Смяната на правителството се приема добре, докато млади ученици, изобретатели, спортисти и изпълнители дават надежда за бъдещето
Малко българи не биха се съгласили, че 2014-та беше една от най-трудните години в последно време предвид политическите вълнения, икономическата депресия, кризата в банковия сектор и голямата част обикновени граждани, които едва осигуриха своята прехрана и тази на семействата си. На фона на тази мрачна картина водещата регионална агенция за корпоративни комуникации Webb Dowse се запита дали не могат да се извлекат позитиви от годината и помоли над сто водещи журналисти – самите те упражняващи професия, която напоследък беше остро критикувана, да посочат кои според тях са били най-ярките събития през 2014-та година.
Не е изненадващо, че за 36% от анкетираните оставката на правителството на Орешарски след 406 дни на национални протести е най-добрата политическа новина (и ако се добавят тези, които посочват бързото сформиране на новия кабинет на Борисов, за почти половината от респондентите смяната на правителството е най-значимият момент през изминалата политическа година). Назначаването на Кристалина Георгиева през ноември за еврокомисар за бюджета и човешките ресурси, което много хора приемат като засилване влиянието на България при лобирането й за европейско финансиране, също получава голяма подкрепа (27%).
През тази много тежка за личните финанси година 34% от анкетираните вярват, че най-добрата новина е разработката на четирима млади български изобретатели на първата в света икономична технология за защита срещу източване на данни от банкови карти в отговор на този растящ проблем както в България, така и по света. Останалите гласове отиват при спасената от държавата Първа инвестиционна банка, България като най-атрактивна аутсорсинг дестинация в Европа, промените в Закона за потребителския кредит и първото място на страната в света в производството на лавандула.
Що се отнася до обществото като цяло, според впечатляващите две трети от респондентите най-значимата новина са многобройните награди набългарските ученици, спечелени на различни олимпиади, докато благотворителната учителска инициатива „Дарение вместо букет“ също получава значителна подкрепа.
Има добри новини и в областта на културата и спорта. За 41% брилянтното класиране на второ място на Крисия, Хасан и Ибрахим на детската Евровизия 2014 е най-яркото културно събитие на годината, следвано от уникалните Чипровските килими, които станаха част от културното наследство на ЮНЕСКО, и европейската награда за литература, присъдена на Милен Русков за романа му „Възвишение“. В света на спорта Григор Димитров, който се утвърди сред водещите тенисисти в света, е посочен като най-добрата новина, изпреварваща квалификацията на разградския Лудогорец за Шампионска Лига и първия златен медал след 18 години на българския женски отбор по художествена гимнастика.
Като доказателство че дори в трудни времена нормалният живот продължава, анкетираните журналисти споделиха най-разнообразни лични положителни изживявания през годината – от това, че са станали родители и са сключили брак до пътувания в чужбина и слънцето в залива на Царево през лятото.
Елица Янкова от Webb Dowse каза: „Изключително благодарни сме, че толкова много журналисти ни помогнаха да запомним добрите новини от една ужасна за много българи година. Вярвам, че изследването дава повод и за повече оптимизъм през 2015 г. За момента политическата криза приключи, но може би по-важното е, че невероятни ученици, млади изобретатели, спортисти и изпълнители създадоха някои от най-добрите новини през 2014 г. и ще продължат да се развиват, блестят и постигат още по-големи успехи в бъдеще. Вярваме, че когато повторим това изследване в края на 2015 г., журналистите ще имат още по-голямо разнообразие от добри истории, които да разкажат.“
За изследването
Медийното изследване на Webb Dowse беше проведено чрез платформата за онлайн анкети и проучвания www.survey.bg в периода между 8-18 януари 2015 г. Близо 100+ журналисти от печатни, онлайн, телевизионни и радио медии от цялата страна участваха в него, като отговориха на 5 въпроса от секторите политика, финанси, общество, култура и спорт. Можете да намерите изчерпателните резултати от изследването тук.
За Webb Dowse
Webb Dowse е консултантска агенция за корпоративни комуникации на динамичните нови пазари в Югоизточна Европа. Седалището на компанията се намира в Белград, Сърбия, и мрежата й от местни експерти покрива Албания, Босна и Херцеговина, България, Хърватска, Македония, Черна гора, Сърбия и Словения. Webb Dowse предлага задълбочена пазарна информация и политически анализи при взимането на стратегически инвестиционни решения, както и специализирани услуги, които идентифицират точно, таргетират правилно и въздействат прецизно на основните проблеми и ключови заинтересовани страни, които са пряко свързани с интересите на нейните клиенти. Екипът на консултантската агенция съчетава политическо и търговско ноу-хау, първокласен международен опит и експертиза в областта на корпоративните комуникации и най-будните млади таланти от местни бизнес професионалисти от ново поколение. Webb Dowse е уникална комбинация между знания и умения, която предлага свеж и интелигентен подход към институционалния ПР и връзките с правителства, публики и медии в региона.