Да се сдобиеш с публичност въобще не е трудно в днешната медийна среда, ако разполагаш с бюджет за пиар и маркетинг. Когато го нямаш обаче, и си начинаеща фирма, се появява предизвикателство.
Това смята Дженифър Малоуни – предприемач и съосновател на американската фирма Yulu PR. В списание Entrepreneur тя посочва 5 начина малкият бизнес да си направи пиар, без бюджет или с минимални финансови средства. Триковете са следните:
1. Комуникирайте високата си цел. В днешната култура на стартъпите реалността е такава, че вероятно няма да сте първата фирма, която излиза на пазара и заявява с какво продуктът или услугата й решава някакъв проблем на хората. Оказва се, че това не е достатъчно да се събере медийно внимание, въпреки че реално е смислен подход. Вместо него, за начало обявете ясно нещо друго – не практичните ползи от предложението ви на пазара, а зад какво заставате като стартиращ бизнес, каква е философията ви, уникалният ви подход на работа. Предложете свежа гледна точка. Бъдете постоянни. Може и да заговорите за проблемите в бранша ви, ако сте отворени за дебат. Начертайте линия между миналото ви като професионалисти, основаващи тази фирма, и мястото, в което се намирате в момента, за да коментирате браншовите проблеми. Това може да ви отвори към много възможности за позициониране в медиите в светлината на експерти в индустрията, от което ще получи полза брандът на вашата нова фирма.
2. Открийте сродни умове с влияние. Twitter, LinkedIn, публикации, свързани с индустрията ви онлайн и в блогове – днес има множество източници, в които да ги потърсите. Преди да се свържете с тези хора, отделете време да разберете мнението им и публиката, до която ще се домогнете, ако ги убедите да станат ваши почитатели. После измислете творчески начин да се свържете с тях и чрез тяхното присъствие ненатрапчиво да представите продукта или услугата си.
Пример: Преди няколко години онлайн търговец на очила със собствена марка в САЩ си направил труда да проучи модния стил на очилата, които носят известни редактори, репортери и блогъри, работещи в целевия район, който искал да достигне. Щом му станал ясен този стил, неговият водещ дизайнер записал простичко видео съобщение с персонализирано обръщение, и го изпратил на всеки от тези влиятелни автори. Във видеото им посочил как биха изглеждали най-подходящите очила за тях и им предложил виртуална консултация. Около 70% приели. След това 65% написали нещо онлайн или офлайн за изживяването – в медии, блогове или социални мрежи. Цената на тази кампания с лично внимание към лидерите на мнение била минимална, а ефектът от усилието – голям.
3. Не подценявайте възможностите за директен контакт с публика. Местата, където се разгръща той, са социалните медии, нетуъркинг събитията и конференциите, където с предлага възможност да се говори пред публика. Те са важен начин да се достигне директно до аудитория в момента, когато марката на фирмата все още се проектира, и да се получат ценни прозрения.
4. Създавайте любопитно съдържание. Както повечето индустрии, медийната има нужда от средство, с което да достигне възможно по-обширна демография. Това може да се случи с корпоративна информация, която е различна, добре написана и интересна. Проблем е, че повечето видове бизнес днес изпращат информационни графики, твърде суха статистика, изпълнена с термини, опитвайки да изглеждат максимално професионално. Този подход, разбира се, може да проработи в нишовата преса и сайтове, но при стартиращ бранд е по-адекватно да се подеме разпространението на ценна информация от името на фирмата, която да е насочена към по-масовите медии.
5. Кандидатствайте за професионално признание. Само защото сте нова фирма на пазара, не означава, че не може да го сторите. Със сигурност съществуват конкурси – за иновативност, предприемачество, управление, тясно специализирани в бранша ви – в които можете да опитате и да се състезавате за награда. Обикновено участието не струва много като време и пари, а пиар ефектът от една такава награда може да бъде голям.
[spider_facebook id=“1″]www.manager.bg |