подготовка на специализирана книга, която да помогне на повече хора да отключат своя чар и да успяват благодарение на своите познания, опит и контакти. Всичко това ще стане през март 2018 г.
Интервю на Андрей Велчев, Любословие.Бг, 20.10.2017 т.
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)