Габриела Чех
Габриела Чех е юрист по образование и отговаря за публичните политики и регулаторните отношения на „Фейсбук” в Централна и Източна Европа. Занимава се с въпроси като защита на личните данни, човешките права в интернет, свобода на словото и реч на омразата, единния дигитален пазар и др. и по-общо – със социалната стойност на интернет услугите. Преди „Фейсбук” е изпълнителен директор на Унгарското държавно радио и директор в „ПанТел” (PanTel). Също така е била дипломат. Какво мислехте за социалната мрежа “Фейсбук” преди да започнете да работите за нея?Ами, на практика аз бях в социалната мрежа още преди да започна да работя за нея.

И изненадващо, след като се присъединих към компанията и видях нещата отвътре, моето отношение, моята любов към нея не се промени. Знаете, че в много случаи като видите как функционира нещо отвътре, виждате, че нещата далеч не са толкова бляскави, както на пръв поглед. И трябва да ви кажа, че работя за “Фейсбук” от 6 години и все още е толкова вълнуващо, колкото в началото. Страхотно е да работиш заедно с толкова много отдадени хора. Защото когато си направих профил във “Фейсбук”, то мрежата още беше една нова платформа. Беше нещо наистина ново и вълнуващо, изведнъж можех да се свържа със старите ми приятели, които са се преместили в САЩ или в Австралия. И от тогава насам, “Фейсбук” винаги се развива, винаги прави нещо ново, революционно, което понякога е трудно, трудно за обяснение, трудно да се вкара в програмата.Вие сте началник на обществената политика на “Фейсбук” за Централна и Източна Европа. Какво означава това?Това означава много пътуване в повече от 20 държави, но най-вече в Централна и Източна Европа и държави-членки на ЕС.

Срещи с държавни служители, неправителствени организации, предприемачи, търговски организации и да дискутирам обществени проблеми с тях. Като например какви са добрите регулации и закони за компании като вас и за компании като нашата. Дали се нуждаем ли се изобщо от регулации? И ако се нуждаем, то как бихме могли да сме част от дискусиите? Като европейска компания, за нас е важно да говорим с един глас на регионално ниво, на европейско ниво… Това означава обществена политика.Кажете ни, като журналист и като дипломат, изобщо човек с огромен опит в социалната сфера, откъде си набавяте информация? От статусите на приятели в мрежата?Аз съм от тези старомодни хора, които все още четат сайтовете на медиите и ги споделям на профила си в социалната мрежа. Като казахте това, смятате ли, че компанията ви “Фейсбук” беше готова да се превърне в движещата сила за цялата медийна индустрия?Ами, “Фейсбук” е технологична платформа, това е дискусия, в която участваме доста. Сигурна съм, че много от вас имат ясно изградена позиция по този въпрос.

“Фейсбук” не е медия, не е информационна агенция. Но ние имаме важна роля в това, как хората използват медиите, както и в това, как медиите имат достъп до повече потребители. Така че ние не бива да отричаме нашата отговорност, нашата роля в това нещо. Има една много важна разлика – “Фейсбук” не произвежда информация. Ние не желаем да произвеждаме информация и имаме точно 0 служители, занимаващи се с това. И точно така искаме да продължим. Ние просто публикуваме информация на други организации, и нашата отговорност е да следим как това се приема на нашата платформа.Разбирам. Ще се опитате ли да спрете нарастващия брой на така наречените “тролове” в мрежата? Модерното средство за атака на имиджа на хора или организации и за създаването на паралелна реалност? Както стана по време на президентските избори в САЩ през 2016 г. ?Ние се борим с троловете от самото начало на “Фейсбук”. Така че във вашия въпрос има скрити още поне 5. И ще отнеме цялото време, в което говоря на сцената, за да адресирам тези въпроси… Истината е, че ние се борим с “троловете” от години.

“Троловете” печелят пари от това, че ползват “Фейсбук”. “Троловете” пишат главно по политически теми. В последно време, на събития като президентските избори в САЩ, както споменахте, когато видим политически фигури или политически поддръжници на някоя партия по време на избори, включително и в Европа, или просто когато има някой нагорещен спор от национално значение. Хората обичайно стават активни, но има и хора, които всъщност не са реални лица, но профилите са им създадени в крайна сметка от истински хора, това са така наречените “фалшиви профили”, и тук идва нашата отговорност да ги спрем. Въпросът ви е за това, как тези профили са свързани с “фалшивите новини”. За нас, ключът към този проблем са “фалшивите профили”. Ние сме “Фейсбук”, не сме съд. Не можем да съдим всяко твърдение, дали то е вярно или грешно.

Това би било краят на света за нашата индустрия – организация като нас да решава кое е вярно и кое не. Но това, което е важно за нас е да установим кой стои зад дадено твърдение, кой разпространява дадена информация. И когато това е фалшив профил, тоест този профил не представя истински човек и ние нямаме истинска комуникация между 2-ма души, тогава ние трябва да се активизираме и тогава го правим. И тогава използваме нашите иновативни технологии, които ще представя след време.

Да се борим с проблема на фалшивите профили, да идентифицираме фалшивите профили. Може би сте чули, че на последните избори във Франция, ние идентифицирахме и изтрихме повече от 30 000 фалшиви профила, които са били създадени, за да са активни по време на изборите. И с помощта на нашата високоразвита технология и разбира се човешки ресурс, ние успяхме да идентифицираме и изтрием тези профили. И това имаше много силен ефект върху честността на френските избори.