Стартът на реформата с новите билети за градския транспорт в София предизвиква поголовни негативни коментари, вместо да удовлетворява платилите за нея данъкоплатци в столицата, показва преглед на първите реакции след влизането в сила на промените от 1 януари.
Едно от най-често срещаните недоволства е срещу новото изискване пътниците да валидират задължително картите си при качване в наземния превоз, дори когато тези карти са годишни или месечни. В противен случай на контрольорите вече е позволено глобяват пасажерите без валидиран документ с 3 лева. Тази глоба е различна от глобата за пътник без билет или карта, която от Нова година е 40, а не 30 лв. В профила на Центъра за градска мобилност във Фейсбук могат да се прочетат масови критики срещу това нововъведение. „Ето мнението на сина ми, който е ученик: „Борба за чекиране в трамвай №10, аз не успях да стигна до валидатор“. Това абсурдно решение за задължително чекиране трябва да отпадне, защото пътниците са поставени в още по-непоносими и стресиращи условия. Очевидно хората, които са гласували за това нещо, никога не са ползвали градски транспорт“, написа Радослава Янева. „В пиковите часове ще стане едно задръстване пред апаратите за валидиране. И какво, когато тези апарати не работят например, както постоянно се случва?! Пак недомислици“, допълва Ани Димитрова.
Често в градския транспорт се стига и до друг проблем – валидаторите блокират и трябва да бъдат рестартирани, оплакаха се пътници. Това се случи и по време на директно включване в блока на Би Ти Ви, като се наложи рестартиране. От ЦГМ успокояват, че в такива случаи няма да се налагат санкции. В момента има проблем и с валидирането на билетите от 2 лв., закупувани от шофьорите. Те са QR код и трябва да се валидират също, но към момента това е невъзможно, показа проверка на „Сега“.
От ЦГМ вече лансираха версията, че въвеждат задължителното чекиране като единствена възможна застраховка за пътниците в градския транспорт. В репортаж по Би Ти Ви тази сутрин представител на ЦГМ обаче каза, че чекирането има статистическо значение и данните ще се използват за бъдещото оптимизиране на публичния превоз в града. Пътуващите с него обаче отвръщат, че не са съгласни да участват в проучванията на ЦГМ срещу заплаха да бъдат санкционирани.
Сериозен отпор среща и решението на Столичния общински съвет да премахне месечните абонаментни карти за 1 линия на наземния градски транспорт – автобус, трамвай или тролейбус, чийто поименен вариант досега струваше 23 лв. Пътници негодуват, че с новите превозни документи ЦГМ не предлага алтернатива на тази карта, а призивите столичани да се преориентират към разсрочено плащане на карта за всички линии срещу 370 лв. означава сериозно поскъпване на услугата за голяма част от жителите на града. В сайта Петиция.com вече е отворена подписка с искане СОС да преразгледа решението си и ЦГМ да възобнови продажбата на картите за 1 линия. Немалка част от по-рядко пътуващите с градския транспорт искат политическите партии в София пак да върнат и талоните за 10 пътувания срещу 12 лв.