Намират ли допирни точки бизнесът и професионалното обучение?

90% от участниците в платена стажантска програма в Хамбург остават на работа в едно от най-големите предприятия там. Освен водещ производител на метали компанията е силно ангажирана с опазването на околната среда и борбата с климатичните промени, както и с осигуряването на добре платена работа на квалифицирани специалисти, ето защо има разработена система за дуално обучение.

 

В интервю за БНР Даниела Каумбах, говорител на компанията, заяви:

“Имаме повече от 100 стажанти. При нас работят хора от 50 държави. Всъщност ние сме изключително стара компания. В Хамбург сме повече от 150 години. Предлагаме 11 различни професии, на които учим младите хора практически. Пример за това е асистент лаборант, методологичен експерт, инженер със специалност мегатроника”.

 

“Формирането и развитието на умения е една от основните цели и стратегически идеи, които ние опитваме да реализираме в професионалното образование“. Това заяви в интервю за предаването “Хоризонт до обед” Мариета Георгиева, заместник-министър на образованието и науката:

“Всъщност дуалното обучение стартира преди 6 години в резултат именно на едно изключително полезно сътрудничество както с Германо-българската индустриалнотърговска камара, така и с колегите от Австрийската камара, така и с един съвместен проект на Българо-швейцарската програма, така че това, което ние направихме благодарение на тяхната изключително всеотдайна подкрепа и споделен опит, беше един български модел, който да работи в българската система на училищно образование. Това, което към момента можем да кажем, тръгвайки през 2016 -2017 година с около 350 ученици, записани в паралелки за дуално обучение, в настоящата учебна година имаме повече от 10 000 деца, които се обучават по почти всички направления, които предлага професионалното образование в България. Повече от 400 фирми са партньори на българските професионални гимназии и училища, които предлагат професионално образование, така че виждате в рамките на тези шест години този процес се разраства изключително бързо и това е една от нашите стратегически цели, защото това е може би най-работещият инструмент да подкрепим и да създадем една успешна икономика, базирана на умения, знания, съвременна квалификация”.

 

Ние имаме вече 4-годишен опит в дуалното обучение“, коментира инж. Антоанета Сендова, директор на Гимназията по електроника и електротехника в Кърджали:

“Учениците, които са на реално работно място със сключен трудов договор, минават по този път за близка връзка между фирма, семейство и училище. При нас има 65 ученици, които се обучават в дуална система. Те са от осми, девети, десети и единадесети клас. Все още нямаме завършили деца”.

От звуковия файл можете да чуете целия репортаж на Марта Младенова и интервю с Мариета Георгиева и инж. Антоанета Сендова.