Д-р Андрей Велчев е главен редактор на Luboslovle.bg, доктор по…
В ерата на новите технологии и забързаното ежедневие навлиза все по силно въздействието на фалшивите новини или познати като fake news. Неверните новини се разпознават по скандалните заглавия – Шок, Ужас, Скандално и т.н. целят да провокират интерес към публикуваният материал. В България отдавна са разпознати така наречените фалшиви новини също като жълти новини. Борбата срещу неверните тестове е силно изразена в онлайн пространството.
Наблюдава се обединение на всички доказани медии в България и не само в целия свят. Силното въздействие на фалшивите новини е провокация към медиите да предприемат адекватни мерки срещу тях. Да пишеш текст е едно велико начинание, което вдъхва живот чрез думите и се превръща в творение. Силата на думите е доказана и манипулаторите на съдържанието знаят това. Чрез различни подходи на въздействието на текста манипулаторите влияят на обществото.
Мощната машина за разпространение на фалшивите новини е социалната мрежа. Там можете да срещнете всички видове неверни статии. Част от тях целят да се регистрирате с профила си в социалната мрежа, да попълните лични данни или доброволно да си предоставите контактите за връзка с вас. Повечето хора неосъзнато дават достъп до своите профили, което води до злоупотреба с лични данни. Няколко препоръки за предпазване:
– Бъдете внимателни с кликовете върху статиите с провокация
– Винаги се информирайте от три източника най-малко за новините в обществото
– Винаги четете доказали се медиите в България
– Комуникирайте с приятели по актуални теми
– Следете националните и международни медийни канали
– Не се доверявайте на случайни източници
– Не предоставяйте никакви лични данни
Фалшивите новини си имат своята цел да създадат напрежение в обществото по актуална тематика и да създадат в хората страх. Страхът води до несигурност във всеки човек. Въздействието може да доведе както до малки така и до големи поражения.
Ето няколко примера за световни гиганти обявили се против фалшивите новини:
Социалната мрежа Facebook
Световната търсачка Google
И в България има различни кампании срещу неверните новини. Това е една от тях – Видео „Ти си това, което четеш“.
Бъдете винаги информирани!
Христина Недева/ hristinanedeva.com
Каква е вашата реакция?
Д-р Андрей Велчев е главен редактор на Luboslovle.bg, доктор по национална сигурност и политология, магистър по политически мениджмънт и публични политики, както и по масови комуникации от Нов български университет. Той е автор на множество публикации и интервюта в областите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации, както и по теми, свързани с националната и личната сигурност, хибридните войни и съвременните заплахи. Член е на: Съюза на българските журналисти, Асоциацията на полицейските началници, Националния съюз „Безопасност и охрана“, Националната асоциация „Сигурност“