Страничен поглед към спътника с прикрепеното оборудване за изпитване.

Страничен поглед към спътника с прикрепеното оборудване за изпитване.

Две години след като Булсатком стартира производството и подготовката за първия български геостационарен комуникационен спътник, предстои изстрелването на BulgariaSat-1 в орбита.

Производството на спътника бе възложено на водещата в тази област компания – Space Systems/Loral (SSL) базирана в силициевата долина в САЩ. Към момента има значителен напредък в построяването и тестването на първия български комуникационен спътник.

Има всички изгледи BulgariaSat-1 да стане готов предсрочно и да бъде доставен до площадката за изстрелване по-късно тази година. Когато бъде изстрелян, спътникът ще осигурява директно до домовете телевизионни и комуникационни услуги на Балканите и в други европейски региони.

Успехът на тази мисия в Космоса не само ще защити националния интерес и ще бъде една кулминация на изключителните усилия на професионалистите от Булсатком и България Сат, но ще бъде едновременно с това и признание за доверието на клиентите ни, без които това постижение би било немислимо“, коментира Максим Заяков, изпълнителен директор на Булсатком и на България Сат.

SSL, с активното участие на българските инженери, вече завърши сглобяването на различните електронни и механични компоненти на спътника и започна тестове за съответствие с изискванията на Булсатком. Тъй като спътникът ще обикаля в космическа околоземна орбита на разстояние 36 000 километра над Земята, където тестове не могат да бъдат извършвани, това налага да бъдат направени обстойни проверки дали съоръжението ще издържи на екстремните условия по време на изстрелването, както и в суровите космически условия.

След приключване на проверките, инженерите и техниците ще тестват спътника, за да демонстрират, че той ще издържи полета на ракетата в Космоса и тежките условия там. Това включва подлагане на спътника на силни вибрации и високи нива на шум, за да се симулират условията по време на изстрелването на ракетата.

Спътникът се тества и в термо-вакуумна камера във вакуумна среда с екстремно високи и ниски температури, подобни на условията в Космоса. След това съоръжението отново се проверява, за да се потвърди, че е в същото отлично състояние както преди това. Чак след потвърждаване на безупречни резултати, спътникът ще започне своето пътуване към площадката за излитане.

За доставянето на спътника до стартовата площадка се очаква да се използва специално оборудван контейнер, който може да бъде превозен единствено на борда на най-големият товарен самолет Ан-124, опериран от Руската компания Волга-Днепър.