DSC_4265

Той е Д-р Мартин Кърнолски. Този силно въздействащ разговор с главния редактор на Любословие.БГ Андрей Велчев доктора на театралните науки и театралните изкуства Мартин Кърнолски разказва за неговия път в изкуството, технологиите, творчеството му, дългото разстояние от България до Сингапур, от музиката до чатботовете, за това как се владеете публиката, как се управляват реакциите, как да внушите вашите послания за да може тя да ви повярва, да я накарате да ви следва във всичко – това са само част от зареждащите послания в интервю специално пред нашата медия.

Защо чат ботове и защо гарнирано с прекрасен войс актив и най-вече защо НАТФИЗ?

Здравейте! Ще започна в обратен ред да отговарям. НАТФИЗ защото установих, че ми липсват някои знания. Но да се върна в началото на моето образование. Аз съм академичен музикант трето поколение. Завършил съм ТКДФ ( Теоритико-композиторски и диригентски факултет ) на ДМА „П. Владигеров”. След това веднага започнах да се занимавам с частен бизнес и десет години бях арендатор на звукозаписният комплекс на Балкантон. В този период завърших и магистратура по маркетинг в УНСС. Целта беше да си подпомогна със знания бизнеса, който беше изцяло в шоуто и в рекламата.

Бях десетгодишен, когато баща ми, композиторът Димитър Кърнолски ми каза, че жеста трябва да допълни словото, а не да го повтаря. Така се роди интересът ми към сценичното поведение, общуването с публиката, управлението на пулбликата и редица други подобни неща. Започнах да наблюдавам и по-късно да си записвам някои неща. Книгите за езика на тялото са ми настолни и до ден днешен. Станиславки и Чехов ( Михаил ) чета през седмица. . .отварям, прочитам абзац и продължавам напред. Така се стигна до НАТФИЗ – най-доброто място в България за моята докторантура.

А чатботовете са любов от втори поглед. ( смее се ) Когато се преместих в Сингапур трябваше да правя нещо. В Сингапур няма емигранти! Тук идваш поканен да работиш. Поканиха жена ми, но аз трябваше нещо да правя също. От една страна тук никой не ме познаваше. От друга страна учениците ми бяха далече в Европа. . . Направих си страницата, направих си дори система за продажба на уроци в страницата, но така и не знаех как да направя така, че да съм като многоръкия Шива. И от сайт на сайт и от публикация на публикация намерих чатботовете. Първо започнах да чета и гледам обучителни видеа. После избрах платформата и, слава Богу, тук направих много правилен избор с Manychat. Когато завърших моя първи чатбот установих, че ми харесва това дело.

Решаваш ребуси, отговаряш на въпроси, намираш правилен начин. . .все любими мои неща. Между впрочем, аз не се виждам да работя нещо, което се провтаря всеки път, 24/7/365. Няма начин! И така започнах на нова сметка да гледам и уча сега пък как се продава чатбот. И така започнах с чатботовете. А колкото до гласа. . . скоро ще имаме масово и чатботове с глас само. Неотдавна си купих билети за самолет от една азиатска авиокомпания чрез ГЛАСОВ АСИСТЕНТ! Освен, че разбира моят акцент този чатбот разбира и акцентите на всички азиатски народи тук. Което е доста забележително!

IMG_0023

Вие сте доктор на театралните науки и театралните изкуства. Вашата дисертация е посветена на сценичното поведение за пвеци и по-точно как да се изучава и преподава сценично поведение. Как намирате сценичното ( екранно и радио ) поведение на хората в медиите?

Странно е да говорим за сценично поведение тогава, когато нормите са повече от свободите, но все пак има такова. До голяма степен виждаме ясно разделение на два вида хора. Едните, които умеят да се държат като професионалисти на екрана и в радио ефира, а другите, които са решили, че щом са „в телевизора” и всички са длъжни да ги търпят. Като цяло отношенията между хората доста „свалиха гарда” от позиция “ВИЕ” до позиция „ЕЙ, ТИ!” и това се отразява навсякъде.

Неминуемо и медиите са засегнати от тази вълна на обуначване и опростачване на поведението и отношенията между хората. Но трябва да отбележа, че явно на хората това им трябва – да се припознаят в телевизора ( медиите ) като правилно мислещи и действащи и телевизора ( медиите ) не отстъпват от пазарните принципи и дават на зрителя това, което той иска да види и за което ще заплати.

Как стигнахте до социалните мрежи? Колко те са канал за комуникация? Според един арт човек, просто питане?

Социалните мрежи стигнаха до мен. Нали знаете, че имаш два начина да се справиш с прогреса – или го приемаш и се развиваш и ти с него колкото можеш или излизаш от него и избягваш всякакъв контакт с прогреса. Аз избрах първият. Така ме застигнаха и повлякоха социалните мрежи. Някои от тях са ми по-понятни и приятни, а други не до там, но ме има на много места.

Дали са канал за комуникация – ДА! Категорично. Те отдавна са медии с общ ефир и всеки се стреми да заграби повече зрители, слушатели и читатели. Но тук идва интересната страна – дори живите предавания често пъти могат да бъдат гледани на запис месеци по-късно. Това значи, че борбата не е за зрители в момента, а за зрители ИЗОБЩО! Този комуникационен канал, говоря за Фейсбук, в последно време се превърна в място за бизнес битки, за сблъсъци на маркетингови стратегии и тактики. А самият Фейсбук също е бизнес начинание и се старае всячески да контролира търговските взаимоотношения базирани на неговата платформа. Нещо повече – опитва се той сам да ги провежда. Но ако имаш знанията, уменията и имаш какво да предложиш на клиентите си Фейсбук е незаменим и нискобюджетен вариант за комуникация. Същото може да се каже и за другите социални мрежи.

IMG_0060
Защо е важен сценария, защо не е ширпотребно, консуматорски защо не е подхода …?

Сценария, подхода, отношението, начина на комуникация. . . Това е душата на чатбота, това е онази част, която кара хората да побегнат и да намразят чатботовете или просто да се забавляват и да не усетят, че срещу тях има програма, която поддържа комуникацията. Разбира се, че в днешто време с AI (Artificial Intelligence ) разговорите се правят така, че хората без никакъв опит с чатботове дълго време се заблуждават, че говорят с човек. Другите с опит пък ще им отнеме малко време преди да останат приятно изненадани от това как са разговаряли с неодушевен предмет. ( смее се )Та така – сценарият трябва да е индивидуален за всеки чатбот. Защото ние, тези които правим чатбота, трябва в екип с копирайтери, маркетолози и т.н. специалисти да разговаряме на езика на клиента. Най-малкият пример е дали на ТИ или на ВИ да се обръщаме към клиента. От тук започва всичко.

Как така изведнъж започнахте, повлия ли Ви мястото в което живеете (Сингапур), то е истински технологичен рай в Азия?
Както по-рано казах не е така изведнъж. Стана си естествено и постепенно. Сингапур не ми повлия. Повлия ми липсата на контакт с преките ми настоящи и бъдещи ученици, както и това, че имам само 24 часа в денонощието. Да, първите две или три денонощия ще работя без почивка, но после. . . Да не говорим за часовата разлика! Когато си създадох първият онлайн курс аз направих така, че обучителните видеа да се изпращат в 9.00 сутринта.

Въпрос – в 9.00 сутринта чие време?

Именно това е въпроса! Чатбота беше настроен така, че да го праща в 9.00 сутринта съобразено с времето на ПОЛУЧАТЕЛЯ. И така например избегнах всичките среднощни съобщения, които нито ще прочетеш, нито ще отговориш, но само ще те настроят зле към мен и моята работа. Колкото до Сингапур. . .ще отбележа, че това е страна със седмо ниво електронно правителство. Данъчните декларации се внасят за около 4-5 минути заедно с опашката и въвеждането на информацията. Това ако си в сградата на данъчното. Ако си у дома или в офиса – остава само времето за попълване на документите – 2 минути. В този ред на мисли – да повлия ми. Накара ме да се замисля за това, че Интернет и всичко свързано с него може да бъде използвано в моя полза също.

Как така 17 ти сертификат в Меничат на българин?

Ами първо той не е 17-ти а един от първите седемнадесет. Второ тук говорим за честта да бъдем оценени високо от специалисти, които по 24 часа правят това – развиват чатботовете и маркетинга с тях. Защото чатбота е един невероятно мощен маркетингов инструмент! Трето става дума не само за мен, но и за моят колега Велик Хазнатарлиев, с когото заедно създадохме botcom.co Нашата агенция е една от първите седемнадесет в света сертифицирани като партньори и маркетинг експерти. За това се държи тест за познаване правилата на Фейсбук, за правилата и техническите възможности за използване и създаване на чатботове с Manychat, а също така се прави чатбот по заявка на платформата. Този чатбот трябва да покаже как можем да използваме всички важни елементи, които платформата има. При това не по наша идея а по строг сценарий. Включително те ни дадоха и темата – магазин за кучета, който предлага и курс за обучение за подстригване и грижа за стопаните на кучетата. Ние го издържахме успешно и така се случи, че сме единствените и от България.

Алиса2

Каква конкуренция обозряваш в България, ти си топ на световно ниво и как фокусираш България като таргет за твоите услуги въобще?

В един от материалите, които гледах докато се обучавам в продажбите на чатботове имаше едно изречение, което много ме впечатли и още повече амбицира. Цитирам по памет – Пазара на чатботовете все още не е наситен от предлагане, но до 2020 година се очаква над 80 % от бизнеса да има чатботове. Вие как мислите аз какво почувствах вътре в гърдите си? Ще Ви кажа – ентусиазъм! Пазара е практически празен от конкуренция. Има колеги, които работят и то добре, но всички заедно сме толкова малко, че не сме конкуренция, а шепа хора, които трябва да поемат на плещите си един огромен товар от поръчки. Които трябва да са добре подготвени и да отговорят на нуждите на бизнеса на високо професионално ниво.

Които трябва да се поддържат и да намерят начин да изградят бизнеса с чатботове в България така, че да можем да се гордеем с работата си. За тази цел ние създадохме групата Маркетинг с ЧатБот във Фейкбук. В рамките на първите 24 часа повече от сто човека, които се интересуват професионално от чатботовете се записаха в групата. Ние там вече пуснахме първите обучителни материали. Стъпка по стъпка ще учим тези, които идват след нас да създават чатботове. При това те да са на ниво такова, че и комуникиращите с чатботовете клиенти и бизнеса да са доволни от резултатите. В България вече се появяват чатботове в големите корпорации. Има и първият банков чатбот у нас.

В общи линии има много неща, които се случват, но все още пазара, това трябва да се отбележи също, не е съвсем узрял за употребата на чатботове. Дори известни хора, пътуващи по целия свят съм чувал да ми казват – ама сега какво тук трябва да си напиша номера на банковата карта и да платя от тук? Няма ли начин по банка да ти платя? И това защото ги е страх да употребят на максимум възможностите на интернет особено във финансовите операции. А нашите чатботове позволяват плащане с банкова карта ВЪТРЕ в самият месинджър! Това трябва да отговори до някъде и на въпроса не само за конкуренцията, но и на въпроса защо няма много компании, които да предлагат чатботове.

Variant 2_
Трябва да се знае, че не програмата е тази, която плаши клиентите,както стана въпрос преди малко. Начинът на общуване е вного важен и когато просто напишеш програма, която може да отговаря на някакви въпроси това не е чатбот. Това е плашило за клиенти, които никога не са ползвали чатбот. Често пъти дори се чува – А, чатбот! Аз само като разбера, че отсреща имам машина и бягам и тази фирма я задрасквам! Много мразя да си чатя с чатбот. Виждате ли какво казват – мразят да си ЧАТЯТ с чатбот. Чатбота не е, за да си чатиш, а за да те информира, да ти даде документи, да ти покаже мястото в страницата или сайта, което търсиш, да те насочи с два или три въпроса към търсеното от теб нещо или място в реалния свят. Да поеме онези куп тривиални и често повтарящи се въпроси, които губят времето на оператора.

Любословие нужно ли е за един читав чат, питам разговорно, така знам аз, че трябва да е чатването?

Да! Вече говорих за сценария, а той се базира именно на любовта към словото. Няма как да направиш нормална комуникация между човек и машина ако не владееш словото.
ЧАТ-тисваш ли с какво се захващаш, Балканика синдром и технологии?

О, да! Ние с колегата в нашата агенция botcom.co сме много добре запознати с това, с което се сблъскваме челно. Това е недоверие, незнание, страх, отрицание, неглежиране и дори ако щете напук отказване да се опита новото. Но знаем, че статистиката не лъже, научният прогрес не може да се спре. Имаме примери изучавани по история. Нали помните манифактурите и как работниците, за да не бъдат уволнявани и замествани от машини за трошели машините? Е, сега е същото. Ясно трябва да се разграничи това, че на земята има мислещи и не мислещи видове живот.
Тук приемам, че хората са САМО от мислещия тип, макар, че събитията от последните няколко хилядолетия не потвърждават на сто процента думите ми. Та ако човекът мисли и твори, то тогава нека прехвърли всичко на немислещите – машините и да продължава да твори. Да се съсредоточи върху творческият процес, а не в механичното повтаряне на движения, които само разместват въздуха и могат спокойно да се извършват от машини.

IMG_0021
България от страна с второто в света промишлено разузнаване, стана територия, чатовете, ботовете и роботите, хващат ли това? Пука ли ти? Това в личен план (смее се)?

Хм. . . че е територия се вижда по много признаци и тук чатботовете са непричом. Те идват малко след като страната ни от държава се превърна в територия. Пука ми и то много. И на 10 000 км продължавам да слушам и гледам какво се случва в България. Аз съм Българин и не съм емигрирал. В Сингапур не се емигрира. Политиката на страната е такава и законите строго се съблюдават. Аз съм на работа тук. Но това няма да е вечно и не е факт, че ще имам работа след това в друга страна освен България. Така че ДА пука ми и много ми се иска да се случи нещо, че територията да се превърне отново в държава, но дали е възможно и колко време ще отнеме. . .не знам.

Защо така песимистично завършваме? Нека пожелая нещо на читателите на Любословие. Много бих искал четенето, писането, споделянето на мисли в една или друга форма да станат по-често явление между нас мислещите! Бъдете здрави и до. . .чатботване!

Интервю на Андрей Велчев, Любословие.БГ 22.02.2019 София/Сингапур

©Luboslovie.bg Цитирането на материали от сайта е свободно, но със задължителнопозоваване на Любословие.БГ  и линк към оригиналната статия!