Д-р Андрей Велчев е главен редактор на Luboslovle.bg, доктор по…
Фалшивите новини са надминали по популярност истинските във Фейсбук. Това сочи анализ на канадски новинарски сайт.
Скандалните данни доказват още, че скалъпените истории са предизвикали повече коментари, споделяния и реакции, отколкото топ новините от общо 19 престижни медии, сред които „Ню Йорк Таймс”, „Вашингтон Поуст”, В„Хъфингтън Поуст” и „Ен Би Си Нюз”.
Тревожните резултати доказват, че сензацията, а не фактологически доказаната истина в медиите определя политическия дискурс.
По време на най-критичните месеци от кампанията за президент на САЩ, 20-те топ новини от силно поляризирани в политическо отношение блогове и сайтове със съмнителна репутация и достоверност са генерирали близо 9 млн. споделяния, реакции и коментари във „Фейсбук”. В сравнение – 20-те водещи истории на престижните и утвърдени медии като „Ню Йорк Таймс”, „Вашингтон Поуст”, „Гардиън” и „Политико” са успели да съберат едва 7,4 млн.
4 от фигуриращите в топ 10 фиктивни новини са дело на един и същ сайт „Ендинг дъ фед”. На първо място с над 960 000 споделяния, реакции и коментари е публикуваното „ексклузивно” изявление на папа Франциск, в което той обявява пълната си подкрепа за Доналд Тръмп и че застава плътно зад гърба му. Веднага след това е и „смазващата истина” от „Уикилийкс”, които са потвърдили „участието на Хилари Клинтън в продажбата на оръжия за ДАЕШ”.
Резултатите доказват още, че Фейсбук потребителите не само са споделили лъжливото съдържание, но и са го възприели като истинна. Въпреки интересния факт, че крайнодесният новинарски сайт е създаден точно три месеца преди изборите за президент и предлага подлежаща на съмнение информация не само по отношение на съдържанието си, но и относно собственика си.
Новите данни илюстрират силата на фалшивите изборни новини във Фейсбук и склонността на интернет потребителите да вярват в недоказана информация, а с това и към политическа манипулируемост. Установява се и тревожна тенденция, според която интересът към скандалната измислица взима превес над достоверното осведомяване.
Резултатите излизат броени дни, след като Марк Зукърбърг отрече вероятността разпространението на лъжливи новини да е довело до дезинформация и да е повлияло на изхода от изборите. Той определи количеството фиктивна информация в социалната мрежа като „нищожно малко”.
Данните се появяват и малко, след като гигантът „Гугъл” обяви война на сайтовете, предоставящи фалшива информация, като заяви, че оттук насетне ще им бъде ограничено ползвателство на „АдСенс” – софтуерът за продажба на реклама в търсачката, позволяваща на уебсайтовете да промотират себе си или продуктите си. И Фейсбук последва примера.
Социалната мрежа обяви, че ще вземе мерки за блокирането на фалшиви новинарски сайтове в своята рекламна платформа. Все още не се предвиждат методи за спирането на свободния трафик на подвеждаща информация в сайта.
сн. freakingnews.com
Каква е вашата реакция?
Д-р Андрей Велчев е главен редактор на Luboslovle.bg, доктор по национална сигурност и политология, магистър по политически мениджмънт и публични политики, както и по масови комуникации от Нов български университет. Той е автор на множество публикации и интервюта в областите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации, както и по теми, свързани с националната и личната сигурност, хибридните войни и съвременните заплахи. Член е на: Съюза на българските журналисти, Асоциацията на полицейските началници, Националния съюз „Безопасност и охрана“, Националната асоциация „Сигурност“