Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 –…
Една трета от интернет-потребителите у нас са пазарували онлайн през миналата година. Данните са от анализ на „Евростат“ за електронната търговия в страните от ЕС през 2016 г.
63% от българите редовно ползват мрежата – или това са около 4 милиона и половина души. От тях милион и 300 хиляди са пазарували онлайн. Това е значително по-малко от средното за целия ЕС
Оказва се, че най-много купуваме дрехите и спортни стоки – те са над 77% от поръчките. Следват били стоките за дома – 24 процента. На трето място са резервациите за туризъм или пътувания (23%).
Най-малко купуваме храни, напитки или стоки за ежедневна употреба (22%). Най-активни в пазаруването онлайн остават младите българи. Като 60% от хората на възраст между 16-34 години са пазарували онлайн.
Хората между 65-74 години, които са пазарували онлайн са малко над 1 процент. Според експерти годишно всеки един онлайн потребител харчи за покупки по 150 евро. Миналата година оборотът на електронната търговия у нас е достигнал около 200 милиона евро.
Около 30% от родителите обаче знаят какво правят децата им в интернет. Психологът Евелина Лафчийска от асоциация „Родители“ гостува в студиото на „Жива връзка“ и коментира защо 30% от родителите знаят какво правят децата им в интернет.
„От една страна проблемът е много подценяван, тъй като детето си е вкъщи и от дома влиза в интернет“, коментира Лафчийска.
„Много рядко децата не използват интернет. Можем да направим сравнение от 2010 г. Ако тогава децата са започвали на 9-10 години да използват интернет активно, сега границата започва на 6-7 години. Не препоръчваме да се оставят самостоятелно да сърфират в мрежата“, подчерта Лафчийска.
„Както водим децата на улицата и ги учим как да пресичат безопасно, това трябва да се случва и в интернет, защото това е още по-голяма среда. Първо родителите трябва да прекарват време с децата си онлайн – да играят, да учат. Поне известно време могат да учат децата на настройки, как да сърфират безопасно. Ако свалят приложения, трябва да има правила – колко време да прекарва в интернет, какви неща могат да теглят, кога да използва устройството и приложенията“, категорична е тя.
По думите й, в чужбина родителите използват повече програми за родителски контрол. Това в България все още не е много популярно, но е изключително важно особено при деца между 10 и 12 години. Много е лесно родителят да си направи профил и да направи режима безопасен, за да се филтрират неподходящите видеоматериали.
„Когато устройството е общо, детето се съобразява с това. Лично устройство препоръчваме да се купува по-късно“, смята психологът.
Тя добави, че родителите много страдат от това, че нямат достатъчно време за детето си. „Нека това да се случва и онлайн. Няма нищо лошо в това да се играят игри“, добави Лафчийска.
Каква е вашата реакция?
Главен редактор на Любословие.bg. Доктор по научна специалност: 05.11.02 – Политология (Публична администрация) с тема на дисертационния труд: Комуникации в процеса на политиките (Изграждане на обществена съпричастност при стратегически публично-частни партньорства). Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)