Сега четете
Метрото влезе в буквара

Метрото влезе в буквара

metroto-bulfotoСедемнадесет години след откриването на първата си линия софийското метро стигна и до… буквара на първокласниците. Това обаче не е заслуга на „къртицата“, на която й предстои да копае третия метродиаметър от „Овча купел“ до ж.к. „Васил Левски“, а на автора на „Просвета“, поета Владимир Попов.

Това е най-успешният буквар за 1. клас в момента. Но и най-добрият учебник с времето остарява и трябва да догонва реалността. А в XXI век технологиите се развиват толкова динамично, че за една година животът ни може да се промени толкова, колкото за 50 или дори 100 години в миналото.

През 2002 г., когато излезе първото издание на буквара с автори Владимир Попов, филолога Мария Бунева и началната учителка Лилия Вълкова, подземната железница имаше само една линия с няколко спирки от пл. „Света Неделя“ до квартал „Обеля“. А днес, 13 години по-късно, вече стига до „Надежда“, „Младост“ и „Лозенец“. Тази пролет ще бъдат пуснати двете продължения до летището и до Бизнес парка. През втората половина на годината ще започне строителството и на третата линия на метрото – от театър „Зад канала“ през центъра до „Красно село“. Хиляди ученици пътуват с него всеки ден до училище и обратно. Това е и една от причините метрото да намери място в първия учебник по български език и литература на всяко дете.

„Струва ми се, че за първи път в нашия буквар още преди 13 години влезе понятието компютър, както и малкият герой, който работи с него. Сега метрото влиза за първи път в буквар, и то не само като придобивка, но и като естетическа стойност, защото е красиво и всичко в него е като в приказка за детето сподели авторът на текстовете Владимир Попов.

– Богатата съдържателност особено силно личи и в два други нови текста „Площад „Свобода“ и „По река Дунав“, разположени един срещу друг. Те взаимно си кореспондират и се допълват, защото темата им е всъщност една българската свобода и история, или, най-общо казано, патриотичната тема. Текстовете са кратки по обем, четивни и интересни, едновременно художествени, но имат и документална стойност – децата за първи път се срещат с името на Васил Левски, както и на една българска майка, закрилница на герои – Баба Тонка. Тази, условно казано, патриотична тема ще намерим и в стихотворението „Родина“.

То по неповторим начин влиза в света на детето, за да обясни това все още абстрактно за него понятие „родина“ чрез простички и разбираеми неща – усмивката на мама, прегръдката на татко и детската стая. Всички нови текстове притежават в най-висока степен качествата четивност, съдържателност и художественост.“

Другата причина за промените са препоръките на действащи начални учители. С тяхна помощ авторите направиха по-ефективно разпределение на учебните часове в предбуквения и буквения етап, добавиха уроци, които го правят по-удобен за работа, въведоха улеснения за четене и др.
„Букварът е първата най-важна книга за детето – тя се помни цял живот. От буквара първолачето се научава не само да чете, но и да осмисля прочетеното.

Дотогава е слушало приказки и стихове от родителите си, от филмчета и детски предавания. В буквара то за първи път ги чете и разбира само, представя си героите им, развива въображението и ума си. Затова всичко в буквара трябва да е интересно и занимателно. И начинът, по който се преподават звуковете и буквите, и текстовете за четене, и цветните илюстрации към тях. Хубавият буквар трябва да носи радост на детските очи и душа. Към такъв буквар сме се стремили и ние от „Просвета“, добави поетът Владимир Попов.
Преработките на буквара и трите упражнителни тетрадки към него са в пълно съответствие с учебната програма на Министерството на образованието и науката (МОН) и вече са одобрени от него.

Лесно за учителите, лесно за децата
При новото разпределение на учебното съдържание за първокласниците предбуквеният етап е 2 седмици, а буквеният – 24 седмици (когато се изучават звукове, буквите и сричките). Съкратено е времето на предбуквения етап за сметка на буквения. Тази промяна е необходима, тъй като буквеният етап изисква повече време за упражняване и затвърдяване. Това наложи да се преразпределят темите. Именно за да може по-често да се затвърдява наученото, а да не се „препуска“ из учебния материал, в буквара и в учебната тетрадка по писане № 2 са добавени 6 нови упражнителни урока. В буквара те са след буквите О, Л, Ф, С, К и Щ, а в учебната тетрадка съответните уроци по писане са поместени на последните страници.

Вижте и

В упражнителните и в някои обобщителни уроци са включени нови текстове, които звучат актуално и са съобразени с възрастовите и психическите особености на първокласниците. Стихотворенията притежават висока художествена и възпитателна стойност. Подборът на думи дава възможност да се изпълняват и упражнения на практическа основа, свързани с предстоящо усвояване на езикови явления и правописни правила в следващите класове.

Използвано е ново, по-ефективно и по-лесно различимо графично обозначаване на сричките, което подпомага четенето при деца, нуждаещи се по-дълго време от съответните зрителни опори. Приложен е и нов начин за онагледяване на разликата между звуковия и буквения състав при думи, съдържащи ДЖ, ДЗ, Щ, Ю и Я.
В новите теми е добавен съвременен илюстративен материал, дело на известната българска художничка Маглена Константинова. Изображението в началото на буквара е заменено с красива илюстрация за първия учебен ден и раздялата с летните игри и забавления.

Дата: 27.01.2015 Източник:Любословие/Животът днес – стр. 12 Автор: Гергана ПЕТКОВА
снимка: Булфото

Каква е вашата реакция?
Много ми хареса
0
Не ми хареса
0
Не съм сигурен
0
Развълнувах се
0
Вижте коментарите (0)

Напиши коментар

Вашият мейл адрес няма да бъде публикуван.

Нагоре