Facebook е много неща – рекламен гигант, социална революция, основата на хитов филм. Но мнозина потребители не осъзнават, че мрежата е и дълбок кладенец от информация за академични анализатори. И не само за тях… И тези данни могат да бъдат използвани по не особено етичен начин. Милиони потребители бяха шокирани, след като научиха, че Facebook тайно и целенасочено е променила метода на работа на новинарския поток в някои профили.
Потребителите не са били информирани, че са били обект на експеримент, а неговата цел е била да се провери дали емоциите, които преобладават в социалната мрежа, влияят пряко върху реалното емоционално състояние на потребителя.
Манипулирането, което е било извършено от анализатори на данни на Facebook „в сътрудничество“ с преподаватели от Cornell University, станало факт през януари 2012 г. Негов обект са били точно 689 003 профила във Facebook, като техните News Feed секции са били модифицирани така, че да показват предимно негативни или предимно положителни статуси в продължение на седмица. Потребителите не са били информирани, че са били обект на експеримент, а целта е била да се провери дали емоциите, които преобладават в социалната мрежа, влияят пряко върху реалното емоционално състояние на потребителя.
Изследването „открило“, че когато човек вижда положителни неща, той също и пуска повече позитивни постове, и обратно – когато види негативни, пише повече отрицателни. Резултатите бяха публикувани в престижното научно издание Proceedings of the National Academy Sciences. Новината за изследването пък предизвика нови емоции – този път гняв и ярост, и повдигна въпроса кой позволява на Facebook да използва потребителите си за лабораторни мишки.
Защо точно Facebook
Facebook, Google и Twitter разчитат основно на приходи от реклами. Те събират огромни масиви персонална информация за потребителите. Поне засега само част от данните се използва за рекламни цели. Но никой не знае какво прави Facebook с останалата част. Обикновено екипът Data Science на социалната мрежа използва информацията за оценка на текущи събития. Например за това да разбере колко души ще посетят световното първенство по футбол в Бразилия. През февруари в. Wall Street Journal пък публикува материал за най-добрите места да си необвързан в Америка на базата на данните на Data Science.
Почти никой не обърна внимание на подобни проучвания. Но опитът да се манипулират емоциите на потребителите засегна немалко хора и експерти. „Абсолютно неприемливо е тази услуга да принуждава потребителите да участват в експерименти“, казва пред WSJ Кейт Кроуфърд, която е анализатор в М icrosoft Research. Според нея целият случай показва широкия проблем в индустрията за анализ на данни. „Етиката не е основна част от обучението на анализаторите на данни, а трябва“, казва тя. Според сайта Slate. com „Facebook нарочно е правил хиляди потребители тъжни“.
Британският информационен регулатор вече обяви, че е започнал разследване срещу Facebook. От службата са решили да проверят дали това не е нарушение на законите за защита на лични данни в страната.
Притесненията
Чисто законово Facebook има право да провежда експеримента. Според условията за ползване на социалната мрежа потребителите споделят данните си и разрешават на компанията те да бъдат анализирани и използвани за проучвания. Практически Facebook не трябва и да изисква одобрение от хората за какъвто и да било експеримент, след като те вече са дали своето съгласие при регистрацията си, но преобладаващите реакции на потребителите са, че от морална гледна точка е редно те да бъдат уведомявани. Въпреки това авторите на изследването обявиха, че ако потребителите са били уведомявани, това е щяло да повлияе на резултатите на проучването.
Веднага възниква въпросът какво пречи на Facebook постоянно да прави подобни експерименти. И отговорът е – нищо: законно е и работи в полза на социалната мрежа, коментира Washington Post. Изданието припомня на потребителите и почитателите на Facebook, че е важно да са наясно с няколко основни факти:
– Първо, Facebook е притежател на вашите данни, а те струват скъпо. Всичко, което правите в мрежата, се следи и записва.
– Второ, Facebook може да манипулира какво виждате в News Feed-a си. И го прави. Подобен контрол над информацията дава на компанията голяма власт, особено ако използвате социалната мрежа за основен източник на новини. Според статия в New Republic, ако иска, Facebook може да преобърне национални избори през newsfeed-а си.
– Трето, Facebook не е единствената компания, която извършва подобни изследвания. Почти всеки сайт събира информация за вас – Google, Amazon и др., и го прави чрез определени алгоритми, които може да промени по всяко време и да ви накара да харесате нещо или да кликнете на определена реклама.
Така че е решение на всеки потребител каква информация да споделя в интернет и кои онлайн услуги да използва. Въпреки гнева на милиони потребители засега изглежда, че броят на напусналите мрежата е незабележим. „Те продължават да коментират и да се ядосват, но и утре ще бъдат в мрежата. Същото е като със законите за движение по пътищата оплакваме се от тях, но продължаваме да караме колите си.
Трудно е да се откажеш от нещо, което задоволява желанието ти да си социален“, заяви пред USA Today Робърт Нава, специалист по онлайн маркетинг. Повечето потребители ще продължат да се захласват по снимките на бебета и котенца. И Facebook много добре знае това. Въпросът е да не решава кои бебенца и котенца да виждаме.
По Капитал Daily | стр. 23 |