Сега четете
Гергана Костадинова: Браншът страда от псевдо комуникатори

Гергана Костадинова: Браншът страда от псевдо комуникатори

GKKСкъпи читатели,

От началото на месец март Гергана Костадинова е новият отговорен редактор на Luboslovie.bg. В първото си представяне пред вас под формата на интервю с Андрей Велчев тя разкрива за любовта си към словото, комуникациите, модата и променящите се условия на дигитално разслояване. Приятно четене!

Моля, представете се за читателите на нашата медия:

Управлявам агенция за комуникации Right Direction, а преди да я основа съм работила като журналист във вестниците „Нощен труд“ и „Класа“ и като редактор в списанията „Arena of Beauty“ и „Business Lady“. Започнах да се занимавам и с връзки с обществеността и организация на събития – организирах и се грижих за комуникациите на единственото изложение за професионалисти, работещи в сферата на красотата „Arena Professional“ бях част и от създаването и организацията на събитията на „Business Lady Club“. Работех и с ПР отдела на М-Тел в много интересен период за компанията, когато заради смяна на системата им беше настъпила комуникационна криза.

Завършила съм „Журналистика и масмедии“ и „Бизнес администрация и бизнес комуникации“ в УНСС, а в момента съм докторант в катедра „Икономическа социология“ в същия университет. За мен е много важно личното и професионално усъвършенстване и непрекъснато се стремя да надграждам уменията и знанията ми.
Вие сте докторант в УНСС, моля разкажете ни повече за интересната тема на вашия дисертационен труд? 

Работя върху дисертация на тема „Трансформации на бизнес комуникациите в условията на дигитално разслояване“. Това е много интересен аспект на комуникациите в условията на едно неравенство, породено от технологиите, достъпа до тях и начина им на употреба. Всички наблюдаваме едно дигитализиране на живота ни, което поражда сблъсък на поколенията и промяна в работните отношения и като цяло на комуникациите в бизнеса – от тук се породиха интересите ми към тази материя.


Вие на мнение ли сте, че колкото по-социален става светът – толкова по-асоциални ставаме и какво може да направи всеки от нас в света на комуникациите?

Комуникациите се променят и новите начини и канали за осъществяване на контакт оказват влияние на целия процес на взаимодействие между хората. Може да се каже, че ставаме и асоциални, защото все по-често забравяме за комуникацията „очи в очи“, която все пак трябва да е водеща. А ние като комуникатори несъмнено трябва да се съобразим с тенденцията за дигитализиране и да съобразим традиционните си комуникационни програми спрямо онлайн средата. Повече от всякога комуникациите трябва да се случват по интегриран начин и да бъдат съобразени с факта, че независимо, че използваме интернет, говорим лично и персонално на отделния човек и търсим неговото внимание.


Зад каква маска се крият променящите се медии? 

За маските на медиите може да говорим от различни гледни точки. Дали ще говорим за собственост на дадената медия и от там за политиката и съдържанието й или ще говорим за промяната на една медия от гледна точка на съвремието, в което живеем. Вече всичко е в интернет и дори традиционните медии с история и лоялни читатели осъзнават тази промяна и се стремят да се съобразяват с нея. Но можем да кажем, че маските падат и нищо не може да остане скрито от читателите, които стават все по-информирани и сами избират от къде да черпят информация.

Гергана разговаря с Андрей Велчев
Гергана Костадинова разговаря с Андрей Велчев

Ако трябва да обясните на човек, който никога не е чувал за професията Public Relations, как бихте го дефинирала?

За мен връзките с обществеността са едно широко поле и има не малко дефиниции на понятието. Аз бих го обяснила с думите взаимодействие, комуникации, истини. Защото при ПР-а имаме двупосочна комуникация и по правило се говорят само истини. Целта на връзките с обществеността е да информират, не да заблуждават и подвеждат, нито да бъдат параван за пред медиите. Един добър ПР се опитва да бъде посредник между дадената компания или личност и обществото, да предаде дадена информация на достъпен език, спрямо публиките, до които трябва да достигне.

Какъв е успешният PR мениджър на 21 век, според вас?

За мен един съвременен ПР мениджър трябва да умее да съчетава в себе си много качества и умения, да разбира както от стратегии, организация на събития, дигитални комуникации, да бъде и добър психолог и да може да подходи различно спрямо клиента и неговите цели и очаквания. Наблюдаваме едно разделяне и специализиране на агенциите в различни области – едни се занимават с дигитален маркетинг, други с организация на събития и т.н. И специализацията носи предимства и ползи, но е много важен и цялостния поглед и интегриран подход. За много клиенти е важно цялостното комуникационно обслужване и бизнес консултиране от една агенция и трябва да се съобразяваме с този фактор.

Имате богат опит в света на медиите, комуникациите и общуването чрез послания. Защо не успяваме ние експертите в света на Public Relations да печелим доверие, а по скоро PR да буди недоверие и съмнение за скриване на истината?

Бранша страда от псевдо комуникатори, наричащи себе си ПР-и. Заради тях фразата „Този си прави ПР“ стана нарицателно за нашата професия. А такова понятие няма и хората, които го използват не могат да се нарекат част от нашата гилдия. Проблем е също и мнението, че нашата работа е свързана предимно с пиене на кафе с журналисти, организация на коктейли и съответно, че това е една лесна и неизискваща усилия професия. Но без солидна подготовка, голяма доза професионализъм и без цялостен поглед, нещата не се получават на нужното ниво. Не смятам, че ПР професията буди недоверие и съмнения за скриване на истината, защото има достатъчно добри професионалисти и агенции, които работят по правилата и са гордост за нашия бранш. Със сигурност са проблем тези, които не спазват Етичния кодекс на българските ПР специалисти, приет от БДВО, БАПРА и останалите браншови организации. Заради тях страда имиджът на професията ни и от нас зависи да го защитим.


Защо цифровата революция  доведе до дълбока и трайна промяна в поведението на целият сектор – Маркетинг, Комуникации, Класически и Социални медии?

Това е част от времето, в което живеем и е неизбежно. Бизнесът и неговите нужди се променят и развиват, клиентите имат нужда от специфика в комуникирането, от там се променя и маркетинга. Медиите също се развиват и променят. Тези трансформации са нещо хубаво и не трябва да бягаме от промяната, а да мислим как да се възползваме от нея.


Къде остава „
негово величество читателят” в сметките на журналистите и издателите?

Това всяка медия трябва да отговори сама за себе си. Медиите са бизнес, но той както и всеки бизнес не трябва да се случва на всяка цена. А читателите вече имат огромен избор от медии, от които да се информират и да следят. Съответно, ако читателят се почувства излъган или манипулиран от дадена медия, той губи доверието си в нея и така сметките на издателите не се получават в даден момент.

Вижте и


Мода ли е Public Relations или публичният облик има нужда от модерирание и професионална намеса? И избледнява ли ролята на съвременния PR специалист у нас?

Не само че не е мода, а е необходимост повече от всякога. Не малко компании разчитат на пъблик рилейшънса за концептуално развитие на целия им бизнес, което значи, че ролята на ПР-а е доста по-голяма, от колкото можем да си представим. Аз самата съм си задавала този въпрос неведнъж, но практиката ми е показала, че всеки бизнес има нужда от добри професионалисти, занимаващи се с комуникации. Просто нещата се получават, когато дадена компания срещне своя ПР или агенция, които разбират нуждите й и помагат да се развие цялостно. Бих казала, че ролята на съвременния комуникатор се засилва като фактор.


Време ли рекламните агенции да се признаят за победени?

Тук отново можем да говорим за трансформации. Много голяма част от рекламните агенции вече притежават собствена производствена база и това ги прави конкурентноспособни и на световния пазар. Други разшириха дейността си и предлагат съпътстващи услуги към изработката на рекламни материали. За всеки имам място под слънцето, стига да предлага добър и конкурентен продукт и услуга.
Може ли да посочите българска обществена личност с най-добър облик и  обратното?

Това е толкова труден въпрос, почти толкова труден колкото ми се стори и въпросът, който ми зададоха на кандидатстудентския изпит по журналистика преди години за най-успешния журналист според мен. Не знам дали има правилен отговор на такива въпроси, защото ако днес смятаме един човек за успешен и за добър пример, то не се знае дали утре ще сме на същото мнение за него. Има толкова много фактори, които оказват влияние на мнението ни и могат да го променят. Имиджът е нещо, по което да работим всеки ден и не трябва да бъдем безотговорни към поддържането му.

Какво да очакват читателите на Любословие.БГ от вас като новия отговорен редактор на медията за медии?

Изключително благодаря за поканата и за оказаната чест да бъда част от екипа на „Любословие“. Надявам се заедно да успеем да развием медията и да предлагаме все по-полезно и интересно съдържание на читателите. Да успяваш да правиш качествена и независима журналистика в България не е лесно, но не е невъзможно, стига да имаш правилните хора до теб.

Интервю на Андрей Велчев, Любословие.БГ

 

Каква е вашата реакция?
Много ми хареса
0
Не ми хареса
0
Не съм сигурен
0
Развълнувах се
0
Вижте коментара (1)

Напиши коментар

Вашият мейл адрес няма да бъде публикуван.

Нагоре