google_lupaвропейските институции започват трето разследване срещу „Гугъл”, съобщи Ройтерс. Новата проверка е заради обвинения, че компанията пречи на конкурентите си в пазара на онлайн реклама в търсачките.

„Гугъл” е създала много иновативни продукти, които са променили живота ни. Но това не й дава право да отнема на другите компании възможността да се конкурират и да са иновативни”, коментира еврокомисарят по конкуренцията Маргарет Вестагер, която оглавява разследването.
Европейската комисия се опасява, че „Гугъл” се възползва и злоупотребява с доминиращата си позиция, като не позволява на уебсайтовете да показват реклами от търсене, които са от нейни конкуренти. Това засяга платформата „Адсенс”. която е своеобразен посредник между сайтовете и рекламодателите.

ЕК се притеснява още, че „Гугъл” може да е намалила и способностите на конкурентите си да поставят реклами от търсене в други сайтове, което пречи на иновациите и избора за потребителите, коментира Вестагер. Новината идва дни след като ЕК удължи срока, в който „Гугъл” трябваше да изпрати защитата си по другото разследване – за злоупотреба с господстващото положение на операционната система за смартфони „Андроид”. Предстои и решението по проверката дали „Гугъл” не модифицира резултатите на търсачката си, за да промотира своите услуги за сметка на конкуренцията.

Новата проверка обаче е посериозна, защото е насочена срещу практически основния източник на приходи на „Гугъл”. Компанията генерира огромна част от приходите си именно от платформите „Адуърдс” и „Адсенс”. Интернет гигантът може да получи глоба в размер на до 10% от глобалните си приходи за предходната година за всяка една от проверките. Освен това може да й бъде наредено и да промени методите си на работа.

„Гугъл” коментира новата проверка лаконично. Говорител на компанията заяви, че според нея услугите й увеличават избора за европейските потребители и ще разгледа внимателно документите и ще подготви отговор през следващите седмици.

Заради друго дело, заведено от Еврокомисията, „Гугъл” вече трябва да премахва от резултатите си за търсения имената на хора, които не искат определена информация за тях да излиза в търсачката. За да се възползва човек от „правото да бъде „забравен”, трябва да пише до компанията и оттам преценяват отделно всеки случай. Най-често опцията се използва от хора, осъдени преди години и вече изтърпели наказанието си. Те не искат миналото им да пречи на живота им. Резултатите обаче се премахват само от търсачката, но не и от сайтовете, в които са публикувани.