untitled
Да си издател е предизвикателство не само в България. Защото корективът в този бизнес е жив организъм – при това любознателен и много интелигентен, който те следи и преценява под лупа и когото ти не бива да разочароваш. Всяка книга трябва да намери своята аудитория, на която да хареса и да бъде полезна. Във всяка книга има послание, което трябва да докосва читателите. В противен случай книгата просто няма да се търси и ще отлежава по складовете. Нашата работа е точно в това – да открием вярното заглавие и да го предложим на хората по начин, който ще грабне вниманието им.

А дали сме си свършили правилно работата, решават единствено и само хората, които отиват в книжарниците. Това е моето предизвикателство. И мисля, че то се споделя от повечето издатели, независимо къде се намират – у нас или в някоя друга държава. Колкото до България, проблемът тук е в пониженото ниво на потребителския интерес като цяло, без значение за какъв тип книги става дума. Много се радвам, че нашите заглавия се търсят от академичната общност, от хората от бизнеса. Много ни радва фактът, че са ценени и от бъдещите икономисти в лицето на студентите, където интелектуалният потенциал е неограничен.

Започнах тази дейност с невероятен респект. Да издавам книги за мен беше и винаги ще бъде огромна отговорност – пред себе си и пред читателите. Започнах с голяма любов. Смених тотално „игралното поле”. Следвах желанието си да бъда част от процеса на „книгосъздаването”. Исках да участвам в сътворяването на нещо полезно и същевременно красиво като визия и оформление – да бъда смислено ангажирана и неподвластна на усещането, че времето изтича като пясък между пръстите ми. Това бяха моите мотиви в началото. А кое ме задържа? Надеждата, че повече хора ще започнат да влизат в книжарниците, че те ще имат потребност да го правят, че ще се повиши интелектуалният дял в нацията ни, че ще отмине ширещата се апатия сред сънародниците ни, че ще преодолеем икономическата и социалната незрялост на обществото ни и ще се върнем към изконните ценности на нашия род – а те се възпитават основно чрез книгите.

Издателство „Топ Ню Букс” вече осем години се стреми да издава в България най-търсените икономически заглавия на международния книжен пазар – както личи и от името ни. Поставихме си за цел да следим потребностите на българския бизнес и да запознаваме неговата аудитория с най-добрите практики и успешните стратегии на утвърдените лидери в бранша. Изкушихме се, под марката „Еастра”, да публикуваме също историческа, юношеска и детска литература. Но нашата специализация си остават икономическите и финансовите издания. Може да се каже, че сме издателството за икономическите изследователи.

Най-хитовото заглавие, което издадохме дори в допълнителен тираж, е „Кризата идва” от проф. Макс Оте – един абсолютен бестселър на германския, а и на нашия пазар. Ние сме и българските издатели на Аня Фьорстер и д-р Петер Кройц – най-популярните и търсени консултанти от големите икономически и финансови корпорации в Европа. Книгите им „Всякакви, но нестандартни”, „Следи вместо пепел”, „Само мъртвите не се променят” и „Спрете да работите!” вече са добре познати на българския читател.

Други знакови издания за нас са „В къщата на парите” от Стивън Дробни, „Сблъсък на пазари” от Мохамед Ел-Ериан, „Мениджмънт на клиентите” от Андреас Прайснер, както и найновата ни книга „Как и защо се случва успехът на борсата”, написана от Сузан Леверман – мениджър на DWS (най-големият инвестиционен фонд в Германия), която бе обявена за най-добрата финансова книга на световното изложение във Франкфурт.

Новото, което предстои, ще бъде продължение на „нашата” тематика – бизнес, финанси, инвестиране. Книги с достъпен стил, предназначени за по-широк кръг от заинтересовани читатели. Нека не споменавам заглавия, които са в работен вариант. Да запазим елемент на изненада.
Начинът една издадена от „Топ Ню Букс” книга да накара повече хора да си я купят е тя да бъде интересна, полезна и лека за четене. Трябва да бъде актуална и съдържателна, забелязана от своята читателска аудитория и препоръчана от нея. Книгата трябва да носи познание. Е, разбира се, своята роля играе и добрата реклама.

Интернет направи информацията по-достъпна. Не е еднозначен обаче отговорът на въпроса какво отражение даде тази глобална информационна свързаност върху четенето на книги. От една страна, всички търсим в интернет информацията, която ни е нужна, и я намираме несравнимо по-бързо, по-лесно и в най-актуализиран вид. Това е предимството на интернет. Но не мога да се съглася, че е причината за по-малкото четене на книги напоследък. Защото предимството на книгите е коренно различно – съдържа се в класическата привилегия да ги разтвориш и в удоволствието да препрочиташ написаното, което те е впечатлило. От друга страна, различните препратки в глобалната мрежа би трябвало да повишават популяризирането на книжните информационни носители и да подтикват към четенето им. Така че, според мен едното не замества другото, т. е. интернет не може да замести книгите.

Електронните книги са нещо, което ни интересува, тъй като по ред основателни причини – по-евтини, по-лесно преносими и достъпни навсякъде и всякога – те са много популярни и дори предпочитани основно сред младите хора.

Книгите в България са относително скъпи, зависи кой ги купува. Но като цяло, от гледна точка на покупателната способност, те са скъпи за хората. Едва ли е нужно да обяснявам защо е така и да се аргументирам с цените на съответните етапи от създаването на една книга. А и нашият пазар е сравнително малък, което оскъпява единичната цена на всеки отделен екземпляр. Сигурна съм, че за себе си издателствата калкулират минимална печалба. Иначе книгите биха били непродаваеми. Подкрепям идеята за преференциален данък добавена стойност в бранша. Това би направило книгите на българския пазар много по-достъпни, а българския народ-по-информиран, по-просветен и по-образован.
***
Добринка Лазарова е собственик и управител на издателство „Топ Ню Букс”. Завършила е Немската езикова гимназия в Бургас, а след това международни икономически отношения в УНСС. Работила е в сферата на външната търговия и в държавната администрация, В частния бизнес е от началото на 2008 г., когато създават „Топ Ню Букс”.

Дата: 09.03.2016 14:54
Източник: сп. Икономика – стр. 110; 111; 112
Сн. Фейсбук