Сега четете
Специфики при попълването на данъчните документи в Норвегия

Специфики при попълването на данъчните документи в Норвегия

Добре е да знаете няколко неща при попълването на данъчните документи, ако отидете да работите в Норвегия на норвежки трудов договор. За да кандидатствате за данъчна карта, първоначално работодателят ви запазва час за Skatteetaten (Данъчната служба), при което получавате на имейл и на съобщение на телефона номер на поръчката. Този номер се въвежда на една машина, която е в сградата на Такс офиса, и тя ви дава номерче на гише. Там вече може да си подадете документите, като трябва да носите със себе си:

– паспорт или лична карта;

– трудов договор;

– попълнено заявление RF-1209 за данъчна карта за чуждестранни граждани.

Най-важно при попълването на RF-1209 е, че всички чужденци автоматично се поставят в PAYE scheme – това е план, при който се удържа 25% от заплатата за данъци. Ако искате данъците да са ви около 15%, а не 25%, вие трябва да се откажете да бъдете включени в този план, което става с поставянето на хиксче в празното квадратче, което се намира най-отдолу вляво под частта, обозначена с цифрата 4 (може да видите на снимката).

Служителите предварително бяхме получили указания как да попълним документите- от тях ставаше ясно, че квадратчето, за което говоря, трябва да остане празно. Оказа се, че е точно обратното и затова се наложи да ходя втори път, със същите документи, но със зачеркнато квадратче. Тогава минах през три гишета и на всяко се опитваха да ми покажат как да направя промяната онлайн през моя телефон. Но като видяха, че електронната им система постоянно забива, накрая на последната служителка и писна и ми направи корекцията от нейния компютър, което и отне около 10 секунди.

Вижте и

Още първия път, след като ми обработиха документите, ми дадоха D number, който беше доказателство, че вече съм част от тяхната данъчна система. Също така си направих регистрация в онлайн сайта на данъчната им служба. Затова, след второто ми явяване за поправката на процентите, които се вземат от заплатата ми като данъци, си мислех, че в онлайн профила ми числото 25% просто ще е сменено с 15%. Само че грешах. Числото наистина беше променено, но на 32%. Първоначално се ядосах, че след като правя поправка да ми намалят данъците, те ми ги увеличават, но после реших първо да проверя за какво точно става дума. И ситуацията се оказа по-различна от това, което изглеждаше. Но сам нямаше как да разбера същността, докато не ми я обясниха, защото липсваше логика и допълнителни пояснения – в моя профил освен числото 32 нямаше число 15 или някакво друго число. Оказа се, че 32 са процентите (някои колеги имаха и по-високи проценти), които ще ти бъдат взети ако имаш втори работодател в Норвегия. Ако е изписано в твоя профил следното нещо: tabell 7150, това означава, че данъчните ще ти вземат само около 15% от заплатата.

Обаче, ако си мислите, че след като веднъж си подадете документите „работата спи“ и не е нужно нищо повече да правите, жестоко се лъжете. В края на всяка година данъчната система на Норвегия автоматично повишава данъците на работещите (става дума за чужденците- за норвежците не съм сигурен дали е по същия начин). Издават се нови данъчни карти, които се поставят на опцията Kildeskatt, което означава 25% данъци от всичко, включително от така наречените „vacation money“. Да погледнем каква беше ситуацията при мен: само един месец след като вече си бях коригирал данъците от високи на ниски, пак ме бяха поставили на високата ставка и трябваше отново да се правят корекции. За целта трябваше да се влезе в сайта на Данъчната служба, да се откажеш от варианта Kildeskatt и да кандидатстваш за нова данъчна карта, като трябва да попълниш ниско число на приходи в данъчната карта, за да имаш нисък процент на взети данъци. Само че административните корекции никога не са толкова лесни на практика, колкото на теория. Така беше и в случая. Първо, два дни сайта на норвежката данъчна служба имаше някакви бъгове и изобщо не можеше да си влезеш в профила. След като успях да го направя, нямах възможност да извърша корекциите, защото сайтът по някаква причина изобщо не отчиташе, че вече съм ги направил и не ги приемаше, като искаше да ги променя отново. И това не беше само при мен. Мисля, че почти никой не успя да си коригира нищо. Когато поисках техническа помощ от жената (от норвежката компания), която ни помагаше с административните проблеми, тя просто ми заяви, че като не се получавало да го зарежа. Всъщност така е помогнала и на останалите ми колеги. Което означава, че на всички са ни взети повече данъци от необходимото при последното плащане.

Затова за административни въпроси питайте по няколко пъти различни хора, тъй като често указания дават „експерти“, които не са наясно със спецификите на различните документи.

Каква е вашата реакция?
Много ми хареса
0
Не ми хареса
0
Не съм сигурен
0
Развълнувах се
0
Вижте коментарите (0)

Напиши коментар

Вашият мейл адрес няма да бъде публикуван.


© 2022 Всички права запазени!
Изработка на сайт от MySuper.Site

Нагоре