Заради световното първенство по футбол в Бразилия товалято кръчмите залагат на повече приходи, като са монтирали и големи екрани за феновете. От ФИФА вече обявиха, че тази година зрителите ще са повече, отколкото бяха на световното първенство преди 4 г. – 3,2 млрд. души. Тогава домакин беше Южна Африка. За БНТ мондиалът това лято също е шанс да попълни бюджета си и да дръпне вниманието на хората към своята програма.
Оптимистично
Още през май 2014 г. рекламното време беше запълнено на 100% за финала на първенството и студията около него, казаха от държавната медия. Засега на 80% са пълни рекламните паузи и за четвъртфиналите, а на 82% – за полуфиналите. Затова ако рекламите на бира или сладолед са ви се сторили много начесто, докато гледате какво се случва на терена, причината е, че при големи спортни събития БНТ има право на 12 минути търговски клипчета на час -колкото по принцип имат и частните телевизии. Извън това БНТ е с ограничение до 15 минути реклама на ден.
От телевизията обясниха, че за периода 12-30 юни приходите от реклами са се увеличили над 9 пъти в сравнение със същия период за май, но не уточниха конкретни суми. И понеже продажбата на рекламно време е стартирала много преди самото първенство, то приходите са започнали да се усвояват реално още през ноември 2013 г., казаха от БНТ. Но не уточниха дали парите вече са похарчени.
По данни на рекламния мониторинг на „Би Медия Консултант“, предоставени на „Труд“, приходите от реклама за периода 12-29 юни на БНТ HD са 322 390 лв., а за БНТ1 -4 884 300 лв. За сравнение – за същия период през миналата година в сметката на БНТ1 от търговски послания са постъпили едва 345 400 лв., но тогава нямаше спортно събитие. Калкулациите на „Би медия консултант“ са на база официалните рекламни тарифи на държавната медия (без ДДС) и не отчитат отстъпките.
По неофициална информация от бранша напоследък такива отстъпки свалят около по-ловината от приходите. И все пак постъпленията от реклама са добре дошли на „Сан Стефано“, 29, където посрещнаха тази година с около 5 млн. по-малък бюджет от миналата. От БНТ очакват до края на световното първенство да запълнят напълно рекламните паузи и за четвъртифиналите и за полуфиналите. Но дори така медията няма да успее да увеличи бюджета си за годината до 70 млн. лв., какъвто беше през 2013 г. Още повече, че има планове за нов канал за култура, а наесен ще снима и нов сериал. Освен това приходите от реклама засега са далеч и от цената на тв правата, платени за мачовете от Бразилия – близо 6 млн. лв. по неофициална информация.
Най-гледаният мач
По данните на агенция ГАРБ най-гледаният мач до понеделник, 30 юни, е първият в първенството -Бразилия – Хърватия. Той е бил следен от почти 600 хил. българи. От тях около 400 хил. са мъжете, но бразилецът Неймар и компания имат фенове и сред дамите, защото пред екрана са били и близо 200 000 представителки на нежния пол. Това постижение обаче далеч не е толкова голямо, защото според данните на ГАРБ през април, когато беше последният сблъсък между
ЦСКА и „Левски“ в родното първенство, мачът е приковал около 461 хил. зрители на ТВ7.
Въпреки това от БНТ могат да се похвалят с повишаване на зрителите си през последните 3 седмици не само заради футбола. Повече зрители в последно време са спечелили и новинарските емисии, които вървят „около“ футболните срещи.
Дори сутрешният блок е по-гледан с над 30% спрямо същия период през май, казаха от БНТ, като напомниха, че в „Денят започва“ също се предлагат допълнителни любопитни факти около зрелищното спортно събитие. Тъкмо време да сеизбере и наложи партньор на водещата Ася Методиева, която от няколко месеца е сама на фронта сутрин.
По данните на ГАРБ зрителите на БНТ средно на ден за периода 12-30 юни са били над 151 000 души, докато за същия период на май те са по-малко от половината. Естествено най-съществено е увеличението вечер около мачовете. През втората половина наюнипредБНТ1 между 19 и 24 ч са заставали средно по 448 000 души, което е над 3 пъти повече от нормалното за май.
И в мрежата
Сайтът на БНТ за световното е бил разглеждан над 2,2 млн. пъти, като 1,2 млн. българи са следили срещите досега именно в мрежата. За да задържат инерцията, от БНТ смятат в бъдеще да предлагат и продукция, правена само за сайта. Първо ще започнат с документални филми.
И понеже след месец-два започва да се готви бюджетът за догодина, на БНТ не й остава друго, освен да се опита да запази завоюваните зрители и да не губи много от рекламодателите. Все пак следващото голямо първенство – Евро 2016, е чак след 2 години.
Чили да не е Мексико?
Даже и да не сте фен на футбола, няма как да не се сте развеселили с вицовете, които се родиха, след като отборите на Бразилия и Чили играха на осминафинал, но коментаторът на БНТ Ивайло Ангелов явно е влюбен, защото през цялото време упорито коментираше мача Бразилия -… Мексико. Така създаде доста работа за екипа на „Господари на ефира“, които следят тв гафовете.
Сред коментаторите, които ползват в БНТ, са и две професионални съдийки – Павлета Рашкова и Християна Гутева. А за да продължат да радват мъжете и след мачовете, от „Сан Стефано“, 29 пуснаха и шоуто „Футбол, самба и Мис Национален отбор“.
| 04.07.2014 01:28 | Труд – второ издание | стр. 11 | Соня СПАСОВА
[spider_facebook id=“1″]