6e54a6b32dc0edfd55d7cea308aaafa3

Прехвалената пропагандна дейност на “Ислямска държава” (ИД) , помогнала ѝ да примами над 30 000 чуждестранни бойци в Сирия и Ирак, спадна драстично, след като екстремистката групировка бе подложена на военен натиск, показва проучване на изследователи на тероризма към американската военна академия “Уест Пойнт”.

Освен това изследователите установиха, че има фрапиращо отдалечаване от публикациите и социалните медии, обрисуващи една функционираща държава с компетентни чиновници, процъфтяващ бизнес и доволни граждани. Ислямска държава (наричана още ИДИЛ или ДАЕШ) претендира също, че изгражда нов халифат (или обединена мюсюлманска територия) – претенция, която става все по-неубедителна.

“Упадъкът не се свежда до електронните медии”, казва директорът на Центъра за борба с тероризма към академия “Уест Пойнт” Даниел Милтън, който е и автор на новия доклад. “Халифатът беше най-примамливата им стока. Сега вече не могат да кажат, че правят нещата, които ги превръщат в държава, а именно на това се дължеше огромната им привлекателност”.

ИДИЛ създадоха цяла медийна мрежа от няколко медийни групи

islamic-media-organizacia

В пика на медийното производство на ИД – през август 2015 г., групировката публикува над 700 материала чрез свои официални медии в Сирия и още няколко страни. През август 2016 г., след една година на въздушни удари и други акции, броят им спадна под 200, показва изследването.

В същия период делът на материалите с военно съдържание се удвои на 70%, отмествайки фокуса от управлението, търговията и други теми, посветени на цивилния живот.

Установените данни отразяват лавина от провали за Ислямска държава

– обрат след внезапния ѝ възход през 2014 г. както по отношение на завзетите територия, така и на резултатността на пропагандата ѝ. Експерти обаче предупреждават, че идеологията, която представя мюсюлманите като водещи апокалиптична битка с немюсюлманите, вероятно ще продължи да вдъхновява терористични актове дълго след като халифата вече няма да го има.

Започнала през 2014 г., пропагандата на ИД беше ефективна не просто защото често беше вещо и качествено изработена, а заради посланието си за неизбежна победа, призоваващо мюсюлманите по света да се присъединят към успешните усилия за изграждане на държава.

Колкото повече групировката се разрастваше, завземайки градове и територии в Сирия и Ирак, а после в Либия и на други места, толкова по-голям резонанс намираше това послание сред младите мюсюлмани в Близкия изток и Северна Африка, в някои европейски страни и, макар и в по-малък мащаб, дори в САЩ.

След като военното настъпление на САЩ и съюзниците им сви територията на действие на групировката и ликвидира някои нейни водачи, тя започна да прилича по-малко на религиозна държава с бъдеще и повече на рушаща се терористична армия.

През април Пентагонът съобщи, че притокът на бойци в Сирия е намалял от 2000 на месец на около 200. В края на юни Брет Макгърк, пратеникът на президента Барак Обама в коалицията срещу Ислямска държава, обяви, че групировката е прогонена от близо половината завзета от нея територия в Ирак и че броят на чуждестранните бойци е намалял от 33 000 на 20 000.

стабилен спад в медийната продукция

Центърът за борба с тероризма към “Уест Пойнт” е проследил медийната продукция в последните две години, проучвайки само видеопродукти от източници, смятани от ИД за “официални”: видеоклипове; публикации, съдържащи изображения, в Туитър и другаде, и това, което наричат репортажи в снимки – съвкупност от снимки с придружаващ текст.

Според Даниел Милтън в основната си част спадът в медийната продукция е пряк резултат от военните действия, при които биват унищожени и инфраструктура, и автори на пропагандни материали. “Хората, които се занимават с медийната дейност в ИД, също са бойци и докато се бият, не могат да разпространяват посланието си”, пояснява.

Някои убити при въздушни удари биват възхвалявани като “медийни мъченици”, допълва Милтън. Пример за това е и наскоро разпространеното хвалебствие на ИД за своя “министър на информацията” Уаил ал Фаяд, убит при американски въздушен удар в Ракка миналия месец.

twitter

Медийната продукция може да е намаляла и заради усилията на компаниите, управляващи социалните медии, и по-специално Туитър, да попречат на ИД да използва платформите им. Откакто Туитър започна настойчиво да закрива акаунти на нейни поддръжници, групировката се пренасочи към Телеграм и други платформи, а повишеното усилие да се избегнат мерките срещу групировката вероятно също забавя медийното производство, отбелязва Милтън.

Когато бунтовническата армия предприе първото си настъпление в Ирак през 2014 г. и прикова вниманието на света, изобилните послания на ИД бяха неочаквани.

idil8

Вместо да призовава западняците да извършват атаки в страните си (както правеше например йеменският клон на Ал Каида), тя ги покани да дойдат в халифата. В едно майсторски изработено видео

вербуван канадец приканваше северноамериканците да доведат семействата си в Сирия

“Семействата ви ще живеят тук точно толкова безопасно, колкото у дума си. Знаете, че имаме обширна територия тук в Сирия”, казваше джихадистът Андре Пулен.

Колекциите от снимки, публикувани в различни уебсайтове, показват процъфтяваща търговия в Ракка (сирийския град, който джихадистите превърнаха в своя столица) и често отправят послание за нормалност: оживени фабрики, добре заредени със стоки щандове, деца, които плуват и си играят. Посланието към хората, привлечени от идеята за халифата, е, че те ще открият много повече от война – ще намерят благоденстваща, щастлива млада държава.

Това започна да се променя през 2014 г.

след като САЩ и съюзниците им предприеха въздушни удари и Ислямска държава започна да разпространява ужасяващи кадри с обезглавяване на журналисти и хуманитарни работници. Двойственото послание за мир и война обаче се запази.

zx450y250_2473185

Връхната точка във видеопродукцията настъпи в края на лятото на 2015 г. Оттогава, докато въздушните атаки в Сирия продължаваха, а сухопътните войски отвоюваха територии в Ирак, за групировката стана трудно да поддържа обещанието си за работеща държава, готова да посреща нетърпеливи нови попълнения.

Изследването на “Уест Пойнт” долови признаци на упадък дори в най-потресаващите медийни материали: по-малко видеоклипове с екзекуции на пленени вражески бойци и повече с екзекуции на бойци от ИД, уличени в шпионаж или измяна.

Според изследователите промяната свидетелства за повишена тревожност от проникването на внедрени хора и желание да се разубедят онези, които се опитват да предадат халифата.

Макар спадът в пропагандата да е добра новина за онези, които се опитват да я отслабят и победят, вероятността заплахата, която групировката представлява, да изчезне, е малка. Повечето специалисти казват, че опасността от терористични атаки на Запад вероятно ще се увеличи,

при положение че бойците в Сирия изоставят бойното поле и се връщат у дома – явление, на което вече станахме свидетели във Франция и Белгия.

Според Милтън,  един обезпокояващ, а и непредсказуем, дългосрочен проблем е свързан с вътрешната пропаганда на групировката, с която тя облъчва ежедневно милиони жители на териториите, които контролира в Сирия и Ирак. Много от тях са

2110299239

деца, на които се насажда фанатизъм.

“Какво ще се прави с тези деца, преживели такива неща и изложени на този светоглед? Това е дългосрочен проблем”, безпокои се Милтън.

teddy22n-4-web-1

Скот Шейн, Ню Йорк таймс (със съкращения)