ledorazbivachТони Ердман, най-награждаваният и възхваляван филм за 2016-а, ще гледаме в извънконкурсната програма на Златната липа. Петият международен фестивал за ново европейско кино стартира на 3 юни в Стара Загора. Прожекциите в Операта и в Регионалната библиотека са с вход свободен – ще се завъртят близо 50 заглавия от 17 държави.

В програмата, която е извън състезанието за трите награди, присъстват някои от най-нашумелите ленти на Стария континент, коментира режисьорката Магдалена Ралчева, създател и художествен директор на елитния форум.

Голямата тема в тях е семейството – и изумителните събития и чувства, които се случват на съвременните хора. Емоционалните и физически проблеми на много от тях като че ли доминират над социалните.

Зрителите ще се насладят на Тони Ердман – номиниран за Оскар и получил серия от отличия от двете страни на Океана. Копродукцията на Германия, Австрия, Швейцария и Румъния е модел за това как се прави европейско суперкино като отговор на холивудските образци. В историята на Марен Аде играят Петер Симонишек, Сандра Хюлер, Михаел ВитенборнЕ Уинфрид и дъщеря му Инес не се виждат достатъчно често. Той решава да я изненада с посещение.

Но се оказва рисковано – дамата живее в Букурещ и се занимава с важни корпоративни стратегии. Шегаджията Уинфрид непрекъснато дразни бизнес лъвицата. Следват непредвидими ситуации. Алберта на холандците Еди Терстал и Ерик Вюнш е сатира за мъжа в средна възраст, който полудява от страст по млада любовница. Жененият рекламен агент Фрик заминава с красивата Алберта в Канада, където е на път да се провали – защото нищо от неговия досегашен живот не потвърждава стойността си. В Отвъд съня на Будевейн Кооле по романа на Вилем фредерик Херманс Обичайте по-добре млад мъж търси митичен камък, паднал от небето.

Той прекосява садистичната Вселена на Северна Европа, за да открие своето изкупление. В датския Буболечки екип от Копенхаген с професионални готвачи и изследователи, пътува по света, за да чуе онова, което някои от вече наброяващите два милиарда души, които се хранят с насекоми, биха искали да споделят. В Историята накратко на Мей Ел-Туки тайфа от мъже и жени между 30 и 40 се впускат в сложен любовен живот – и в копнеж за романтично изкупление. В Ключ, къща, огледало Лили и Макс са женени повече от 50 години и живеят в старчески дом. Тя е оставила собствените си нужди на второ място, но отчаяно копнее за промяна и интимност в битието.

Не след дълго мъж се настанява в съседство и неговата страст за живот веднага очарова Лили. Слободан Деспотовски гастролира в Стара Загора с Бъди верен – за Арно, който дава дума винаги да помага на приятеля си Горди и го прави, но по собствения си жесток начин, подчинявайки се на желязното си правило обещанието е единственото, което отличава човека от животните. В Завръщане у дома фатон Байрактари режисира драма, която не е уникална за балканските земи и съдби – Агрон, войник от Армията за освобождението на Косово, изчезва по време на войната и отдавна е смятан за мъртъв. Един ден той се завръща и шокира семейството си.

Всички вече са се приспособили към живота без Агрон – дори са му издигнали паметник. В Ледораз-бивачът с Пьотр фьодоров, Сергей Пускепалис и Анна Михалкова режисьорът Николай Хомерики разказва драмата на ледоразбивача Михаил Громов, към който се движи огромен айсберг. Застрашен от сблъсък, корабът попада в капана на леда и е принуден да плава около бреговете на Антарктида. Горивото е на свършване, нервите са опънати докрай. В английския Местни жители с Рупърт Грейвс, Ели Кендрик, Лиан Бест непознато общество изпраща съобщение от другия край на Вселената.

Двама учени, Кане и Ева, са избрали да напуснат родната планета и да тръгнат на светлинни години, за да намерят и колонизират този далечен свят. Режисьор е Даниел фитзсимънс. В Обединени щати на любовта Томаш Ва-шилевски връща публиката към събитията в Полша през 1990-а, когато ветровете на промяната духат все по-силно. Първата година на свобода е еуфорична, но и бъдещето е несигурно. Четири привидно щастливи жени на различни възрасти решават, че е време да променят живота си и да се борят за желанията си.

В Росита Йоханес, който живее тихо и мирно с баща си Улрих, изведнъж решава да постъпи като другите самотни мъже в градчето – да си поръча съпруга по каталог от филипините. В Те всички са мъртви Лупе живее затворена в дома си, страдаща от тежка агорафобия -страх от открити пространства. Изцяло зависима от майка си Пакита, тя не обръща внимание на сина си тий-нейджър Панчо, който я ненавижда. В Увреден по рождение 24-годишният Якоб Носел не се вписва в стереотипната идея за идеален живот. Той съществува с вродено физическо увреждане – церебрална парализа. С нормален интелект в отслабено тяло Якоб е твърде негоден, за да бъде приет от обществото и прекалено нормален, за да приеме съдбата си. Във Фламинго амбициозна, но обезсърчена танцьорка развива странна връзка с човек по телефона. Заедно те откриват пламенен интерес към самоампутацията. Чисто сърце е екшън комедия за група убийци в инвалидни колички. Отчаяни и уплашени, че ще бъдат безполезни, 20-годишно момче, приятелят му и бившпожарникар предлагат услугите си на мафията. Но нещата, естествено, не се развиват така, както те си представят.

На Златната липа ще има няколко ленти, които са решени в изключително нашумелия и атрактивен стил – до-кументалистика, която звучи като игрално кино. В Дежа вю Джон Банг Карлсен се връща в къщата, където е живял като дете. Там той извършва нещо, което го преследва и до днес. Оттогава режисьорът пътува по света със своя фотоапарат, за да поправи стореното. В Борг Мо-генсен Творения за цял живот на Каспър Хойбърг разказът е за един от най-известните скандинавски стилисти и естети.

Маестрото е представен от своя син Томас. Художникът, който пада на Ане Рагитсе Вивел е за Пер Киркеби – един от най-прочутите творци на Дания. Той спира да рисува, след като получава мозъчна травма при падане. Само за миг Киркеби губи смисъла на живота си и способността да работи – вече не е в състояние да вижда цветовете и да се ориентира в големите платна.

Дата: 16.05.2017 00:01
Източник: Стандарт – стр. 18; 19