Screenshot (13)

Скъпи читатели,

Драги приятели,

Скъпи наши последователи на Любословие във Фейсбук,

Днес нашия 10 хиляден симпатизант на страницата в най-голямата и популярана мрежа даде палец в подкрепа!

Благодаря на всеки един поотделно и заедно затова, че харесва, споделя, коментира или просто забелюзва една медия създадена блокче по блокче, тухла по тухла и “Like” по  “Like” като нашето Любословие! Създадохме го преди почти 7 години за да отговоряме на въпроси като “кой” и защо стой зад една медия, комуникационен екип или маркетингова кампания, социално присъствие във виртулано простанство или човек на перото и словото. За хора с пламък да разкажат история по добър, честен и неподправен начин във век на аудио-визия, “Телевизия по поръчка” и океан от инфорамация, век на умни телефони и мобилност във всичко.

Разделихме се, привлякохме, но и задържахме много приятели в нашия в скромен  редакционен екип. Поклон и пред авторите ни напуснали нашия свят, за да са но по-добро място. Поклон и пред вас – за това, че градим силна постройка със здрави основи и добре изпечени тухли.

За мен като човек, приятел, колега и чак след това доктор, по полиитология, журналист, издател, собственик на медия това, че сме заедно значи всичко, защото сме съпричастни към това да докажем, че има място за свобода на словото и арена за освободени теми, постове и закачливи снимки.

Последният ми текст е Lego -журналистиката, тухла по тухла за вас!

Благодаря!

Оригиналното название на популярната детска игра (на английски: LEGO, в буквален превод от датски Leg Godt – „Играй добре“) е търговската марка играчки, с която е известна по цял свят частната компания LEGO Group. Основана е от Оле Кирк Кристиансен през 1932 г. В началото компанията произвежда дървени играчки, а през 1958 г. се „ражда“ използваната и до днес стандартна LEGO тухличка 4х2. Играта LEGO представлява тип конструктор, в чиято основа са малки многоцветни пластмасови елементи (тухлички), излети по оригинален калъп, осигуряващ перфектното им пасване и закрепване един за друг. У нас за повечето деца на 80-те и 90-те тези играчки не са били след най-достъпните, поради факта че в годините на “избухващата” или вече избухнала демокрация те се продават основно в Кореком и в специализиран магазин на пл. Славейков на много високи цени. На пазара имаше обаче доста сполучливи имитации за добра и умна игра и за големи, спомагаща творческото мислене в различни възрасти – от това как да асамблираме малка постройка -* тип къща за гости, както е модерно да се казва в днешно политическо време, до голям замък, присъщ на мутробарока.

Но за да не осмиваме феновете на забавлението със събиране на малки пластмасови тухлички, ще обобщим, че смелата фантазия може да сглоби всичко от пиратски до космически кораб, докъдето сглобката на детайлите и сръчността, комбинирани с въображение, стигат.

Именно тя – фантазията, в едно с комбинативността, липсва на децата през 2019 г., XXI век, защото е дигитално съизмерима и пряко подчинена на техническите опции на умното средство, с което са въоръжени от предучилищна до абитуриентска възраст поне по 4 часа в денонощие, което ми позволява да направя асоциация между тези “умни устройства” и журналистиката с нейните “фантастични” фалшиви новини за напреднали или силно изоставащи.

В свят на размити понятия няма да е никак лесно да дадем кристална дефиниция на професията журналист, а оттам и на самата журналистика, уповавайки се само на Уикипедия, според която журналист е човек, събиращ и разпространяващ информация по важни за обществото теми, процеси и явления.

С разрастването на глобалната мрежа Интернет и бума на социалните мрежи всеки потребител може да формира нагласи за събитие в момента на неговото излъчване – преди и след това…
И тук асоциативното ни мислене се засилва.

Ако написаното по-горе е вярно, то всичко е детска игра за пораснали, която трябва да се играе добре и умно (като споменатата игра Лего и smart устройства) от хората, заради хората и измежду хората.

Мрежата, която се стреми да вплете повече и повече факти, взаимовръзки и случайни или не съвпадения за не толкова НЕслучайни особи, е фактор, с който е абсурдно да не се съобразяваме.

Качественият текст в медия от журналист или редактор трябва да е написан умело и да прилича на играта “Lego”, защото, ако не се играе умно и добре с тухличките подреждащи неговият материал, писменното или визуално негово творчество ще е като всяка тухличка сложена на грешно място, която може да развали и най-добре сглобената фигурка, а подрежденето наново коства време – което подобно на доверието не може да се купи, завърне или компенсира с друго.

С признателност, че сте с нас тухла по тухла читателите любими! Любословие е за вас и от вас.

Андрей Велчев,
Главен редактор на
Любословие.БГ