Председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов

Председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов

Да се внимава с кредитите по празниците, когато по-активно се пазарува, призова от ефира на телевизия Bulgaria ON AIR председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов. Заедно с изпълнителния директор на Европейския потребителски център Игнат Арсенов и кредитния консултант Тихомир Тошев коментираха празничното пазаруване и от какви уловки и рискове да се пазят хората.

“Всеки кредит – бърз, бавен, ипотечен, потребителски – изисква съзнанието, че ще трябва да го върнем. Тъй че трябва да се постъпва разумно и мисля, че може да се получи така, че хем да можем да зарадваме близките, хем добре да си направим и сметката”, подчерта Маргаритов. Той уточни, че 5% от постъпващите в КЗП жалби и сигнали са свързани с проблеми в сферата на финансовите услуги, но по празниците нарастват.

Маргаритов припомни и кои са най-честите уловки, които дебнат при намаленията. При последните подобни кампании във връзка с „Черния петък” комисията е констатирала няколко нарушения, включително и в Интернет. С анонс върху голям транспарант и послание за определен процент отстъпка търговецът привлича потенциални клиенти, но незабележимо с малки букви някъде в ъгъла е изписал, че намалението не обхваща ред групи стоки, които дори могат да преобладават в магазина. В онлайн пространството пък инспекторите са се натъкнали на случаи, в които цената е вдигната буквално ден преди кампанията и на практика намалението не е реално.

„Традиционно следим пазара, не само когато има такива кампании, а през цялата година. В различните периоди прегрупираме силите така, че да сме най-активни там, където сме и най-необходими, за да предпазим хората от това да станат жертви на нелоялни практики”, подчерта Маргаритов.

Изпълнителният директор на Европейския потребителски център Игнат Арсенов посъветва потребителите да харчат за Коледа, но да правят това разумно, да не се впечатляват от дадено намаление или реклама.

“Хората все по-често започват да пазаруват от реклами, които са от мобилни устройства или от социални мрежи. Те не правят необходимото проучване за дадена стока”, обясни Арсенов и посъветва пъво да се види кой е търговецът, в коя държава е регистриран сайтът, да сравнят цените с други стоки и едва тогава да предприемат покупка, да не избързват.

Прогнозите и анализите за декември показват, че харчим между 2 и 6 млрд. лева, посочи кредитният консултант Тихомир Тошев. По думите му зависи от доходите ни колко точно харчим.

Тошев поясни, че това е най-силният период не само за банковите, но и за бързите кредити. Според кредитния консултант, ползвателите на кредитни карти пък са другата най-застрашена група по време на празниците.