Британският таблоид „Сън“ ще премахне платената стена за онлайн изданието си, след като притежаваната от Рупърт Мърдок медия не успя да привлече достатъчно читатели с последния си електронен експеримент, предаде „Ройтерс“.
Прекратяването на платения абонамент, въведен през 2013 г., показва провала на „Сън“ за утвърждаването му на онлайн пазара – за разлика от конкурента „Дейли мейл“, чийто сайт е един от най-популярните в света.
Този ход е първaтa стратегическа промяна, предприета от Ребека Брукс, откакто тя се завърна през септември като главен изпълнителен директор на британския клон на компанията на Мърдок, управляващ „Сън“ и „Таймс“.
През последните 4 години Брукс се занимаваше основно с изчистване на името си от скандала с хакването на телефони, довел до закриването на „Нюз ъф дъ уърлд“.
„Напълно съм убедена, че тази дигитална революция ще гарантира запазването и подобряването на уникалната позиция, която „Сън“ заема в британската култура“, обясни Брукс .
Сайтът ще бъде със свободен достъп от 30 ноември, но някои от платените продукти ще се запазят.
Косвеното признание на вестника, че хората не са склонни да плащат, за да четат в интернет остроумните му материали, идва на фона на полемиката в медийния сектор дали трябва да се залага на платен абонамент или на онлайн реклама, за да се компенсират загубите от намаляващите тиражи на хартиените издания.
„Мисля, че що се отнася до развлекателната журналистика, ще е изключително трудно да наложи платен достъп за такъв тип съдържание“, обяснява Дъглас Маккейб, медиен анализатор от Enders Analysis. „Това не е ексклузивна бизнес информация.“
Сред вестниците, които развиха успешен платен абонамент, са „Файненшъл таймс“,“Но Йорк таймс“ и притежаваните от Мърдок „Уолстрийт джърнъл“ и „Таймс ъф Лондон“, които ще запазят платената стена въпреки промяната в „Сън“.
Премахването на платения достъп, който бе изключение за британските таблоиди, има за цел да обнови профила на изданието. През септември сайтът на „Сън“ е имал 1.1 милиона уникални посещения на ден при 13.4 милиона за „Дейли мейл“ и 3.9 милиона за изданията от групата на „Мирър“. В отсъствие на Брукс продажбите на таблоида паднаха с 34%.
Маккейб очаква изданието да пренасочи стратегията си към социалните мрежи и да се опита да привлече възможно най-голяма аудитория от чужбина за пред рекламодателите.
„Техният бранд е много силен, не мисля, че той е пострадал по някакъв начин. Те все още имат силен отзвук на пазара“, смята анализаторът.