fb_img_1558702131255931798271131389518.jpg

Драги читатели,

 

На 24 май, честваме Деня на българската просвета и култура и на славянската писменост. Честит празник! Тази стития обаче, не е за словото и силата на думите а защото текат последните минути на последния ден, в които е разрешено да се прави политическа агитация. Тази, разбира се, не цели това. Като журналист, политолог, и най-вече като главен редактор на медия като „Любословие“, имам апел. Малко по-нестандартен от обичайните. Иска ми се вашият информиран избор да не е само декларативно обявен или излишно разгласяван.

През 2017 година шеговито попитахме Кой кара патрулката на МВР?, защото ние, българите, освен от футбол, политика и множество социални теми, разбираме и от шофиране. През изминалата гореща политическа седмица в навечерието на евровота бях гост на официалното събитие на новото издание на SDIndex (Safe Drive Index/Индекс за безопасно шофиране) – първото по рода си изследване, което изчислява валиден национален индекс на рисковете в поведението на шофьорите в България. Впечатляваща инициатива! Но за целта на статията, а и за да съм по-конкретен, у мен възниква съществен въпрос, засягащ пряко нашата пътна безопасност по неравния български политически път. Важно е не само как и дали се “върти геврекът” на държавното управление, за да не се излагаме пред самите нас като нация, както и пред чужденците.

Съществено е освен това чрез бюлетините за гласуване в изборите за членове на Европейския парламент от България на 26 май 2019 г., ако не съумеем да сменим посоката на движение или нашите евро-автомобили, които да ни представляват в Европарламента, поне да сменим зимните с летни гуми. И си мисля, мечтаейки, че от 13 партии, 8 коалиции и 6 инициативни комитета в борба да пратят евродепутати можем да разчитаме на малка промяна поне в гумите, неизменна част от нашия любим автомобил, без които движението не само не е комфортно, но е и невъзможно. Не бива да забравяме, че никога не се шофира през лятото със зимни гуми и зимата – с летни, както съветват водещи експерти по пътна безопасност.

Никога не карайте с 2 летни и 2 зимни гуми през зимата, ако сте карали един сезон с гумите, които сте си купили. При слагането им на колата за следващия сезон сложете по-хубавите (по-малко износени, с повече грайфер, с по-остри ръбове, по-малко напукани и т. н.) гуми отпред – независимо дали карате кола с предно, задно предаване или с 4х4. Защото и това е част от доброто сцепление на колата Ви с пътя и паралелът с политическия ни живот е много адекватен. Дадени политици стоят много добре на родната парламентарна трибуна, но не са добре на евро-националната.

И както не можем да разчитаме на летните гуми да ни помогнат на зимен път и в сняг и лед, така не можем да разчитаме и на??????

Според майсторите не трябва да тръгвате на дълъг път, ако не сте прегледали колата, включително и гумите. То е същото, като да тръгнете на път пеша със скъсани обувки, майтапят се мъжете с дълъг стаж на пътя.

Предните гуми Ви осигуряват спирането и завиването – те са по-важни за сигурността в колата и хората, които се движат по улицата. Ако на кола със задно предаване например сложите по-новите гуми отзад, ще тръгвате супер, ама като дойде време за спиране и завиване, нещата няма да се получат толкова добре. И както горе казахме „никога“ – имаме предвид никога… ама наистина никога.

Писнало ни е да виждаме коли за по над 100 000 лв. с летни гуми през зимата (особено джипове), с различни гуми или със супер износени „гуменки“. Същото се отнася и за евтините коли. Не си мислете например, че като карате малка кола с „предно“, не Ви трябват гуми отзад, щото видиш ли, били много стабилни.

Или пък, като карате джип, зимните гуми не са нужни, „щото, знаеш ли, с това 4х4 как драпа“. Гумите са и за да Ви помогнат да спирате и завивате, а особено когато имате тегло над 2 тона, физическите закони действат със страховита сила и рязко ще Ви привлекат в режим „извън пътя“.

И така, след като сме уточнили горните детайли и подробности, идва време да си изберем модел и размер. Обикновено повечето хора карат с различни размери зимни и летни гуми.

Първо, това е удобно, защото имате възможност да ги сложите на различни джанти и да Ви стоят готови за новия сезон в гаража, а смяната им да Ви струва само развиването и завиването на няколко болта.

Второ, ако карате много по планините в голям сняг, по-тесните гуми Ви осигуряват по-добър контакт и ще разчистват по-добре пътя и така осигуряват повече контрол. Широките пък остават над снега и се пързалят много. Плюс на по-малкия цолаж пък е, че страничният борд е по-висок и така страничните натоварвания не се превръщат в пързаляне веднага, а отчасти се поемат от възможността му да се криви. Когато правите това обаче, се придържайте към препоръчаните от производителя размери, за да не предизвикате слабости в поведението на возилото си.

Що се отнася до марката и модела на гумите, изборът е огромен, наличието на многобройни сравнителни тестове – също. Бихме Ви посъветвали винаги да си купувате най-скъпите гуми от най-висок клас на реномирани производители, но ако нямате тази възможност, се стремете към качество. Често споменатите по-горе тестове помагат в избора, но и могат да Ви объркат. Ако търсите гуми, първо, трябва да се ориентирате в какви условия ще ги използвате – високо в планината в много сняг или за често пътуване от града натам; само в града, където няма много сняг; или нещо средно. Наблегнете на показателите на дадена гума при съответните условия и търсете тези, който са най-добри във важната за Вас категория. Едва ако Ви трябват комплексно добри гуми, гледайте крайния резултат от теста.

Съхранявайте вече закупените гуми в проветриво и сухо помещение със стайна температура, в хоризонтално положение, без да ги натискате и натоварвате (ако не са на джанти), за да не се деформират. Преди да ги сложите за новия сезон, е хубаво да ги балансирате и прегледате за дефекти и загуба на налягане, като проверите какво е предписано от производителя.

ВАЖНО!

Ако ще купувате гуми втора употреба, гледайте тъй наречения DOT – елипсовидна щампа на борда на гумата с четири цифри вътре – датата на производство. Първите две цифри показват седмицата от годината, а тези след тях – самата година на производство. Така ще знаете реално на колко години са гумите – гледайте да са възможно най-пресни и имайте предвид, че и най-качествените гуми губят повечето си качества напълно след 3-4 години, а по-евтините – дори и по-бързо.

Това се отнася донякъде и за чисто новите гуми. Често можете да попаднете на нови гуми в „промоция“ от даден доставчик, просто защото са заредили определено количество от даден модел и не са могли да ги продадат. Така гумите са прекарали част от живота си в някой склад и реално няма да можете да ги ползвате пълноценно през целия им жизнен цикъл от 3-4 години. Освен това огледайте внимателно гумите за нарушения на целостта, за изкривявания, балони, дупки, лепенки и т. н., за да можете максимално да се предпазите от дефекти вследствие на скачане по бордюри и дупки от стария им собственик.

В политиката е същото. Сменихте ли зимните с летни гуми? На предстоящите евроизбори ще се явят общо 13 партии, 18 коалиции и 6 независими кандидати. Бариерата за влизане е 5,8 процента. Сменете поне гумите. Те са с особена важност за поведението ни като водачи на автомобил по хлъзгав, влажен, неравен и най-разнообразен път, част от Републиканската пътна мрежа на България и мрежа от пътища от България към Европа.

От нас зависи да сменим гумите си навреме!

54350245_10157880293929897_8437557433034866688_n Андрей Велчев,  Собственик и главен редактор на Любословие.bg. Доктор по политология. Андрей Велчев е магистър по Политически мениджмънт и публични политики и магистър по Масови комуникации в Нов български университет. Автор е на множество публикации и интервюта, посветени на проблемите на комуникациите, журналистиката, маркетинга и политическите комуникации. Член е на Българското дружество за връзки с обществеността, Съюза на българските журналисти и International Federation of Journalists (IFJ)