Водещ: Имам удоволствието и честта днес наш гост да бъде двукратният министър на едно от най-натоварените министерства – Министерство на земеделието, горите и храните и в исторически план единственият министър, който е повтарял своя мандат даже два пъти и останал в историята като успешен министър на наистина тежък сектор и тежко министерство – госпожа Десислава Танева, която понастоящем е депутат от политическа партия ГЕРБ и член на комисията по земеделие. И въпреки че комисиите в последно време продължават до малките часове, тъй като се дискутират сериозни проблеми, тя прие да поеме нашата покана и днес да ни даде интервюто. Госпожо Танева, благодаря ви.

Десислава Танева: Здравейте. Добър ден и на вашите зрители.

Водещ: Успявате ли да си починете след тези дълги дискусии, които са все по-трудни и проблемите все по-големи?

Десислава Танева: Да, проблемите са все по-големи все по-тежки и имам чувството, че от няколко месеца, особено след започването на войната в Украйна нашият сектор върви по една спирала надолу без всякаква визионерска идея за това как ще продължим и какво ще стане дори година по-късно. И атмосферата, обществените комуникационни отношения допълнително утежняват ситуацията, не ги смятам за нормални и липсата на каквато и да е чуваемост от управляващите, на практика за това те ще получат политическата си оценка. Социологическите агенции вече дават рязкото спадане на доверието на мандатоносителя и на практика Продължаваме промяната управлява, но най-лошото и тъжно е, че финансовата сметка ще я плати българският земеделец –  този, който остане, разбира се, в сектора.

Водещ: Когато казвате нечуваемост какво имате предвид те не чуват вас – хората с опит, които сте били поне 10 -12 години в управлението и не чуват или хората от сектора, които не са си променили исканията?

Десислава Танева: Да и двете заедно бих казала, такава тотална липса на чуваемост за първи път виждам. Аз за първи път станах депутат 2009 година изобщо с идването на ГЕРБ, влизането на ГЕРБ в обществено-политическия живот, за първи път виждам управляващи с огромно самочувствие без изобщо да имат практика в управление, без изобщо да имат експертиза, примерно в сектора, който управлява в момента земеделието. И всичко това пак казвам ще доведе до последствие, чиято финансова цена ще плати българският земеделец. Това имам  предвид и мога да дам много примери, започвайки от началото на мандата на това правителство, как да кажа имам чувството, че техният бранд ако мога да брандирам управлението на Промяната това е едно така Фейсбук управление. Начинът на комуникация, общите приказки, всичко прилича на комуникациите във Фейсбук -всеки е специалист по всичко знае всичко и не чува никого, и всеки говори от името на последна инстанция. Така не може да се управлява категорично и ако имат даден кредит на доверие, повярвайте ми той много бързо ще се изчерпи. Разбира се, аз оценявам, че младостта не е порок, напротив всеки предпочита младостта, част от този кредит на доверие и поради новото поколение, което излезе образовано по западни стандарти, наистина това даде така много свеж полъх. Аз също между другото това е демокрацията, това е демокрацията да защитаваш идеологията, която следваш и обществото да избира по каква идеология иска да живее, в каква среда. Аз също в началото бях обнадеждена за изцяло ново поколение обучавано в чужбина, но такава арогантност и самочувствие не съм виждала у никои управляващи досега. Мога да дам много примери за това в нашия сектор. Аз съм ходила да издирвам вицепремиера Асен Василев, който на практика управлява държавата, управлява и земеделието на практика без него няма нито едно решение за управление на бюджет и парични потоци, а земеделието е силно субсидиран сектор и на практика този, който взема решенията как да управлява финансите, той управлява политиките. Това е кристално ясно. Има сложен от него заместник-министър в ръководството и на практика той управлява. Аз съм го издирвала като съм гледала програмите на комисии, в които той участва на изслушване, защото дори телефон не мога да го говоря с него като съм го търсила, за да му обясня по какво тръгват, а не трябва да правят. И мога да дам конкретен пример големият балон с изкупуването на зърно за обезпечаване на продоволствената сигурност, анонсирано на 4 март, днес с какво е , 14 май ще стане, купено зърно нито един тон. За схемата, по която е предложено, тотална как да кажа щета и ущърб на обществения интерес. Не през държавен резерв – първата фирма отказа, дългогодишен директор експерт жената, фирма с пет човека може ли да купи за милиард и сто зърно да го управлява и съхранява за 13-месечен запас. Милиард и 100 събрани сега в друга фирма, но и тя не излиза на борсата и там има проблем вероятно някой пак отказва по-грамотен човек, отказва да разпише съответни документи, нямам представа просто виждам, че не излизат на борсата. Цените, на които обявиха, вече са на 30%- 35% под пазарните кой ще продаде на тази цена и какво ще правиш това скъпо зърно? Добре ти ще го изкупиш, ама то в момента България е с рекорден наличен запас на пшеница. Ние в нова кампания ще влезем с най-високия си преходен остатък от пшеница в историята, когато произвеждаме тези количества пшеница разбира се и се опитвам да го обясня. В същото време войната беше започнала, трендът на цените беше очакван всички фермери в другите страни-членки на Европейския съюз започнаха да получават компенсации на увеличаващи цени на енергоносители на торове, на препарати. Ние тука два месеца говорим по телевизията как ще направим огромния запас 13-месечен – ще гарантираме хляба на хората и то нищо не се получи. Да, събраха се пари още март месец издирвах, говорих с него исках да му обясня, че ако са решили да отделят Х лева, милиард и 100 милиона, ама половината от тях веднага ги дайте на животновъдите за да си купят зърно, защото то се качва, за да могат да оцелеят. Защото малките ферми намаляват поголовието дори големи ферми намаляват поголовието. Няма затворен цикъл на производство да се произвежда и поне част от фуража, той е обречен на фалит. Теорията им беше, че ще купят евтино зърно, защото продавачите българските производители трябва да са национално отговорни и да продадат по 30% по-ниско продукцията си, а никой не казва, че няма компенсации за торове, тоест да продадат 30% на по-ниска цена продукцията си, а да си купят три пъти по-високи торове. Абсолютно нелогични неща, спряха административен произвол бе приложен спрямо износителите на зърно, държава огромен износител в световните класации в топ 10 сме на почти всички видове зърна – дългогодишно изграждаме репутационен имидж на българския пазар оперират най-големите мултинационални компании. Ние отидохме да зачеркнем всичко с лека ръка и да ги проверяваме там с всички административни служби, включително и правоохранителни и да им задържаме корабите. От това, кой пострада – пострадаха самите оператори, които не са производители. Това са мултинационални търговци, разбира се има и по-малки български такива, че задлъжняха с неустойки по договорите си, които имаха международн. Второ загубиха, самите производители защото можеха да получат по-висока цена и накрая загуби държавата, че ще получи и събере по-малко данъци. Не се прави така, в Брюксел в комисията имаше експертни групи по повод спрения износ, защото разбира се всички тези компании и единен европейски пазар първият кораб беше с кораб натоварен за Португалия страна-членка на Европейския съюз, ние сме на общ пазар. Аз да задам въпроса на господин Василев, а ако Испания така спре свинското си, в Lidl какво месо свинско ще се продава? Не могат да си вземат такива частичния решения. Абсолютна работа на парче. Липсвайки им визията като цяло за сектора, рамката в която могат да се движат и отношенията на общия европейски пазар.

Водещ: Това рефлектира и на потребителите. Защото всички цени вървят нагоре и той вече започва да се притеснява най-вече дали ще е ощетено качеството на продукта, които и без това са скъпи.

Десислава Танева: А безспорно то всичко рефлектира в крайна сметка върху крайния потребител, но за да бъде крайният потребител с по-високи доходи, първата задача на всяка власт е да направи прогнозируемо и предвидима среда за бизнеса, да направи нормални условия на работа. Аз питам сектор толкова конкурентноспособен като зърното, може ли да влезеш по този неграмотен начин като оператор в сектора, като търговец, милиард и 100 милиона лева, заделени за изкупуване на зърно, 700 хиляди тона пшеница, 350 хиляди тона маслодаен слънчоглед. А ти на практика от наличността в момента излизаш да купиш 50% от нея, ти дори не може да си го представиш физически какво означават тези сделки и че нямаш в никакъв случай с цялото МВР, ДАНС и не знам какви комисии направили капацитет да го изкупиш съхраниш и управляваш съхранението, и че новата реколта настъпва само след 45 дни. Няма такава неграмотност, наистина не е имало. Само за справка, последното правителство в новата история на България след 1989 година демокрацията, което се намеси на пазара на зърното, беше правителството на Жан Виденов. Аз тогава започвах работния си път в живота след студентската скамейка, в частния сектор, всеки от частните оператори тогава в далечната 1997-ма година, който послуша и изпълни нарежданията на Жан Виденов, той фалира и после бе продаден на безценица. Всеки, който се съобрази с пазара такъв какъвто е, той оцеля, сега става същото. Но никога не съм вярвала, че ще дойде ден, след като сме минали вече години, в които демокрацията, свободният пазар са как да кажа А, Б-то на всяко едно управление правителство без значение дали то е било ляво или дясно, ще дойде ред, в който ще съм в почти същата ситуация в държавата. Само че сега не съм частен сектор както от далечната 1997 година. Това звучи направо шокиращо. Шокиращо беше и за мен да го видя, че държавата след 25 години реши отново да влиза на пазара на зърно. Защо? Няма нищо по-добро измислено от пазара и ако искаш каквото и да гарантираш като продоволствие за страната си, трябва да го оставиш то да стане по-най нормалния пазарен принцип, защото ще съхраниш и производители и потребители така. А за да осигуриш възможността на тези потребители да си осигурят изхранването, трябва да компенсираш доходите им, за да могат да си купят тази храна, но това са съвсем две различни неща, които нашата власт обърка. По-ляво правителство от това не сме имали дори и на Жан Виденов правителството може би не беше толкова ляво ориентирано, но това със сигурност е най- лявото правителство на България в последните 20 години.

Водещ: Вашият впечатляващ опит, който имате, можете ли да кажете, тъй като във вашия мандат започна ковид кризата, но все пак вие започнахте да се борите за повече българско на пазара и дори имате законови предложения. На какво се дължи това, че това управление и този състав на вашето бивше министерство не успява да го наложи и все още българският потребител е ощетен, че се дава превес на чужди стоки на български вериги?

Десислава Танева: За съжаление политическата програма на сега управляващото мнозинство и най-вече на Продължаваме промяната драстично се различава от това което реално се прави в момента. И тази драстична разлика в основната си степен се дължи според мен и на некомпетентността на управляващите със сигурност я има тази тема, съчетана с нечуваемостта за която си говорихме и арогантността в отношенията си с обществото. Това е така много ясен белег на сегашната власт, А да в 2020-та година беше първото така изпитание от обичайния ритъм на живот на единния европейски пазар, който най-много ни засяга. Временната рамка която комисията прие тогава включително и една от мерките които се гласуваха чрез изменение на хоризонтален регламент 1305 беше инициатива на България. Това стана за първи път откакто ние бяхме станали членове на Европейския съюз през 2007 година. България инициира измененията на регламента, стана възможно да се програмира мярка ковид в програмата, България направи първа нотификациите си и по време на първата рамка и по програмата първа отворихме и първи разплатихме. А сега едно, че нямаме инициативи, второ по никой начин не може да кажем че сме първи, напротив на опашката и към днешна дата за разлика от всички страни-членки, където фермерите им получиха компенсационно подпомагане на увеличените входни ресурси за производството им, България стана единствената, в която приказките само продължават, но няма нито една нова мярка. Всичко по което работи и в момента министерството са рамките за подкрепа, които ние оставихме 2020 година. Една нова държавна помощ нотифицирана няма, това означава как да кажа, липса на каквото и да разбиране че тази криза е различна от ковид кризата и че ти не можеш да се движиш по една рамка, която е била направена по наша идея философия и съотношения, защото тя е имала едни последствия, сега са други. Пълна безпомощност това мога да кажа, да националните средства са малко повече, но дори и с тях гръмките фрази аз пак казвам управлява се така, както във фейсбука. Гръмките фрази рекордни пари дадохме, та те не могат да стигнат общо европейско и национално финансиране, европейското разбира се е доста по-високо, но то също има как да кажа детайли в неговото управление така че да получиш повече. Директният доход на подпомагане на фермерите в тази криза през 2022-ра година не може да достигне нивата на директна подкрепа на доходите от 2020 година. Тогава просто приложихме комбинация на всички възможни мерки и акумулирахме общ ресурс най-много защото фермерът като получава финансова помощ за него е важно абсолютният обем колко е, за него няма значение кое европейски, кои са с източник от европейските фондове, които са с източник от националния бюджет. Да от националния бюджет беше дадено повече крайно недостатъчно, на фона на сегашните нива на вдигнати цени на входните ресурси за производство това просто няма абсолютно никакво значение. Надявам се просто се надявам как да кажа, нещо да се случи, да има осмисляне на властта, че не може да има такава нечуваемост. Не може само със зрелища да се управлява в тази криза и че трябват реални мерки, да не говоря че част от политиките, които тръгват да реализират, на практика ще затруднят функционирането на много системи, но те ще се убедят в това сами ако успеят да го довършат докрай защото чуваемост няма, всичко минава под общ знаменател. Пак казвам на лозунгите от Фейсбук, нищо конкретно нищо, грамотно нищо експертно управленско. Гръмки политически фрази взети от фабриките така за лозунги във Фейсбук. Това е.

Водещ: Ако вие ако бяхте на тяхно място как бихте опитали да се преборите с тази криза заради войната и цената на газа, защото несъмнено имате опит и е възможно все пак малко да ви чуят.

Десислава Танева: Не, аз съм се опитвала с човека който управлява държавата да обясня за фуражите, просто даже му обясних те смятаха на ниски цени да купят зърно и после по квоти на животинска единица преразпределят евтин фураж. Просто недоумявах и обясних това са теоретични модели от компютър, 14000 ориентировъчно операторът ще разпределиш по квоти на някой евтино зърно на 200 големи фабрики ами на малките и средни фермери които уж по политическа програма тяхна управленска са приоритет? Иван Иванов на 70 години който гледа 100 крави в селото има логистиката да отиде за тъй нареченото а не наречената квота зърно ли? Това са просто как да кажа много инфантилни решения, те не са взети от реалността, а този разговор беше март месец. Цените от март до сега имат още 15% покачване. Ако бяха реагирали веднага, хората животновъдите щяха да са си купили зърно на цени, на които скоро няма да слязат на тези нива, щеше да е глътка въздух. А за тях факторът време все едно е без значение, а пазарът в момента е много така напрегнат, на храни, поради проблеми в доставките на храни във връзка с войната и това е най-нормално. И докато не спре войната ние ще сме под тази криза. Извън това нали народът е казал нещастието не идва само, а натискът на цените по света върху пшеницата и върху зърнените суровини за изхранване за съжаление се утежнява и от климатичните условия които не са добри. За добри реколти от прогнозите които излизат и за реколтата в Западна Европа, където сушата е по-драстична. Та дори и за България вече влязохме в период, в който засушаването и липсата на достатъчно влага нали също остава проблем. Искам да кажа, че включително има и климатични фактори, освен политически, които нагнетяват напрежението на зърнения пазар и ние не може да очакваме че ще стане някакво чудо и ще се върнем на нива, които са поносими за малките ферми. А какво бих направила? Първо бих говорила по друг начин със сектора, не бих тръгвала да настройвам обществото срещу производителите, това което виждам аз като отношение на властта към бизнеса е потресаващо. За моите представи в моите представи всяко едно управление всяка една власт, за да е добре народът, за да увеличава доходите на обикновените хора, за да повишава стандарта на живот на хората, това може да дойде само от данъците и …., която идва, а за да имат данъци трябва да има работещ бизнес. Сега вземаме всяка седмица по няколкостотин милиона евро кредити. Не знам колко заеми взема България, не знам докога ще продължи не можеш да се бориш за благоденствието на народа си, като тръгваш срещу бизнеса, това не съм го виждала в моя съзнателен живот. Моята аз започнах работа 1995-та година, 1995 година даже още не се бях дипломирала, като преди това винаги съм работила в селското стопанство в семейството си. Нали помагала съм според възрастта на която съм била, така съм следвала завършила висше образование така нататък, а не съм виждала такова отношение. Ти не можеш да искаш да събираш данъчни приходи като правиш всичко възможно да затрудняваш бизнеса, нещо повече дори излизат малките фермери от сектора, те няма да се върнат. Това е изключително тежък сектор и за сектор Земеделие е един от най-големите проблеми е човешкия фактор и не знам това как не се осъзнава, кланиците с графици, намаля се по … едър рогат добитък особено за мляко, особено малки и средни фирми, тези, чиито семейства живеят в съответното малко населено място създават поминък и живот. Това са най-уязвимите хора и те в момента част от тях излизат от този сектор, не може да тръгнеш така срещу сектора, да го наречеш, че са измамници. За тях всичко е измама кражба и всичко това пак казвам лозунгите от Фейсбук, много обидно. В сектор Земеделие в целия Европейски съюз работи на принципа на високото субсидиране, такава е политиката на Европейския съюз, най-високите стандарти в света за производство на храна са също в Европейския съюз и това увеличава неимоверно себестойността. Това е политика която е приета като основа на Европейския съюз още при създаването му, ние не може да повлияем, ние сме пълноправен член, просто трябва да изпълняваме тази политика ние дори не можем да се изравним по плащания, националният бюджет няма средствата да изравни плащанията с останалите страни-членки. Но така функционира земеделието и натиск за отклоняване на средства не по предназначение е имало, ще има и винаги ще има, това трябва да е ясно. Въпросът е системите за контрол да функционират ефективно и смея да кажа, че България независимо от управлението на правителствата и кои са били в крайна сметка от присъединяването 2007 досега се подобрявала в тази посока. В 2007-ма година предприсъединителната програма САПАРД, злоупотребите бяха най-много и администрацията не е научена и така нататък. Това са нормални процеси на растежа и да смятаме, че някой, който и да е било, от която и да е правителство политиката му ще е обратно насочена, това са несериозни неща, просто несериозни и се чудя с какво национално достойнство ходиш така да оплюваш страната си. Като системите за контрол много обективно тъй като всичко е автоматизирано във фонд Земеделие, може да се види какво е било 2007-ма, как сме тръгнали и докъде сме стигнали. В моя мандат вторият, най-високото беше управление с най-високата степен и ниво на проверка на фермерите и това ясно е описано във всички доклади, които то няма как и да не е. Пак казвам защото всичко системата така работи, това е видно, ние им казвахме служебното правителство не намалявайте проверките на обвързаната подкрепа ще паднат ставките, никой не те чу, само лозунги. Накрая какво хората взеха по-ниски ставки по всяка една от схемите и по обвързаните – трагично. И ние им го казахме че така ще стане, но кой да чуе, ти имаш когато нямаш тясна експертиза на управленските си кадри, ти работиш лозунгите от Фейсбук, с абсолютно нищо друго, и резултатите започват да излизат наяве. Аз когато съм била министър естествено че решенията съм ги вземала аз, провеждала съм ги, но съм ги вземала след като лично се убедя във всички доводи които ми биват казани, дали от бранш или опозиция. Има ли основание до какво ще доведе едното предложение до какво другото за да съм убедена че това е най-правилното. В момента ви казвам, че ние се движим със съвсем различна философия като управление.

Водещ: Споменахте проверките между другото, какво е вашето мнение за отделянето на органа, който проверява и гарантира качествена българска храна във веригите?

Десислава Танева: Погром. Погром в системата, това е най- неадекватното предложение, което съм чувала в последните години и говори за абсолютно непознаване на работата в детайл, оперативно, но тъй като представителят на промяната, действащият зам.- министър от промяната господин Христанов, отговаря и за БАБХ, образован интелигентен човек просто пак казвам не е проблем, че не знаеш. Никой не се е родил научен, много рядко наистина политическите фигури министри са били с експертиза реална в сектора, но проблем е ако не искаш да видиш и да чуеш. Това е проблемът, не е проблемът, че се обучаваш да управляваш, когато си грамотен и умен човек бързо се научаваш с нея тема. Да ще се плати известна цена, политическата партия си я плаща съответната. Аз се надявам той е образован човек, че самият той в работата си, с която се сблъсква сега ако особено мандатът им продължи и видят какво означава да се плащат субсидиите в съответните срокове, аз смятам че той сам ще се убеди, че отделянето на БАБХ би било голям минус за системата от оперативен характер. Субсидиите ще закъснеят повече отколкото и тази година и се надявам че до това няма да се стигне. Освен това много кадри бяха изчегъртани кадри, които аз съм заварила. България се славеше с едни от най-добрите си експерти по безопасност и качеството на храните и по ветеринарна медицина. България разполагаше с кадри които са външни експерти на Европейската комисия и когато възникваше епизоотия поради нивото на експертиза в България и като външна граница на Европейския съюз и като това как тя се е справила с тези епизоотии, ги ползваха в други страни членки и тези хора бяха уволнени, преместени, махнати, защото поради различни причини по фейсбука да не повтарям. Аз нямам този речник нали не мога да говоря така общо нали позната съм като начин на работа няма да изненадам никой. Абсолютна безотговорност, всеки експерт винаги слуша работодателя си, без значение от коя партия е, много по-умното решение е да използваш експертизата на тези хора, те са сменили много министри, да аз съм ги заварила, оставила, да, които съм преценила че имат поле за развитие, съм го давала, защото това е експертиза, която се натрупва В България, не на една или друга партия. С такава лека ръка да се разделиш с хора които комисията ползваше за външни експерти, нямам думи не съм го вярвала. Бяхме давани за пример как се справихме с африканската чума по свинете.

Водещ: Да, сега отново има различни щамове, които убиват български животни, но нищо не се прави.

Десислава Танева: Нищо не се прави, защото превенцията на 100% върху движението на месата на свинското я махнаха. защото се плащало не знам си какво, да всичко струва пари, качеството на храната струва пари, това трябва да е ясно. Безплатни обяди няма. Поради индустриализацията на всичко тези проблеми ще се задълбочават поради замърсяването на околната среда, а ние няма как да очакваме че ще се подобри поради това че сме външна граница поради изменението на климата и ред фактори, описани в научните доклади като причини за възникване на тези епизоотии. Тези проблеми ще се задълбочават и тази превенция струва пари, махнаха превенцията на 100% движение, появиха се проблемите, появиха се гнездата, инфлуенцата е на път да ликвидира птицевъдството в цели области в България. Чета нищо не излиза, не виждам да са взети мерки за превенция, напротив БАБХ в момента се занимава как да изгони някакъв оператор лаборатории или не знам какво, дребнотемието, фейсбук нали. Кой е превзел държавата, обажда се вчера един депутат от промяната, абе ти земеделие си виждал само в магазина като отиваш да пазариш и даваш определения. Разбира се те са от Фейсбука, ти като нямаш тясна експертиза, няма какво друго да кажеш. Пак казвам, акцентът е на политическите зрелища, те не водят до нищо, те водят до краткосрочен политически ефект в полза на този, който, на сценариста на зрелищата, но в средносрочен аспект за съжаление минусите много бързо се калкулират. В крайна сметка финансово се плащат от народа, то няма от кой друг.

Няма внесен такъв законопроект в НС, повечето са внесени от опозицията и днес разглеждахме проект на Възраждане, предложения внесени от ГЕРБ, не знам на управляващите дали имаше нещо. Факт, е че бюджетът за МЗХГ се прие, все едно тези реформи са случайни, за мен това е неконституционно съобразно, но воля на Промяната е по този начин да работи, с пълна дерогация на действащото законодателство. Техните намерения станаха правна рамка, без тя да е…

Водещ: Възможно ли е да има качествена и достъпна храна?

Десислава Танева: Да, възможно е, но в България се произвежда качествено. Биологичното производство има перспектива за развитие, но тази качествена храна не е достъпна като доходи на потребителите. Никой  не обръща внимание на философията, която всеки човек си изгражда как трябва да живее, с какво да се храни, да живееш здравословно, това е личен избор. Никой не го говори това, но в крайна сметка, ние трябва да помислим още при подрастващите как да формираме и разбираме пълнолетните граждани как да правят избор на храната си. Само половин година преди кризата предпочиташ да купиш най-евтиното от веригите и да отидеш за три дни на веселие, трябва да признаем, че това е и до формиране на мирогледа до това как да живееш. За мен генералната грешка на управляващите е не можеш да смяташ, че ще намалиш ефекта от военните действия, като станеш част от бизнес отношенията в страната. Вижда се по цената на хляба. И в Америка има такива програми. Можеш да компенсираш с пакет основни храни, които можеш да си купиш от всеки магазин. Най-грешната система е държавата да влезе като търговец, производител и да каже ще станем оператор, по-добър от частния сектор. Когато имаме натрупване на кризи като сегашната, ролята на държавата е да осигури бизнес средата да продължи работа и да се погрижи за уязвимите групи. Защото сега в България ефектът от натрупването на тези две кризи – здравна и политическа, плаща се равномерни от всички и от бедни, и богати, което не справедливо.