Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
Чехия ще настоява Европейският съюз да забрани продажбата на по-нискокачествена храни в Източна Европа под същата марка, докато по-добра храна се продавала на Запад. Това обяви чешкият земеделски министър, цитиран от „Ройтерс“.
Чехия се присъединява към Словакия и Унгария, които също твърдят, че мултинационалните хранителни компании продават по-лоша храна в по-бедните и по-нискоконкурентни източноевропейски пазари.
„С някои продукти ние всъщност сме кофата за боклук на Европа“ изтъкнал земеделският министър Мариан Юречка.
Чешки потребителски групи отдавна се оплакват относно по-ниското качество на храната, продавана от големите компании. Но те нямаха инструменти за упражняване на влияние, защото подобни продажби са законни в ЕС, ако на опаковките на храните е предоставена информация за всички нейни съставки.
Юречка уточни, че е разпоредил проучване на качеството на храните, изводите от което ще станат ясни през юни. Тези данни, заедно с данните от Словакия и други страни, след това ще бъдат използвани за оказване на натиск да бъдат променени правилата на ЕС. В проучването на качеството ще бъдат включени и стоки за почистване, измиване и перилни препарати.
„Нашата основна цел е да променим европейското законодателство, така чеако дадена стока има същия производител, същата опаковка със същия шрифт, така че това е една и съща стока на пръв поглед, тогава тя има същите съставки“, коментирал министърът пред „Ройтерс“.
Той не е дал никакъв пример. През 2015 г. проучване, проведено от Университета по химия и технологии, обяви, че разтворимото кафе, киселото мляко, маргаринът и някои видове преработено месо, продавани в Чехия, са били произведени с различни съставки.
Храните са с около 25 процента по-евтини като цяло в Чехия в сравнение със съседна Германия според Евростат. Това отчасти отразява по-ниските местни разходи и стандарта на живот. Но чешките потребители често ходят да пазаруват в чужбина, включително по-висококачествени продукти.
Юречка настоя, че продуктите следва да бъдат съгласувани в рамките на единния пазар на Европейския съюз.
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)