Интервю с д-р инж. Георги Георгиев - водач на листата на "Има такъв народ" за област ВрацаКакво по-специално от управленската програма на “Има такъв народ” е свързано със нашия регион?
Време е да поговорим за един стратегически документ, изготвен от сегашното правителство и по-специално от екип на Министерство на регионалното развитие и благоустройството. Този документ се нарича “Национална концепция за пространствено развитие”. Въз основа на него се определя размера на средствата за инвестиции във всеки регион. И тук идва мястото на Враца. В този документ е извършена класификация на областните градове по нива. Например София като столица на България със своето население и икономика е единствения град от първо ниво. От второ ниво са по-големите областни градове като Пловдив, Варна, Бургас, Плевен и др. Към настоящия момент Враца, Видин и Монтана са градове от трето ниво, а Ботевград и Козлодуй са градове от четвърто ниво.

Има ли някаква причина да споменавате изрично точно тези градове?
Да има. И тя е свързана с това какво развитие е определено точно на тези градове и по-специално на Враца. Например за Видин е решено, че ще бъдат инвестирани толкова средства, че неговото развитие да доведе до преместването му на по-високо ниво, т.е. да стане град от второ ниво. За Враца е записано, че има такъв потенциал, но за съжаление не е предвидено развитие до второ йерархично ниво. Не са планирани средства, които да гарантират развитие на областта.

Означава ли това, че Враца за пореден път е изоставена от управляващите?
Точно това означава. За последните 12 години управляващите основно от ГЕРБ независимо с кои коалиционни партньори бяха, не спряха с “унищожението” на Северозападна България и по-специално Враца. Не им стигнаха тези години назад, но и занапред продължават по същия начин – ограничаване на парите за региона. Има и нещо по-неприятно предвидено за Враца по косвен път. Предвидено е изравняване на Враца със съседни градове, които да преминат от четвърто на трето ниво. Трябва да си зададем въпроса за сметка на населението на Враца ли ще бъде това?

Защо толкова директно използвате думата “унищожение”?
Преди 14 години в първия одобрен вариант на оперативна програма “Транспорт” 2007-2013 бяха одобрени средства за изграждане на пътя Мездра-Ботевград. Въпросът, на който няма да има чест и достойнство никой от сегашните управляващи да отговори е “Кой спря финансирането за изграждането на този път през 2009 година?”. Спря го правителството на Борисов. И сега след като се твърди, че този път е развитие, напълно логично е за мен е да твърдя, че е имало унищожение. И това не е само мое твърдение. То се потвърждава от всички икономически показатели. Потвърждават го и самите сегашни управляващи в документи, които създават за пред Европейската комисия. Просто използват думи със сходно значение като “деструктуриране”. През далечната 2008 година стартирахме разработването на проект за реконструкция и ново медицинско оборудване за болницата във Враца на стойност 10 млн.лв. Този проект беше внесен за одобрение за финансиране няколко месеца преди сегашните управляващи да дойдат на власт. Какво стана с този проект? Същото, което стана и със самата болница. Унищожение. Така вместо развиваща се болница, получихме заличено здравеопазване. А наличието на добри и мотивирани лекари и съвременна техника е задължително изобщо за съществуването на областен град, т.е. не говорим дори за развитие, а за съществуване.

Вие какво предлагате като решение?
От две години в нашата политическа партия има създадени експертни работни структури по сектори. Освен водач на листата в област Враца, аз съм и координатор на експертната група по “Регионално развитие и инфраструктура”. Имаме разработена управленска програма с няколко основни приоритета, мерки и срокове за тяхното изпълнение на национално ниво. Първа точка от нашата програма е пълна промяна именно на този документ “Национална концепция за пространствено развитие”, който обрича хората в област Враца на липса на средства за инвестиции.

В каква посока смятате да го промените, така че да има положително влияние върху живота на хората?
Ние смятаме, че той е съставен въз основа на отказ от признаване на действителността. Ще дам следния пример. Направихме анализ на няколко проведени и изпълнени обществени поръчки в общини в Северозападна България. Всички те са спечелени от една строителна фирма, близка до сегашните управляващи. Фирмата обаче е софийска, но изпълнителите са местни строителни фирми под формата на подизпълнители. Ако приемем, че общата стойност на тези поръчки е около 20 млн.лв., то са местните фирми, тези които извършват действителната работа е около 60% или 12 млн.лв. Останалите 40% или 8 млн.лв. са печалба, която по-късно можем да предположим къде отива – пачките в чекмеджето и кюлчета. Такава е действителността. На теория тези подизпълнители не са декларирани и по този начин излиза, че за региона са дадени сериозни пари, но той не се развива. За това твърдим, че основата за вземане на решения за развитието на регионите следващите години е на грешна основа.

Имате ли конкретно решение, което предлагате за да подобрите начина на разпределение на средствата?
Нашите решения са в две посоки. Първата посока е създаване на общински и съответно регионален капиталов инвестиционен бюджет, който да каже какъв размер на средства е необходимо да се инвестира, за да може хората да имат сигурен и достоен доход. Само така може да спрем демографската криза, защото този път ни води до изчезване като нация. Второто решение е в посока промяна на Закона за обществените поръчки така, че 90% от стойността на всяка строителна и монтажна работа да остава за подизпълнителя, защото той е действителния извършител. Това е един от начините да премахнем т.нар. партийни фирми касички. Като такъв пример можем да посочим и обществените поръчки, които се изпълняват на територията на община Враца.

Имате ли конкретни идеи по отношение на сектор енергетика?
В нашата програма е заложено развитието на ядрената енергетика, при това с център област Враца, община Козлодуй. Предлагаме разработване на изцяло нов анализ “разходи-ползи” по отношение на изграждането на два нови ядрени 7-ми и 8-ми блок. Доколкото това решение е свързано с необходимата политическа воля, то тя е декларирана при нас чрез нашата програма. Нещо повече, участието на координатора на експертната работна група в нашата партия в сектор енергетика г-н Иван Хиновски в листата за кандидат депутати е потвърждение на нашата воля за развитие.

Какви резултати от изборите очаквате?
Подменени. На първо място ние знаем вече какви са настоящите цени, на които се оферира и договаря вота на хората. Получаваме информация и кои са хората, които осъществяват процеса по договаряне, а в последствие и плащане. Тежката истина е, че сме безсилни докато това правителство е на власт да го променим. Живеем в държавата на пълното подчинение на всички власти – законодателна, съдебна и изпълнителна на един единствен човек. Единственият останал начин за промяна е масово гласуване. За това и призива, с който завършваме това интервю е – хора, гласувайте.