pinocchio-news-13473Фалшивите новини са надминали по популярност истинските във Фейсбук. Това сочи анализ на канадски новинарски сайт.
Скандалните данни доказват още, че скалъпените истории са предизвикали повече коментари, споделяния и реакции, отколкото топ новините от общо 19 престижни медии, сред които „Ню Йорк Таймс”, „Вашингтон Поуст”, В„Хъфингтън Поуст” и „Ен Би Си Нюз”.

Тревожните резултати доказват, че сензацията, а не фактологически доказаната истина в медиите определя политическия дискурс.

По време на най-критичните месеци от кампанията за президент на САЩ, 20-те топ новини от силно поляризирани в политическо отношение блогове и сайтове със съмнителна репутация и достоверност са генерирали близо 9 млн. споделяния, реакции и коментари във „Фейсбук”. В сравнение – 20-те водещи истории на престижните и утвърдени медии като „Ню Йорк Таймс”, „Вашингтон Поуст”, „Гардиън” и „Политико” са успели да съберат едва 7,4 млн.

4 от фигуриращите в топ 10 фиктивни новини са дело на един и същ сайт „Ендинг дъ фед”. На първо място с над 960 000 споделяния, реакции и коментари е публикуваното „ексклузивно” изявление на папа Франциск, в което той обявява пълната си подкрепа за Доналд Тръмп и че застава плътно зад гърба му. Веднага след това е и „смазващата истина” от „Уикилийкс”, които са потвърдили „участието на Хилари Клинтън в продажбата на оръжия за ДАЕШ”.

Резултатите доказват още, че Фейсбук потребителите не само са споделили лъжливото съдържание, но и са го възприели като истинна. Въпреки интересния факт, че крайнодесният новинарски сайт е създаден точно три месеца преди изборите за президент и предлага подлежаща на съмнение информация не само по отношение на съдържанието си, но и относно собственика си.

Новите данни илюстрират силата на фалшивите изборни новини във Фейсбук и склонността на интернет потребителите да вярват в недоказана информация, а с това и към политическа манипулируемост. Установява се и тревожна тенденция, според която интересът към скандалната измислица взима превес над достоверното осведомяване.

Резултатите излизат броени дни, след като Марк Зукърбърг отрече вероятността разпространението на лъжливи новини да е довело до дезинформация и да е повлияло на изхода от изборите. Той определи количеството фиктивна информация в социалната мрежа като „нищожно малко”.

Данните се появяват и малко, след като гигантът „Гугъл” обяви война на сайтовете, предоставящи фалшива информация, като заяви, че оттук насетне ще им бъде ограничено ползвателство на „АдСенс” – софтуерът за продажба на реклама в търсачката, позволяваща на уебсайтовете да промотират себе си или продуктите си. И Фейсбук последва примера.

Социалната мрежа обяви, че ще вземе мерки за блокирането на фалшиви новинарски сайтове в своята рекламна платформа. Все още не се предвиждат методи за спирането на свободния трафик на подвеждаща информация в сайта.

сн. freakingnews.com