Интервю с Димитър Аврамов, политолог, Велислава Антонова, журналист. Тема: Колко пари дадоха партиите за реклама на еврокандидатите си?
През 2007 година НДСВ изхарчиха неофициално за първите евроизбори около 14 милиона лева, докато официалната сума беше доста по-малка. Това каза в сутрешния блок на БТВ „Тази сутрин” политологът Димитър Аврамов.Един от важните въпроси е къде отиват немалките средства от държавните субсидии, след като официалните разходи на партиите за евроизборите са сравнително малки. Но още по-важния въпрос е какво качество получаваме срещу тези изразходвани пари, отбеляза политологът. Сегашния закон донякъде изсветли изразходваните средства, заради това са по-малки и сумите. Аз бих обърнал внимание повече на това къде отиват държавните субсидии. Има една-единствена партия, която прави разбираема кампания, всички останали ни напомнят за комунизма, добави политологът. Според него кампанията ни кара да мислим, че борбата е на живот и смърт, а всъщност няма да има никакво значение. Пропагандата винаги влияе на част от хората.
Те се целят в най-необразованите, най-бедните, защото и имат нужда от лъч надежда. Това при образованите хора не върви, обяви Аврамов. Това е ужасна инвестиция, за един бизнес това означава фалит. Целта на това е контролирания бюджет. Това не е добре от икономическа гледна точка, защото бюджетът не трябва да е контролиран. Лозунгите, че ще се премахне олигархията са дъвки за наивници, категоричен е Аврамов
Реалния проблем на тези евроизбори е как да изпратим наистина подготвени кандидати в Европа, които да могат качествено да защитават интересите на България и да успеят да се ситуират в партиите от европарламента. Според политологът средствата от годишните субсидии на партиите, които не са изразходвани би трябвало да се връщат обратно в бюджета на държавата. Тези пари не са за спестяване, а са за развитие и реализиране на политическа дейност и ако парите остават неизразходвани очевидно не са били нужни толкова на дадената партия, смята Аврамов.
Последните данни на Института за изследване на публичната среда, която наблюдава политическата реклама в 33 медии, сочи, че ББЦ е похарчила 750 хил. лв. за предизборна кампания, въпреки че не разполага с държавна субсидия. Изпреварили са дори Коалиция за България, а на трето място е „Атака“ с 480 хил. лв. Изненадана съм откъде идват тези средства за предизборната кампания на ББЦ. Това каза от своя страна журналистката Весислава Антонова. Ще се види едно несъответствие между тарифите на медиите и реалното присъствие например на Николай Бареков и „България без цензура”, защото според мен те присъстват доста наситено в публичното пространство.
Най-опасното от тези суми, които споменаваме е, че въпросните средства се използват за замърсяване на медийната среда – политиците така насищат публичното пространство с някакви техни си идеи и всъщност хората накрая като отидат не знаят за какво всъщност гласуват, каза журналистката. Никой не казва коя е тази институция, която контролира и констатира дали медиите спазват закона при заплащането от партиите и тяхното отразяване, заяви Антонова. Създава се илюзията, че успех на евроизборите едва ли не гарантира бъдещ успех на едни парламентарни избори, добави журналистката.
БТВ, „Тази сутрин”
[spider_facebook id=“1″]