Милиони зрители в България и по света са гледали със затаен дъх „Карибски пирати”, „Трансформърс” и „Матрицата“. Част от магията на тези филми е завладяващата им музика, свързана с една малко позната у нас, но известна в Холивуд българка.
Пенка Кунева е наистина успяла българка. И то успяла в Меката на киното.
През 1990 г. пристига в Америка само със 130 долара. Но и с българското си музикално образование и пълна стипендия за магистратура по композиция в университета „Дюк“, спечелена след тежък конкурс с участници от цяла Източна Европа.
Завършва успешно и става първият докторант по композиция в историята на престижния университет.
Пенка Кунева има афинитет към театъра и киното и през 1999 г. заминава за Холивуд. Там музикалната й приказка започва да се сбъдва като на кино. „Матрицата”, „Карибски пирати”, „Трансформърс”, „Шерлок Холмс“, „Ангели и демони“, „Елизиум“ и „Играта на Ендър“ са суперпродукциите, в които звучат нейна музика и оркестрации. Както и в суперигрите Starcraft 2, World of Warcraft, Gears of War и „Принцът на Персия – Забравените пясъци”.
Българката е сред малкото жени-композитори в Холивуд. През 2015 г. издаде своя втори авторски албум „Жената астронавт“ (The Woman Astronaut), който получи Hollywood Music in Media Award – престижна награда за музикално творчество, предназначено за широк кръг слушатели.
„Тази музикалност е изграждана у мен от най-ранно детство. Помня майка ми имаше една плоча, прослушвана стотици пъти – Святослав Рихтер изпълнява Концерт за пиано в ла минор от Григ. Слушах, представях си различни картини и плачех от вълнение. Бях на 6 години. Незабравимо! Според мен емоционалната връзка с изкуството е много важна. Образованието, което получих в Музикалното училище и Академията в София, беше много сериозно. Учехме задълбочено оркестрация, история на музиката, теоретичните дисциплини. Всичко това ми даде много добра професионална основа, оценена високо от работодателите ми в Холивуд, “ разказва българката.
Въпреки ангажиментите си Пенка Кунева всяка година се връща в България. Тази година – за да запише новите си композиции на 19 декември със Симфоничния оркестър на БНР под диригентската палка на Любомир Денев-син в Първо студио на БНР.
източник: БНР