Лиляна Загорчева е управител на студио за създаване и разпространение на инфографики и моушънграфики – Infograffiti (www.infograffiti.info). Студиото разработва визуални комуникационни решения за Heineken, ProCreditBank, UnicreditBulbank, Mtel, Orgachim, AON и много други в няколко държави. Един от лекторите във второто издание на регионалния форум – Sofia PR Summit 2015, който Българска асоциация на ПР агенциите (БАПРА) организира на 29 април 2015 г. в гр. София.
Как се прави успешна PR кампания?
Както се прави добра храна, добро здравеопазване и всичко останало, което има смисъл и стойност: с мисъл за другия, за потребителя, за обществения интерес и чак след това се потърси пресечната точка с интереса на компанията. За успешната кампания все по-важни стават и каналите за комуникация, скъсяването на дистанцията, предоставянето на емоция и преживяване. Кухите маркетингове послания и трикове отдавна са се изчерпали и хората се резистентни към тях.
Кои са най-важните условия за изграждане на един добър PR специалист?
Като във всяка една професия – ако в основата стои добър човек, който е и любознателен и силно съпричастен към проблеми и каузи и професионално подготвен – става ударна и много успешна комбинация.
Каква е ролята на социалните мрежи за успешната маркетингова кампания?
Те скъсиха много дистанцията между компаниите и потребителите на продуктите им.
Направо може да се каже, че нахлуха с взлом там, където царуваха утвърдени и доста по-мудни и еднопосочни методи за работа с конвенционалните медии. Някои сектори като банковия и фармацевтичния все още се адаптират към работата с тях с променлив успех – разбира се всеки сектори има своите добри и лоши примери.
По какъв начин може да се проведе успешна маркетингова кампания, без да се влагат средства?
Все едно да ме питате как може да се сготви нещо вкусно без пари – не че не може, но все нещо трябва да къкри в тенджерата. Ако не се влагат средства – ще трябва да се вложат повече време, усилия и талант, което пак са си средства, макар и не кеш. А и нали сте чували предупреждението – ако ти се струва скъпо да наемеш професионалист – изчакай да видиш колко е скъпо да работиш с аматьори.
Може ли да разкажете за успешни кампании и съответно не толкова успешни?
Победителите на наградите на БАПРА са прекрасни примери за успешни кампании на световно ниво, оценени от международно жури. Всяка година асоциацията публикува резюметата на кампаниите – тоест всеки, който се интересува може и според мен трябва да ги прегледа. Преди години имаше особена локалност, ако мога така да се изразя в кампаниите ни – и като мащаб, и като подход. Сега работим на световно ниво – казвам го без колебание и с особена гордост от това, което се създава като комуникационне продукт в България.
Как да бъдем успешни в бизнеса?
Чърчил беше казал, че успехът е да се придвижваш напред от провал към провал без да губиш ентусиазъм. Може би наистина една от най-важните съставки за успеха е постоянството или поне аз не знам за непостоянен успешен предприемач или компания или изобщо начинание.
Какви са най-новите тенденции в сферата на професионалните комуникации?
Визуалната комуникация е определено следващото голямо нещо – инфографиките, които ние в Infograffiti започнахме да правим и анимирането им в т.нар. моушънграфики е нещо почти революционно, а в същото време много простичко. Те са безценни във време, в което сме претоварени с информация и нямаме воля да се концентрираме върху почти нищо. Само тази година ще бъде създадена нова информация, която по обем ще е повече отколкото през последните 5000 години… съвременният професионален комуникатор трябва да може да пробива естествените информационни бариери, които хората си поставят със съвсем нови подходи.
Разказването на истории, което само по себе си е старо колкото света е една от най-привлекателните тенденции в момента защото ефектът от една добра и добре поднесена история е незаменим. Тя има силата да променя и създава нагласи, да предизвиква действия и да чупи
Фирмите заделят ли вече повече средства за дигитални комуникации?
Това вече дори не е тенденция, а факт от доста време насам. И все пак не във всички сектори и в различна степен в различните страни и региони.
Какво трябва да направят компаниите, за да подобрят работата си с клиентите?
Да погледнат продуктите и услугите си през очите на клиента. Да ги ползват без привилегии и като обикновен клиент. Да изпитат сами т.нар. клиентско преживяване (customer experience), което създават и да си отговорят честно как биха искали да го променят. Ясно е, че е трудно и не винаги ще знаят как, но правилният въпрос е дори по-важен от самия отговор.
Любословие от http://econ.bg/