Сега четете
29 милиона лева за реклама на селските райони от 2007 година

29 милиона лева за реклама на селските райони от 2007 година

AdvertisingДоговори за близо 29 млн. лв. с ДДС са сключени с национални, регионални медии и агенции за реклама на Програмата за развитие на селските региони (ПРСР) от началото на 2007 г. до 2 април 2014 г.

Това показват данните за изпълнение на комуникационните планове на оперативните програми и на програмата.
Справките по договорите за информация и публичност с европейски средства, бяха публикувани на 17 април на сайта на Министерския съвет. Парите са в телевизии, радиа, агенции и рекламни фирми. Дават ги две правителствата – на Бойко Борисов и Пламен Орешарски. Липсват специализираните печатни издания. Европейски пари за консултантски рубрики по Програмата за развитие на селските райони са получили дори популярни фолк радиа и телевизии. Но не и най-големият, четен и най-ефективен за тази цел специализиран агровестник „Български фермер“.

Защо е така, да анализират експертите, от чиято компетентност зависи по-ефективното усвояване на средствата по европрограмите.
Историята на безуспешния опит на в. „Български фермер“ да създаде консултантска рубрика (което сам прави успешно от десетилетия!)със средства по ПРСР обаче показва недостатъците на сегашната практика.

На 11 септември 2012 г. при правителството на ГЕРБ Министерството на земеделието и храните открива процедура за обществена поръчка за избор на изпълнител за създаване, публикуване и поддържане на консултантска рубрика по ПРСР в двата специализирани вестника на пазара „Български фермер“ и „Агроуикенд“. Целта е да се консултират земеделските производители по казуси и въпроси, които възникват при разработването и/или изпълнението на бизнес плановете им по различните мерки от програмата.

Въпреки, че е най-големият на пазара специализиран вестник и най-голям рекламоносител в тази област, в. „Български фермер“ не може да кандидатства самостоятелно. Причината е, че за печатните издания е скъпо и неоправдано да поддържат експертен екип за подготовка на проекти и документация за кандидатстване по обществени поръчки, когато евентуално подходящи се появят. Затова, подготвяйки концепцията за рубриката, се обръща към рекламна агенция, каквито са официалните правила.

Агенцията кандидатства и за двете позиции на поръчката – „Български фермер“ и „Агроуикенд“ и я печели. Заповедта за класирането и определянето й за изпълнител е издадена на 29.01.2013 г. Всички необходими документи за сключване на договор са представени в Министерството на земедилието и храните на 18.02.2013 г. Но междувременно на 14.03 2013 г. един от отпадналите кандидати обединение „Елана – Вока – Интелдей“ обжалва процедурата пред Комисията за защита на конкуренцията. Това трае до 22 април 2013 г., когато е публикувано решението на комисията, че не уважава жалбата.
Следва подготовка на актуализирани документи за сключване на договор. Те са представени в МЗХ на 21.05.2013 г. Междувременно, правителството на ГЕРБ си е отишло, заменено е от служебно правителство, а през юни изпълнителната власт се поема от правителството на Пламен Орешарски. Промени има и в състава на министерството на земеделието. И основно те са сочени като причина за отлагане на подписването на договора. Междувременно в. „Агроуикенд“ е закрит.

„Няма проблеми“ отговарят от министерството, на запитванията, каква е причината нещата да се бавят.
Документите се актуализират нееднократно половин година. Но до договор така и не се стига. На 18 декември министърът на земеделието проф. Димитър Греков със заповед отменя избора на изпълнител и прекратява обществената поръчка в частта й по позиция 1 – за в. „Български фермер“.
Мотивите са, че необходимостта от провеждане на процедурата отпада поради приключването на програмния период от прилагането на Програмата за развитие на селските региони 2007 -2013.

Вижте и

Ето как тромавата процедура на практика обезмисля поръчката и вестникът, чрез който найефективно биха могли да бъдат разяснявани на земеделските производители изискванията и особеносттите на мерките по програмата за селските райони, е изолиран.

„Български фермер“ със своите сили и авторитет привлича експерти и не е преставал да консултира земеделците по програмата.
Това обаче не означава, че трябва да бъде отлагано решението на големия проблем – процедурите да изкривяват ефективността от обществените поръчки. Защото истинският фермер няма много време, за да гледа редовно телевизии, или да слуша цял ден радио, за да научи в детайли какво трябва да стори, за да стигнат и до него европейски пари. А дали са найкомпетентни за това неспециализирани издания гледани и слушани от неспециализирана публика?!

[spider_facebook id=“1″]

Каква е вашата реакция?
Много ми хареса
0
Не ми хареса
0
Не съм сигурен
0
Развълнувах се
0
Вижте коментарите (0)

Напиши коментар

Вашият мейл адрес няма да бъде публикуван.

Нагоре