Нормално е цените на горивата в София да са най-високи, защото има най-голямо търсене, заяви в студиото на „Здравей, България” говорителят на Комисията за защита на конкуренцията Марио Гаврилов.

„В София има най-платежоспособното търсене и най-големият пазар”, подчерта той и напомни,че заради по-голямото търсене, цените на горивата през лятото се повишават. Комисията за защита на конкуренцията продължава своята проверка дали има картел на пазара на горивата.

„Аз твърдя, че на пазара на горива в България има изкривявания и аномалии, които заслужава да бъдат много сериозно разследвани”, заяви депутатът от Реформаторския блок Мартин Димитров.
„Дълго време цената на горивата без акциз и ДДС в България беше над средноевропейските. В момента не е така, но виждам, че започва една обратна тенденция. Цените на дизела вече почти са стигнали средноевропейските”, каза още той и подчерта: „Няма логика в България да е по-скъпо от ЕС. В момента е малко по-евтино”. Другото странно е, че една и съща верига продава на различни места горивата с 20-30 ст. разлика. КЗК може да провери и този феномен, подчерта Мартин Димитров.

На въпрос докъде стигна проверката за картел на КЗК срещу седем големи компании на българския, Гаврилов отговори, че на експертно ниво почти всичко е свършено. Той обаче уточни, че следващата КЗК ще решава дали да повдига обвинения. Днес, 22 юни, в Комисията по икономическа политика и туризъм в парламента предстои изслушване на кандидати за председател, заместник-председател и членове на Комисията за защита на конкуренцията.
Говорим си за картели, но дайте да наложим лична отговорност при картели, не на фирми, призова Гаврилов. Във Франция от 1959 година има такъв закон, посочи той и добави, че в над 20 държави в ЕС има наказателна глоба за картел, включително в Македония. Той подчерта, че ако има осъден за картел, това ще повлияе много добре психологически на целия пазар.

Нека КЗК потвърди картел и ще организирам хора, за да се въведе наказателна отговорност, обеща Мартин Димитров. Не искаме нищо повече, нищо по-малко от конкурентна среда в България.
Позабравихме и въпроса с това кой притежава акцизните складове, водим дело там, припомни Димитров. Той изрично подчерта, че не е нормално цените на горивата в България да са над средните в Европа. Иска ми се членовете на новата КЗК да си обясняват решенията, които гласуват, пред медиите, каза още Димитров.