fruit-and-veg_1050x600Яденето на много плодове и зеленчуци – 10 порции на ден (800 грама) – може да ни осигури по-дълъг живот. Това са установили учени, цитирани от БиБиСи.

Проучването на Имперския колеж в Лондон е изчислило, че такива хранителни навици могат да предотвратят 7,8 милиона преждевременни смъртни случая годишно.

Учените също така са установили точно определени плодове и зеленчуци, които намаляват риска от рак и сърдечно-съдови заболявания.

Анализът е показал, че дори малки количества пресни плодове и зеленчуци имат полза за здравето, но по-голяма консумация се оказва дори още по-полезна.

Под една порция се има предвид около 80 грама плод или зеленчук, което е равно на един малък банан, круша или три препълнени чаени лъжици спанак или грах.

Заключенията са направени чрез събиране на данни от 95 отделни проучвания, включващи хранителните навици на 2 млн. души.

По-ниските рискове от ракови заболявания били свързани с консумирането на зелени зеленчуци (напр. спанак), жълти зеленчуци (напр. чушки) и кръстоцветни зеленчуци (напр. карфиол).

По-ниските рискове за сърдечно-съдови заболявания и инсулти били свързани с яденето на ябълки, круши, цитрусови плодове, салати, зелени листни зеленчуци (напр. маруля), кръстоцветни зеленчуци.

Резултатите от проучването също така оценяват опасността от преждевременна смърт. В сравнение с липсата на консумация на плодове и зеленчуци в даден ден, то показва: 200 г плодове и зеленчуци на ден намаляват риска от сърдечно-съдови заболявания с 13 процента, докато 800 г понижават риска с 28 на сто. 200 грама понижават риска от рак с 4 процента, докато 800 грама – с 13 на сто. 200 грама плодове и зеленчуци дневно намаляват риска от преждевременна смърт с 15%, докато 800 г с 31 на сто.

Изследователите не знаят дали яденето дори на повече плодове и зеленчуци би имало дори по-големи ползи за здравето, тъй като няма достатъчно доказателства.

Доктор Дагфин Аун, един от изследователите, изтъква: “Плодовете и зеленчуците намаляват нивата на холестерола, кръвното налягане и подобряват здравето на кръвоносните съдове и имунната система.”

По думите му, това може да се дължи на сложната мрежа от хранителни вещества, които те съдържат. Например, те съдържат много антиоксиданти, които могат да намалят увреждането на ДНК и водят до намаляване на риска от рак.

Въпреки това мнозина не консумират препоръчителните 400 г плодове и зеленчуци дневно. Във Великобритания например само около една трета от хората консумират достатъчно.