Снимката е илюстративна

Снимката е илюстративна

Изместеното във времето гледане на телевизия (от англ. time shift) вдига рейтинга на тв програмите, показва изследване на пийпълметричната агенция “Нилсен адмосфиър България”.

Става въпрос за същата програмна схема, която телевизиите излъчват в едно денонощие, но преместена с един час напред.

“В България се наблюдава нещо различно – кабелните оператори предоставят цяла група тв

програми, които се излъчват със  забавяне  плюс един или два часа”, казва Томаш Бичик, директор “Бизнес развитие” в “Нилсен адмосфиър”.

Преди години подобна опция имаше само филмовият платен канал НВО. В пакет с него операторите продават и НВО+, който излъчва същата програма, но с един час закъснение. В момента почти всички български телевизии ползват същата услуга. Изместените програми са някъде в крайната част на списъка от канали, излъчван от операторите.

Това допълнително гледане добавя около 1,05% към рейтинга на тв предаванията, сочат данните. Би Ти Ви и Нова тв отново доминират в забавеното гледане така, както и при редовната програма.

Зрителите, които прибягват до услугите на “изместената” телевизия, са предимно на възраст от 18 до 49 години – активната и работеща аудитория. Повечето от тях са с висок месечен доход, показва изследването.

Впрочем в тази възраст са и хората в цял свят, които все повече гледат видео по заявка. Техният брой вече достига 35% от всички тв и видеозрители, тъй като им позволява да променят навиците си на гледане, показва годишният доклад TV & Media Report 2015 на “Ериксон кънсюмър лаб”.

Днес потребителите прекарват 6 часа седмично в гледане на тв сериали в интернет, програми и филми. Това е повече от два пъти спрямо 2011 г. Като се добави записаното и сваленото от интернет съдържание, става ясно, че 35% от всички тв и видеогледания са по заявка.

Според доклада има и значителен ръст на потребителите, които гледат видео на мобилно устройство – 61% го правят на своите смартфони.

Спрямо 2012 г. това е ръст от 71%. Две трети от времето, в което тийнейджърите гледат видео, е на мобилно устройство (смартфон, таблет и лаптоп).

Една от причините, довела до тези промени в навиците за гледане, също е описана в доклада. Половината от потребителите, които следят линейна телевизия, казват, че не могат да

открият нищо атрактивно за гледане. Въпреки това популярността на линейната телевизия остава висока най-вече заради възможността да се гледа уникално съдържание в реално време – като спорт.