Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
Капризите на времето в Южна Европа превърнаха зеленчуците в скъп лукс. При един средиземноморски продукт ценовият бум тепърва предстои – очаква се значително поскъпване на зехтина
Който иска да усети последиците от глобализацията и климатичните промени, трябва просто да се насочи към щанда за зеленчуци в който и да е европейски супермаркет – почти всичко е станало много по-скъпо. Цените на салатите в Германия са се удвоили, тиквичките във Франция са с до пет пъти по-скъпи от обичайното. Във Великобритания супермаркетите ограничават покупките на броколи и салати на всеки клиент. Домати, чушки или патладжани – всичко е поскъпнало. Причината – капризите на времето в Южна Европа.
Близо една трета от плодовете и зеленчуците, предлагани в Европа, идват от Испания, като през зимата този дял скача до 50 %. Тази зима по испанското средиземноморско крайбрежие обаче не бе толкова мека како обичайното. В края на декември целият регион бе залят от валежи, напомнящи библейски потоп, през януари дори валя сняг – на някои места за първи път от над 30 години.
Особено лоши бяха условията за маслините. 2016 година започна зле с продължителни студове и насекомите едва успяха да се появят по времето, когато маслиновите дървета разцъфтяха. След това дойде горещо лято, което просто не искаше да свърши и растенията получаваха твърде малко вода. Това, което радваше туристите през късната есен, сега се превръща в истински проблем за фермерите, отглеждащи маслини в Италия, Испания и Гърция. В момента селскостопанските производители в Средиземноморието се готвят за трета поредна мизерна реколта. И за първи път това вероятно ще бъде усетено от потребителите в германските супермаркети.
Качеството на реколтата е много лошо
Не само количеството на реколтата е намаляло силно, но и
качеството е много лошо – голяма част от маслинената реколта
просто е твърде нискокачествена, за да може от нея да се направи
добър зехтин. Подобно бе положението през 2015 и 2016 година,
но тогава поне резервоарите със зехтин на търговците на едро все
още бяха добре напълнени. Освен това Тунис получи правото,
благодарение на изключение от европейските правила, да достави
големи количества собствен зехтин на европейския пазар.
Това предотврати, поне отчасти, повишението на цените – през
2015 година зехтинът в Испания поскъпна с над 27 %, а в Италия
с 21 %, според данни на компанията за пазарни проучвания IRI
Information Resources.
Дори в Германия, където големите вериги супермаркети в тежки
времена, налагат на производителите най-ниските изкупни цени,
през 2015 година зехтинът е поскъпнал с над 8 %, а през
изминалата година – с още 7 %.
Над средното, според най-новите данни на IRI, са поскъпнали
стоките без търговска марка на веригите, продаващи на ниски
цени. Времето на евтиния зехтин изглежда отминава дори в
магазините на Aldi, Lidl или Netto.
Още отсега цените на зехтина в Испания, която запазва
голямата си преднина като водеща страна производител според
анализатори на зехтинения пазар, вече са с близо 25 % над
средното за годините между 2010 и 2015 година. Когато бъде
продадена първата част от сегашната мизерна реколта, се очаква
те да се повишат рязко.
Транспортиране само с въоръжена охрана?
Конрад Болике, ръководител на проекта Artefakt, който от
години следи на място реколтите в Гърция и Италия, прогнозира,
че тази година потребителите ще трябва да плащат с до 10 %
повече за зехтин.
“Ако супермаркетите искат да запазят цените си, то те ще
трябва да продават под изкупната цена”, посочва експертът.
Тази година добрият зехтин на места като Сицилия, където
реколтата е намаляла със 70 %, ще струва колкото злато, допълва
Болике. Заради това един производител го е посъветвал да
подсигури транспортирането на зехтина от маслобойните до
пристанището на Палермо с въоръжена охрана.
Очаква се особено силно да бъдат засегнати потребителите във
Великобритания. След решението на страната да излезе от
Европейския съюз британската лира загуби значителна част от
стойността си. В момента зехтинът на Острова е толкова скъп,
колкото не е бил от поне десет години.
Звездният готвач Джейми Оливър заради повишените цени на
зеленчуците и най-вече на зехтина вече обяви, че ще затвори шест
от италианските си ресторанти във Великобритания.
Все пак има причина фермерите от Средиземноморието да се
радват, поне тези, които изобщо успят да съберат съществена
реколта – за първи път от години те ще получат малко повече пари
за труда си, от който през изминалите години едва успяваха да
свързват двата края.
БТА
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)