Интервю на Пламен Бояджиев за спомените от в. Нощен труд, следобедната журналистика и жълтините в медиите.
Патриция Кирилова
Журналистката и ПР Патриция Кирилова има зад гърба си 15-годишна кариера в неспящия ежедневник – Нощен Труд. Автор е на редица репортажи от различни сфери на обществения ни живот, както и на интервюта със световните звезди Жан Клод ван Дам, Уесли Снайпс, Лоренцо Ламас и много други. От 2005 г. е ежегоден гост на най-престижния филмов фестивал в Кан, където прави интервюта с легенди като Морган Фрийман, Тарантино и др. От септември 2006 г.прави и свое предаване – „Часът на блондинките”. След закриването на „Нощен Труд”, тя започва активна дейност като ПР-мениджър като съсобственик в агенция ВИП Комюникейшън, която ориганизира първите у нас луксозни яхтени, строителни и сватбени изложения. От септември 2011 г. Патриция е главен редактор и издател на първия вестник за величието на българския дух, без политика и негативни новини – ВЕЛИКА БОЛГАРИА. От началото на юни 2012 г. Патриция е главен редактор и на първия вестник за малкия и средния бизнес „Позиция“. Преди година журналистката издаде първата си книга „Да свалим маските“, която съчета седмичните й коментари в нейния блог с 15-годишния й опит на журналист в „Нощен Труд“. Учила е руска филология със специализация Журналистика в СУ, бакалавър е по специалността МИО, магистър Финанси, а последната й магистърска степен е по специалността Защита на културно-историческото наследство.
– Г-жо Кирилова, мислите ли, че вестник като „Нощен Труд“ би съществувал в медийна среда като днешната?
– „Нощен Труд” може да съществува само с журналисти, каквито днес все по-малко има, заради въведената традиция да се наемат в медиите на ниски заплати хора с чиновническа настройка, чиято роля е да пълнят празните страници по метода копи-пейст. Нашият вестник създаде имена в журналистиката, които днес са сред най-добрите журналисти в медиите, в които се прехвърлиха да работят. Те са минали през най-трудната медийна школа – неспящ вестник, който нощем единствен лови новините по света и у нас, а денем изпреварва всички други медии, за да се появи на пазара след тях около 10 часа сутринта с теми и публикации, които не присъстват в другите медии. Те пък на другата сутрин ни преписваха дословно. Т.нар. жълти медии също копираха всяка наша статия и с 5-те наши броя от седмицата успешно запълваха страниците на своя седмичник. Сега съм сигурна, че и на тях липсваме, както и на всички наши читатели, които и до днес ме питат каква е била причината точно този вестник – който беше от малкото негубещи на пазара ни, да бъде закрит. Отговорът всички го знаем.
–Смятате ли, че жълтите медии наложиха нов дневен ред в българските и световни медии, където слуховете и неверните факти доминират?
– Жълтите медии служат за забавление, не за да информират читателите и зрителите си. Трябва да разграничаваме едното от другото. Освен това манипулациите днес в медиите ни са толкова очевадни, че повечето хора дори отказват да ги четат и да ги гледат. Предпочитат да се информират по друг начин за случващото се – най-вече във форумите и в социалните мрежи. Да говорим за неверни факти, които доминират – то почти всички медии тогава трябва да определим като жълти. Не само у нас, и по света е така. В медии, които се съобразяват с икономическите интереси на собствениците им, не е логично да търсим обективност на информацията. Радвам се, че съм работила в медия, която до края на съществуването си не успя да въведе корпоративната цензура и затова бяхме неудобни. Хората ни ценяха точно заради смелостта да пишем са събитията и хората такива, каквито са. И до днес ме поздравяват за позицията през целия ми журналистически път, защото свободно и без страх съм изразявала мнението си.
– Каква е функцията на новите медии според вас и достъпни в човешка длан чрез мобилните устройства с достъп до интернет?
– Медиите могат да функционират когато изразяват свободно позициите на хората, които работят за тях. Има ли поставяне на имена, за които да се пише добро или лошо, в зависимост от икономико-политическия интерес на собствениците им, тогава реално няма медия. Има слугинаж.
– Защо Нощен Труд не просъществува?
– Вече отговорих – при задалия се през 2009-та преход към корпоративна журналистика, при автори, които не допуснаха цензура почти 18 години, такъв вестник няма как да се оцелее.
– Има ли наследник той днес според вашите наблюдения?
– Няма как да има наследник, без някой да се престраши отново да създаде следобеден ежедневник. Много медии се опитаха, но след няколко броя се отказаха. Това е повече от трудно – формиране на боен неспящ екип, будни и смели журналисти, които хващат новината във въздуха и първи информират публиката. Днес медиите не се стремят да са първи в новините, напротив. Политиката копи-пейст ги направи еднакви, без лица.
– Вие ръководите пиар агенция и сте главен редактор на вестник. Пиар агенциите и пиарите ли създават новините днес?
– От моя опит виждам, че добре написан ПР-текст може да бъде публикуван в над 20 медии без промяна дори в запетаите. Все пак похвално е, че има двама-трима колеги, които не си позволяват да пуснат текст така, както са го получили от ПР-ите. Влагат и своя почерк.
– За мен любима медия е тази, която не позволява цензуриране на темите и имената в нея. Такъв беше и вестник „Нощен Труд”. Днес за мен фейсбук е медията, в която мога да пиша без цензура, както и книгите, които издавам с мои публикации, събирани през последните месеци в моя блог.
– Мислите ли в посока кой може да промени копи-пейст журналистиката?
– Това зависи от издателите и собствениците на медии у нас. Ако те разбираха от журналистика, това щеше да ги впечатлява. Но те не са журналисти, а политици или бизнесмени. Няма как да преценят кое е копи-пейст, кое е авторски текст. Гордея се, че съм събрала опит като журналист точно в школата на Труд – там ни учеха да пишем така, че когато редакторът ни чете без да гледа името на автора, да познае по стила, кой е написал текста.
– Вашето пожелание към читателите на Любословие и какво трябва да научат според вас медиите за медиите или казано на кратко журналисти за журналистите?
– Пожелавам на читателите на Любословие да обичат Словото – това е най-силното оръжие на нашата цивилизация. Не случайно и в голямата книга пише – В началото бе словото. Именно чрез него ставаме по-мъдри и по-добри.
На нашите медии пожелавам да са смели и обективни, за да са обичани, както ни обичат нас и до днес – журналистите от Нощен Труд.
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Функционални
Винаги активен
Техническото съхраняване или достъпът са строго необходими за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично поискана от абоната или потребителя, или единствено с цел да се осъществи предаване на съобщение по електронна съобщителна мрежа.
Опции
Техническото съхранение или достъпът са необходими за легитимната цел да се съхраняват предпочитания, които не са поискани от абоната или потребителя.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, които се използват изключително за статистически цели.Техническото съхранение или достъп, които се използват изключително за анонимни статистически цели. Без съдебна призовка, доброволно изпълнение от страна на Вашия доставчик на интернет услуги или допълнителни записи от трета страна, информацията, съхранявана или извличана само за тази цел, обикновено не може да се използва за идентифицирането Ви.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъпът са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя на даден уебсайт или на няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.