Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
Хората пътуват повече през лятото, а то наближава с пълна сила. Добрата новина е, че бензинът в България е втория най-евтин в ЕС, като по-евтино гориво, купуват единствено в Полша. Лошата новина е, че съпоставен с доходите ни, бензинът е един от най-недостъпните не само в Европа, но и в целия свят (България попадна в топ 10 на страните с най-недостъпен бензин, според класация на Bloomberg в края на миналата година).
Та, въпросът как да пестим от бензин, е по-актуален отвсякога. Ето и няколко основни начина как да намалим разхода на гориво, според експертите.
Всъщност климатикът е по-икономичен…
Най-вероятно ще видите много автомобили по магистралата, да пътуват с изцяло смъкнати прозорци. Като изключим тези, които са любители на „вятъра в косите им“ и водачите на стари автомобили, които нямат климатик, голяма част от останалите, може би си мислят, че така пестят гориво. Те обаче, са в голяма заблуда…
Да, климатикът повишава разходите на гориво. Но отворените прозорци не пестят тази разлика. Според изследвания, съпротивлението, което автомобилът трябва да преодолява, при висока скорост и изцяло отворени прозорци, повишава в много по-голяма степен разхода на гориво, отколкото го прави включеният климатик.
Подготвяйте автомобила си преди тръгване
Това, което можете да направите преди да тръгнете на дълго пътуване, е да охладите автомобила си, непосредствено преди тръгване. Отваряйте прозорците, когато тръгвате, за да продухате нагорещения въздух.
Изпразнете багажника си от излишните товари, като например колелетата на децата или ненужни инструменти, които съхранявате в багажника си. Всеки допълнителен килограм вдига разхода на горивото.
Спазвайте ограниченията
Знаете ли колко проблеми ще избегнете, ако просто спазвате ограниченията. Ако това не е достатъчно привлекателно за вас, ще ви кажем, че по този начин освен глоби по пътя, ще разходвате и по-малко гориво. На практика, автомобилите са най-икономични в рамките на ограниченията (обикновено между 90 и 130 км. ч.).
Т.е. шофиране с много по-висока скорост, сериозно влошава разхода на гориво и ви „бърка в джоба“, освен че повишава шансовете да ви спрат или да участвате в пътно-транспортно произшествие.
Преглеждайте гумите си
„Меките гуми“ се въртят по-трудно, съответно създават допълнително съпротивление, което пък вдига разхода на гориво.
Винаги преди да тръгнете на дълъг път, проверявайте гумите си да са напомпани в рамките на препоръчаното от производителя на вашия модел. Не прекалявайте с напомпването, защото така увеличавате шанса за ПТП, поради удължаване на спирачния път.
Избягвайте пиковите часове
Всички са наясно, че задръстванията повишават разхода на гориво. Това което можете да правите е да ги избягвате, като регулирате часа си на тръгване, или маршрута, който ще изберете.
Шофирайте равномерно
Вместо да подавате газ „до последно“, когато виждате, че ще трябва да спрете на светофара, можете спокойно да вдигнете крака си от газта много по-рано. Този начин на шофиране, по-скоро навик на шофиране, ще ви се отплаща без дори да правите допълнително усилия, веднъж когато си го изградите.
Когато поддържате автомобила си в добра технически форма, освен по-надежден, той ще е и по-икономичен.
Сменете го с по-икономичен
Всяка машина си има определен цикъл на живот. Ако вашето возило е започнало трайно да харчи много повече гориво, отколкото подобни на него, то много е вероятно да не можете да направите много, за да намалите разхода.
Това е момента, в който трябва да започнете да мислите за нова кола. А едно от първите ви изисквания трябва да е икономичния разход на гориво.
Добре ли е за автомобила да го държите с пълен резервоар?
Много от шофьорите се вълнуват живо от въпроса „Добре ли е за автомобила винаги да се държи с пълен резервоар?“.
Бензинът губи известна част от октановото си число с времето, като отделя и „радикали“, при положение че стои в резервоара повече от два месеца. Това обаче е по-скоро проблем, ако автомобилът не се ползва през този период, според Джон Иботсън, главен механик в тестовия център на потребителското издание Consumer Reports.
Ако шофирате автомобила си обаче, няма да имате такъв проблем. Новото гориво ще се смесва със старото и ще неутрализира негативните ефекти. В допълнение притесненията свързани с октановото число, могат да са актуални само, ако държите автомобила си без да го ползвате за период повече от шест месеца, смята още експертът. В тези случаи е добре да ползвате горивни добавки.
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)