facebookКаква огромна разлика само за година. В ефира на Code Media, Браун отправи ново послание към медийните компании, което не беше толкова приветливо. “Моята работа не е да набирам хора от новинарските организации, за да публикуват своите неща във Facebook”, каза тя. В хода на предаването към нея беше отправен въпроса дали е притеснена, след като най-големият бразилски вестник Folha de Sao Paolo избра да спре да публикува във Facebook.

“Ако трябва да бъда честна, това не беше голяма изненада за мен”, отговори тя и допълни, че не е нейна работа да преследва отказалите се медии. “Ако някой чувства, че това е неподходящата платформа за него, тогава не трябва да използва Facebook. Моята работа е да гарантирам наличието на качествени новини във Facebook, а също така, че издателите и медийните компании, които искат да използват Facebook за популярността си, да имат работещ бизнес модел”.

Това изказване идва в момент, когато от социалната мрежа вече имат зад гърба си редица инициативи (Facebook Live, монетизацията на Instant Articles и др.), които не постигнаха очакваните резултати спрямо сериозните медии. Във връзка с това Браун заяви: “Не мисля, че някой от нас наистина знае как ще изглежда бъдещето на журналистиката. Ние трябва да експериментираме. Ние трябва да бъдем по-прозрачни и откровени с медийните компании, които искат да поемат по пътя, който ние им посочваме, тъй като той може да проработи, но може и да не проработи”.

Какъв е този нов път, за който Кембъл Браун говори? За тези от вас, които следят новостите около социалната мрежа през последните няколко месеца, едва ли ще е изненада да разберат, че социалната мрежа е в процес на “пренастройка”, която цели да даде много по-голяма гласност на публикациите на вашите приятели, отколкото на страници. В синхрон с тази промяна идва и една по-малка: в Watch video секцията ще има специален раздел само за новинарски клипове.

Тъй като все пак социалната мрежа не може да се откаже от един от основните си източници на приходи, а именно – рекламите, то по-вероятно е да бъде коригирана политиката на плащания, ако даден човек желае да рекламира чрез Facebook, коментират специалисти от Софтуерния университет .

Как и дали това ще проработи – ще разберем в най-близко бъдеще, но промените в генералната политика на компанията към нейния продукт вече дават своите резултати – редица малки и независими страници се оплакват от спад на органичното достигане (organic reach). Опасенията, които те изказват, засягат най-вече това, че по този начин Facebook ще даде огромна преднина на медийните корпорации, задушавайки независимата журналистика