Emotional-Intelligence-for-Leaders_200770766Откакто се е появил този термин – “емоционална интелигентност”, той се свързва предимно със социалната и личната сфера. Общо казано, това е способността да разбираш и възприемаш правдиво (както самите хора биха искали да бъдат схванати) емоциите и да разбираш емоционалното състояние на хората. В същото време това е и умението сам да изразяваш и канализираш своите емоции. Това умение се развива с времето, ако за него се работи целенасочено и ако е приоритетно за дадения човек.

Какво по-точно е емоционална интелигентност

Хора с висока емоционална интелигентност са добри в общуването с другите – за професии като учители, социални работници, психолози, е необходимо да има висока емоционална интелигентност. А в житейски план хората с по-висока от средната емоционална интелигентност са добри приятели, събеседници и с тях е удоволствие да се общува. Те са търсени и обичани.

“Но не само професиите, в които чувствителността е важно качество, не са запазена територия за емоционалната интелигентност.”
Тя се прилага и е много търсено качество за браншове, смятани за “студени” по отношение на чувствата – банково дело, политика, бизнес, реклама. Защо днес повече от преди е важно търговци, банкери и мениджъри да развиват емоционалната си интелигентност?

Преди всичко, добре развитата емоционална интелигентност ни помага и сами да успеем да овладеем дадена ситуация, да се ориентираме в нея и да предложим за кратко време онова, от което човекът отсреща има нужда. Познавайки силните и слабите си страни, ние сме още по-целенасочени и самоуверени. Днес всичко се случва толкова бързо, че само точното решение на мига, точната реакция може да реши работа, която отнема месеци труд.

Тайната на харизматичните хора

Социалната компетентност е едно от приложенията на емоционалната интелигентност. Способността да се ориентираме бързо в ситуации, които изискват познаване на йерархия и интерес според обществения ранг, може да се окаже критично важна. Развивайки емоционалната си интелигентност ние можем по-добре да прихванем сигналите, които даден човек излъчва и да откликнем още по-точно на нуждите му.

Какво се питат първо хората, когато се запознават с вас?

Колкото и да са напреднали технологиите, продажбите и сделките се правят от хора. Парите говорят сами за себе си, но хората все още са фактор. Особено що се отнася до наистина голями сделки, личното отношение, предразполагането, опознаването на навиците и характера, е от жизнено важно значение. Защото това ни прави отличаващи се и запомнящи се за хора, които боравят с големи суми и които не се впечатляват лесно.

Емоционалната интелигентност ни помага да се справим със стрес фактори – липса на време, липса на идеи, гняв, агресия, разочарование. Един интелигентен човек знае, че те не водят до нищо добро, но един емоционална интелигентен човек ще знае как да ги овладява и дори – как да ги използва в своя полза. Ако работим в сферата на рекламата и не ни хрумва нищо интересно, ще знаем как да заредим енергията си, откъде всъщност може да е причината на липсата на вдъхновение, ще потърсим начина да се свържем с креативната си страна.

Как да развием емоционалната си интелигентност

Търговецът с висока емоционална интелигентност знае, че не е важна сделката, а клиентът. Сделката е нещо временно, може да дори да не се случи, но спечелиш ли човека – това води до съвсем други ползи, отколкото би била печалбата. Предразполагането, опознаването на клиента, разбирането на неговите истински нужди, за които и той вероятно не знае, че съществуват, отличават топ търговците от по-посредствените. Те винаги предлагат лично отношение, малки, но точни жестове на внимание, показват лоялност и познаване на нуждите му. Колкото по-искрен е този интерес, толкова е по-трайно сътрудничеството. Лицемерието в дългосрочен план никога не е печеливша стратегия.

Мениджмънтът също има нужда от повече емоционална интелигентност. Тези, които взимат решенията, ги базират винаги на хората, от които зависи изпълнението им. Съобразяват обективни фактори, конкретика, но щом чертаят дългосрочна стратегия – трябва да съобразят човешкия фактор. Той трябва хем да държи хората дисциплинирани и фокусирани, хем да работи за тяхната лоялност, като прави така, че те да се обвързват емоционално с работата си. Незаменими хора няма, но лоялният екип може да свърши чудеса. Един умен мениджър, дори да няма деца, ще знае, че ако на 15 септември позволи на родители да закъснеят, за да могат да изпратят детето си на училище, той ще има в тяхно лице много по-верни служители, отколкото ако не позволи или го направи с уговорки. Примерите са много.

Независимо за коя сфера става дума, емоционална интелигентност е все по-търсено качество и все повече фирми провеждат обучения за развиването й. От работата в екип и сделките на 4 очи по високите етажи. От управленито на 1000 човека до работата със съдружник в начинаещ бизнес – тя е там, когато човешкият фактор влиза в действие. Емоционалната интелигентност, съчетана с рационална правят това, което наричаме персонално присъствие. Колкото по-развити са, толкова по-трайно такива хора оставят следа след себе си. Те са търсени, уважавани и да – печелят повече пари.

Дата: 29.03.2017 00:00
Източник: www.hera.bg