Да влезеш в медиите, тоест „да те пишат във вестника“ – в наши дни това може да стане, като лансираш обществено значима кауза, като използваш медийни интернет форуми, за да разпространиш информация или като разкажеш увлекателно история, свързана с изкуството и културата.
Това научиха 25 мениджъри в областта на културата от Югозападния регион по време на третия курс на Регионалната академия за мениджмънт в културата, който се състоя в Перник на 27 и 28 март 2014 г. Проектът на Столична община и СУ „Св. Климент Охридски“ е в подкрепа на кандидатурата на София и Югозападния регион за Европейска столица на културата през 2019 г. и се организира от Асоциацията за развитие на София.
В Перник пътуващото издание на академията, която вече мина през Благоевград през ноември 2013 г. и Кюстендил през януари тази година, бе посветено на новите технологии и новите медии и предизвикателствата, които те създават пред хората на изкуството и културата. До извода за „влизането в медиите“ участниците в обучението стигнаха сами в дискусията след представянето на темата за комуникацията в епохата на интернет от главния редактор на в. „Труд“ Иван Михалев.
Той разказа за промените, наложени не само у нас от свързаността в интернет, които медиите са принудени да предприемат, за да оцелеят и да се развиват. Обясни как се налага да преориентират и информационното съдържание, и рекламните постъпления, след като всеки човек би могъл да чете вестника онлайн, без да се налага да си купи хартиеното тяло. За вестникарите това означава да търсят нови форми за предлагане и на съдържанието, и на рекламата, така че да си осигурят приходи.
„Интернет ни пречи да мислим, а технологиите са тих убиец на по-голямата част от културните процеси.“ Тази теза за културата в епохата на дигиталното споделяне пък разви главният редактор на сп. L’Europeo Димитър Стоянович. Макар и като „радетел на консерватизма“, както се представи, той смята, че трябва да се търси начин за работа в новата обстановка, което няма как да стане без „влизане в схемата“. Според него това е така важно, защото всяка форма на култура и изкуство е възпитание. Все пак преди да овладее дигиталните формати, творецът трябва да се е научил да пише или да рисува, или да познава нотите, подчерта лекторът.
Възможности чрез новите медии да се привличат към културата нови публики разкри пред аудиторията директорът на Фондацията за градски проекти и изследвания Юрий Вълковски. Той смята, че новите технологии могат да се ползват за обратна връзка, за поддържане на база данни, за рекламиране на културни събития, както и за продажба на продукти. В увлечението по новите публики обаче Вълковски призова да не се забравят и традиционните публики, които също чакат внимание.
„Off the Record“ – свободно и „без запис“ мениджърите разговаряха с медийния експерт Георги Лозанов за възможностите да представят в електронните медии по-достъпно пред по-широки аудитории културните проекти на своите институти.
„На терен“ в Регионалния исторически музей в Перник и в Международния фестивал „Сурва“ участниците в академията проектираха сценарии за развитие заедно с Виолета Симяновска от Центъра за сценични изкуства в Скопие. Според нея музеите на Балканите са статични и скучни, а чрез интернет младите хора живеят в глобалния свят и само модерните, креативните и динамичните експозиции могат да върнат младите хора в музеите и да привличат нови публики. Моделите от Кошице и Марсилия – столици на културата през 2013 г., бяха обсъдени по пътя на София и Югозападния регион за Европейска столица на културата през 2019 г.
01.04.2014 08:16 | www.ngobg.info |
[spider_facebook id=“1″]