Четириметров кръст – символ на гениалната музика на Моцарт, в която се разкрива Бог, ще издигне на откритата сцена на Царевец великотърновският театър за своя театрално-музикален спектакъл „Амадеус“. С най-новото заглавие в своя афиш Музикално-драматичният театър „Константин Кисимов“ ще се представи в Летния фестивал на българските оперни театри „Сцена на вековете”. Премиерата на откритата сцена на историческия хълм във Велико Търново е на 29 юли от 21 часа.

С красиви костюми, перуки, много блясък и вълшебна музика публиката на Царевец ще се пренесе в епохата на Моцарт. Около 100 цветни и ярки костюма, съобразени със стилистиката от края на XVIII, са изработени специално за спектакъла. Още толкова са и направените перуки, с които излизат на сцената всички артисти, обясни сценографът Лидия Къркеланова, която е автор и на костюмите. Три тоалета сменя по време на постановката актьорът Боян Фърцов, който изпълнява ролята на Моцарт. Два костюма са подготвени за Цветелин Илчев, на когото е поверена другата главна роля – тази на Салиери.

В постановката, която впечатлява със своите мащаби, участват актьори, солисти, оркестър, хор и балет на МДТ, както и гостуващи солисти с блестящи гласове. Великотърновци и гостите на града ще могат да се насладят на изпълненията на сопраните Миряна Калушкова и Теодора Петрова, на басите Пламен Кумпиков и Стефан Димитров, на баритона Георги Димитров които изпълняват по великолепен начин изключителната музика на В. А. Моцарт. Специално за премиерата на Царевец в състава ще се включат артист-хористи от Смесения хор на БНР и Софийската хорова капела, както и гост-музиканти от различни формации в страната.

Режисьор на театрално-музикалния спектакъл е Бойко Илиев, който е и автор на сценичната адаптация. В основата му стоят едноименната пиеса на Питър Шафър, както и сценарият на прочутата биографична филмова драма от 1984 г., режисирана от Милош Форман. В «Амадеус» звучи на музика от оперите „Отвличане от сарая“, „Сватбата на Фигаро“, „Дон Жуан“, „Вълшебната флейта“, симфонични произведения, концерти за пиано,  „Реквием“, а диригент-постановчик е Маестро Георги Патриков. Хореографията е на Катя Богданова, хормайстор е Яница Първанова, а концертмайстор – Милена Байнова.

Освен цялата история за Салиери и Моцарт, в този спектакъл си дават среща музиката и светът около нас, битката за духовно съществуване със злободневието, което като че ли не иска да се съобрази с това. „Амадеус“ е отчаяният бунт на човека, който цял живот е изпълнявал всички морални норми, участвал във всички благотворителни комитети, изряден гражданин и католик, предан на своя Бог, а е лишен от онази божествена искра, която би го приближила до гения на Моцарт. Музиката на Моцарт е тази, в която се разкрива Бог, а Салиери е дарен само с онази достатъчна музикалност да разбере това, което не спира да го измъчва до „първия слънчев лъч“, който се оказва последен в неговия жизнен път», обяснява режисьорът. „Всичко, което исках, бе да възпея Бог. Той ми даде този копнеж и после ме остави ням. Защо? Ако не искаше да го възхвалявам с музика, защо посади това желание в мен като похот в тялото ми. И след това ме лиши от талант. Защо?“, казва героят на Салиери в спектакъл