BGTOLL-image-web-selected01Нашата практика показва, че между основните градове и например между София и Варна, ние ползваме такива превозни средства, които попадат в най-скъпата тол категория. Това каза в сутрешния блок на БТВ „Тази сутрин” Явор Панталеев, председател на УС на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика. Той допълни, че превозните средства като влекачи с полуремарке, те вече ги използват и ги натоварват доста добре. При тях ако имаме разход на горивото около 60-70 стотинки на километър, в момента предстои те да бъдат обложени с ТОЛ такса, която е в размер на 80 стотинки на километър. Това означава, че ще имаме повишение в разхода на транспортната услуга с минимум 50 процента, каза още Явор Панталеев.

В случая с разглеждането на двата продукта брашно и хляб и доколко те биха поскъпнали заради въвеждането на ТОЛ-таксите, трябва да се отбележи, че се разглеждат като цяло, без да се коментира, че всъщност ние имаме транспорт по три направления. Първото направление е транспорт на първична суровина – пшеница до съответната мелница и разбира се, зависи къде е локацията – има по-дълъг транспорт, има и по-къс транспорт. Това каза от своя страна Марияна Кукушева, председател на Федерацията на хлебопроизводителите в България. Второто направление е транспортиране на хляба и третото направление е транспортиране на допълнителния състав като ма, подобрители, добави тя. Тя не даде точни проценти на евентуалното поскъпване на транспортните разходи, защото те ще са различни за различните производители и зависи къде оперира и продава дадения производител, коментира Кукушева.

Анализът, който направихме, го направихме специално за предаването. Аз се постарах няколко дни да бъдат с производители, за да могат данните да са съвсем близки до реалността. От този анализ се вижда, че заключенията на Световната банка като усреднени стойности са близки до истината. Тук много важно нещо в анализа е, какво разстояние изминават превозните средства – при дългите разстояния, при едно добро натоварване на автомобила, ние виждаме, че кривата показва положителна тенденция, дори клоним към 1 стотинка на бутилка олио увеличение в цената. Това каза от своя страна проф. Олег Асенов, началник на отдел „Национално тол управление”. Той добави, че изчислението е направено при тарифата за масовите пътни превозни средства, категория Евро 3 и 4, като екологичен клас. При по-добра екологична категория естествено тарифите са по-благоприятни, каза още проф. Асенов.