На редовното заседание на Националното ръководство на ДСБ беше обсъдена задълбочаващата се политическа криза. Подчертаваме, че тази криза се дължи на факта, че Бойко Борисов за пореден път постави личните си и интересите на собствената си партия пред националните. Видимо е желанието на премиера в оставка отново да влезе като формална опозиция в бъдещите предсрочни избори. През последната година опозиция бяха депутатите от ДСБ И Гражданският съвет, а всички останали бяха на трапезата. Сега се появиха няколко „опозиции”, които се надпреварват в див и опасен за страната популизъм. Особено тежък пример е днешното заседание на Парламента за приемане на републиканския бюджет.
• За националната сигурност на държавата и обществения интерес е важно страната да влезе в 2017 г. с приет бюджет, а не без такъв. За това днес „Демократи за силна България” подкрепи бюджета, независимо от сериозните експертни възражения, които имаме. Ние настояваме, обаче, бюджетът да не бъде променян между първо и второ четене. Призоваваме всички парламентарно представени политически сили да не се надпреварват, защото ние няма да го правим, в популизъм, да не превръщат приемането на бюджета в стартиране на предизборна кампания за идващите предсрочни избори. Този бюджет може и най-вероятно ще бъде актуализиран ако се налага от следващото правителство. Отговорното решение е бюджетът да бъде приет сега, както е представен от отиващото си правителство.
• Настояваме за сериозен диалог между всички политически партии по отношение на резултатите от проведения референдум, нека и те не се превръщат в предмет на популизъм. Ако по отношение на бюджета шампиони по популизъм са БСП и така наречените патриоти , то без съмнение, по отношение на референдума са сегашните управляващи от ГЕРБ. Естествено е, че след проведения референдум, мажоритарният елемент в избирателната ни система трябва да бъде рязко засилен. Припомняме, че още от 2001 г. в българския Парламент беше внесен законопроект, който въвежда германската мажоритарна система, съобразена с българската конституция. Не е необходимо изработването на нов закон. Времето, и при предсрочни парламентарни избори, е предостатъчно за да бъде възприета най-добрата европейска мажоритарна система – тази, която се прилага в Германия. Готови сме да внесем този законопроект отново в този парламент, но смятаме, че отговорното решение е той да бъде внесен от всички парламентарно представени партии и да бъде приет с консенсус.
• По отношение на партийното финансиране, очевидно е, че след като волята на голяма част от българските избиратели е за ограничаване на партийните субсидии, трябва да се съобразим с нея. От друга страна, трябва да е ясно, че нито със субсидия от 1 лев или както предлагат, във вихъра на популизма ГЕРБ – с 0 лева на глас, може да се поддържа некорумпирана политическа система. Върхът на популизма е с десетки милиони субсидия по сметка, да призоваваш другите партии да са без пари. Ако ще се въвеждат радикални ограничения в държавното финансиране на политическите партии, то трябва да се проведе сериозен диалог по тази тема. Ограничаването във финансирането на политическите партии задължително трябва да бъде успоредно със забраната за политическа реклама в частни медии.Такава трябва да има, регламентирана, единствено в обществените медии. Държавите, които се дават като пример с ниски субсидии, са държави които не позволяват политическа реклама в частни медии. Това означава, че са необходими не само промени в Закона за политическите партии, но и съответните промени в ИК, регламентиращи тези промени. По отношение на призивите за свикване на ВНС, който призовава за избори за ВНС през март, очевидно не е чел Конституцията. Реално такива избори са възможни през есента на 2017 г., или при свикване на обикновено НС с изработване на конституционен проект. Ние винаги сме били привърженици на свикване на ВНС, но с ясно определени цели. Нашите цели са дълбока радикална промяна на системата на правосъдието в България, включително преучрдяване на държавното обвинения, както и сериозни мерки за децентрализация на българските финанси и публичната администрация.
• Ръководството на ДСБ настоява да се препотвърдят ангажиментите на България и политиката и като член на НАТО и ЕС, особено в предстоящите важни срещи, в тези съюзи, до края на годината. Призоваваме президента Плевнелиев и избрания за следващ президент – Румен Радев, както и всички политически сили да положат усилия за единна и консолидирана държавна позиция, силна и национално отговорна, с която да се участва на тези срещи. Тези ангажименти са важи и с оглед на приемания държавен бюджет за 2017 г.
• ДСБ счита, че при евентуално свикване на ВНС и промени в конституцията, трябва да се заложи пълна децентрализация на регионите, включително и финансова. Какво означава това? Данъците, които плащат фирмите и гражданите, не отговарят на публичната услуга, която те получават. Това трябва да се промени. В момента срещу данъците си получаваме аферите КТБ и „Белене”. При сегашната централизирана система, възходящо развитие, просперитет на регионите и повишаване благосъстоянието на гражданите, практически не е възможно. Разбира се, това означава административна реформа, която рязко ще намали разходите на публични финанси.
Радан Кънев, председател на „Демократи за силна България”
Йордан Иванов, председател на ДСБ Пловдив и председател на Национален клуб „България на регионите”
Борис Станимиров, член на Националното ръководство на ДСБ и народен представител