Това обещава заместник-кмет по транспорта на София Евгени Крусев в интервю за Монитор.

– Г-н Крусев, неизвестни стреляха с пушка по автобус на градския транспорт. Какви мерки могат да се предприемат, за да са по-спокойни пътниците ?

– Това е изключително неприятен инцидент, надявам се полицията да си свърши работата по възможно най-бързия начин и нападателите да бъдат заловени. За по-голяма сигурност както на пътниците, така и на шофьорите предвиждаме да инсталираме видеонаблюдение. То ще обхване всички превозни средства, а камерите ще наблюдават както салона, така и пътната обстановка пред превозното средство, за да се знае какво реално се случва на пътя, докато се движи то. Надяваме се това да увеличи значително комфорта и сигурността на всички, които използват градския транспорт.

– Подготвяте етичен кодекс, който да спазват водачите в градския транспорт. Докъде стигнахте и какво предвижда той?

– Той беше разгледан от експерти на Столична община и препратен за становище и мнение в организации на хората с увреждания. Кодексът в момента е на етап съгласуване с транспортните оператори. Предстои да бъде подписан окончателно и да влезе в сила. Той има за цел да създаде морал във всички шофьори в градския транспорт, като с него се подчертава общото виждане, че здравето и безопасността на пътниците са на първо място за нас. Професионалното отношение и етичните правила са предпоставка хората да останат доволни от услугата, която заплащат.

– Снегът надигна и емблематичните жълти павета, веднага изпратихте екип да ги оправи, но предвиждате ли цялостното им пренареждане?

– Да, действително жълтите павета пострадаха както от прекомерното движение, така и от тежката зима. Многократният цикъл на замръзване и разтопяване на снега се оказа вредно за паветата и те се нагънаха. Аварийно изпратихме екип, който да пренареди паважа. Предвидено е цялостната им реконструкция в участъка от Софийския университет до ул. „Раковски“, като част от проекта за обновяване на централна градска част в столицата. Там е заложено цялостното пренареждане на жълтите павета, подмяна на подземната инфраструктура, където това е необходимо, както и подмяна на деформираните плочки. Горещо приветстваме новината от БАН, че и у нас могат да се правят жълти павета, защото те са уникални и емблематични за София. Възможността да си ги произвеждаме би била страхотен шанс за общината.

– Кои ще са големите булеварди, които ще ремонтирате тази година? Приоритет е и обновяването и изграждането на улици в кварталите. Ще има ли повече такива пред блоковете на хората?

– Приоритетът ни е да влезем в малките улички, защото те реално осигуряват достъпа на хората до техните домове. Планираме ремонтирането на много от тях, във всички квартали по предложения на районните кметове. Паралелно с това продължаваме ремонта и на знаковите булеварди като „Дондуков“. Реконструкцията му трябва да започне в близките четири месеца, а там ще подменим и релсовия път, контактната мрежа и ще има нови тротоари. Планираме и ремонта на ул. „Граф Игнатиев“, където ще се запази пешеходната зона, ще се подменят настилките. Релсите също ще са нови, така че те да станат по-тихи и безшумни. Продължаваме с обновяването и на булевардите „Монтевидео“ и „Тодор Каблешков“, предвиждаме да бъде обновена и една отсечка от „Шипченски проход“. Освен това ще се ремонтират и трамвайните релси по бул. „Цар Борис III“ – от Съдебната палата до Княжево. Улица „Каменоделска“ също е в списъка за тази година и, разбира се, продължаваме с изграждането на новата линия на метрото.

– Като споменахте „Дондуков“, докога софиянци ще могат да гласуват в анкетата за вида на настилката?

– Анкетата все още е активна и предстои да организираме и експертни обсъждания, на които да чуем мнението на хората, които живеят около него, на тези, които преминават, и на бизнеса, така че да се получи национално обхватна картина и да разберем какви са нагласите на хората. По този начин ще можем да вземем най-аргументираното и правилно решение. Анкетата ще приключи напролет, когато ще имаме и пълна готовност да започнем ремонта.

– Преди дни се появиха цепнатини на бул. „Цариградско шосе“. Готови ли са резултатите от подвижната лаборатория на АПИ и кога ще се ремонтира компрометираният участък?

– Очакваме резултатите от проверката. Реконструкцията е в гаранция и фирмата изпълнител ще извърши за своя сметка цялостен ремонт на всички констатирани дефекти при подходящи метеорологични условия. Напукването на асфалта в някои участъци на бул. „Цариградско шосе” бе констатирано от дирекция „Транспортна инфраструктура”. За повредата в настилката веднага бе съставен протокол и е уведомен изпълнителят на обекта. Фирмата за своя сметка организира аварийно запълване на пукнатините с битумна паста, която да не позволи разширяването на пукнатините.

– През миналата година още 110 нови автобуса пристигнаха в столицата. Планирате ли пускането на нови превозни средства?

– До дни трябва да пристигнат първите 4 от общо 28 модернизирани трамваи от Базел, по българо-швейцарската програма за сътрудничество. Паралелно с това продължаваме и процедурата за 13 чисто нови мотриси, които ще се движат по линията на трамвай №5. Предвиждаме и 30 броя единични автобуса, за които вече е пусната обществена поръчка, а през годината ще стартира и обявяването на процедура за доставка на още 120. Те ще бъдат на газ, като половината от тях ще са съчленени, а другите ще са единични. Така значително ще се обнови паркът на автотранспорта и средната му възраст ще падне до 7-8 години, което е добро европейско ниво. По този начин всички стари автобуси, които са произведени преди 2005 г., ще бъдат изведени от експлоатация. Очакваме и още 60 нови единични автобуса, които да поемат линиите в северните райони на София.

– Подготвихте нова схема за велосипеден транспорт, кои са основните трасета в нея и кога най-сетне ще имаме свързана велосипедна мрежа?

– Надявам се София да има свързана велосипедна мрежа още тази година, като планираме изградените вече отсечки да се свържат. През тази година предвиждаме да се изградят велоалеите по булевардите „Патриарх Евтимий“, „Скобелев“, „Овча купел“, „Монтевидео“ и улица „Раковски“. Навсякъде, където предвиждаме ремонти, ще бъдат включвани и трасета за колелета. Така се надяваме да получим една свързана велосипедна инфраструктура, която да се ползва от повече хора. Успоредно с това се надявам да стартира и процедурата за велосипеди под наем, така че софиянци и гостите на града да могат да се възползват максимално от този вид транспорт. Паралелно с това предвиждаме да поставим и броячи, които да показват натоварването по конкретните велоалеи.

– Има доста оплаквания на пешеходци срещу т. нар. умни светофари, че по-скоро объркват движението, че чакат повече и се дава толеранс на шофьорите? Кога новата система за трафика ще започне да работи напълно и какви ще са конкретните ползи за хората?

– Основният елемент, върху който е базирана цялата система, е безопасността. Действително има оплаквания от хората за бутоните, които са за преминаване, че те реално забавят преминаването на пешеходците. Целта на бутоните е безопасността. Колегите, които правят настройките на всяка светофарна уредба поотделно, имат становище, че всеки бутон, който бъде натиснат дори и секунда преди започването на съответната фаза, ще бъде отразен и хората ще бъдат допуснати при първата възможна фаза. Системата вече работи, на кръстовищата са поставени датчици, които отчитат превозните средства и на тази база се управлява динамично дължината на зеления и червения сигнал, така че по-голямото натоварване да бъде пропускано. Основната полза е спестяването на вредни газове чрез елиминиране на задръстванията, които останаха в миналото. В момента се работи по приоритизация на линейки, пожарни и колите на градския транспорт.

– Дадохте гратисчиите на частни съдебни изпълнители. Какви са резултатите и стреснаха ли се авантаджиите?

– Да, действително има резултат от тази мярка. За периода от януари 2014 г. –септември 2016 г. общо събраните глоби от влезли в сила наказателни постановления са над 160 000 лв. А през първите десет месеца на тази година са издадени над 10 000 наказателни постановления. Реално тази мярка дава ефект, защото имаше и гратисчии, които са рецидивисти, имаше и рекордьор с 27 глоби, които е натрупал от 2012 г.

 

ВИЗИТКА :
Евгени Крусев е родене на 2 май 1989 г.
Завършил е обществени комуникации в УНСС. Магистър по транспортно планиране от университета в Единбург. Работил като експерт по транспорта в Столична община и в Центъра за градска мобилност. От юли 2016 г. е заместник-кмет на София по транспорта