teqy-star-wars-episode-7-300x144Новините около новия епизод на култовата сага, стартирана от Джордж Лукас преди почти 40 години взривиха Интернет и накараха милиони феновете да плачат от умиление. Да, неимоверно невероятната аура около този може би най-популярен франчайз на съвременната култура стои в основата на тази радост, напрегнато очакване и оживление. И макар сама по себе си тази аура да е силна, то с правилната маркетинг и пиар стратегия, тя се превръща в нещо, което разпродава билетите за първите седмици от прожекциите на филма месеци преди това, и което докарва огромния фендъм на поредицата до почти фанатична истерия. Как действат маркетинг и пиар специалистите на най-очаквания филм за годината? И какво можем да научим от тях?

Да, това не е първата „нова“ трилогия, която излиза след оригиналната. Започналата през 1999 г. с „Невидима заплаха“ серия от филми имаше противоречив успех. Несъмнено комерсиално достигна високи постижения, но критиката и най-верните и взискателни фенове на старите филми така й не одобриха трите изцяло заснетото от Лукас. С предстоящия Епизод 7, продуцентите избират друга стратегия – „Силата се пробужда“ почива изцяло върху сюжетната основа на старите филми, а и не само. Емблематични актьори като Харисън Форд (Хан Соло), Кери Фишър (принцеса Лея) и Марк Хамил (Люк Скайуокър) са върнати обратно. Т.е. – фокусът е обърнат към позитивните и важни постижения от миналото. Всеки нов продукт има история – хитрият ход тук е да се използват и припомнят добрите примери от нея, а грешките да се използват като модели какво не трябва да се прави.

Режисьорът на Епизод 7 – Джей Джей Ейбрамс – още от началото на проекта многократно изтъкна, че той самият е на първо място фен на поредицата и като такъв, осъзнава огромната отговорност, която тежи на раменете му. Много фенове гледаха скептично на идеята Ейбрамс да режисира новия филм, но именно заради пламенните му изказвания относно голямата история, която има с тази поредица и топлите фенски чувства, които изпитва към нея, до голяма степен страховете намаляха. Това е чудесен пример колко е важно да покажете на вашите „фенове“ – на вашите потребители и клиенти – че разбирате тях и нуждите им, че сте на „тяхна страна“ и създавате продукт, който на първо място би се харесал на самите вас като потребител. Накратко – създайте нещо, което вие бихте пожелали, ако сте от другата страна на бариерата.

Вече споменахме Джей Джей Ейбрамс – многообещаващата свежа кръв в екипа, която бива приета все по-добре. Обещаващ и оригинален млад режисьор. Носител на новото. „Силата се пробужда“ е нова история, с нов режисьор, конфликт и нови герои. Заедно с Ейбрамс обаче работи и един от оригиналните „създатели“ на сагата – Лорънс Касдан, сценаристът на може би най-обичаната серия – „Империята отвръща на удара“ . Процесът пък около създаването на Епизод 7 е строго съблюдаван от самия Джордж Лукас. Стремежът за баланс е очевиден и похвален – остава да видим как е реализиран! Следвайки този пример, достигаме до извода, че винаги е важно да сте отворени към нови идеи, нови хора, нови предложения, но да държите на ценния и печеливш опит, който миналото пази. Старайте се екипът ви да бъде съставен както от млади и иновативно мислещи експерти, така и от ветерани с богата професионална история. Понякога сложен, но много ценен баланс.

Нека си го признаем директно – нито един от трейлърите на Епизод 7 досега не показа кой знае какво, а филмът излиза едва след малко повече месец. Обикновено толкова близо до премиерата, повечето продукции са с почти напълно ясен сюжет, герои, с множество трейлъри и разпространени навсякъде различни отделни сцени от лентата. Вероятно точно и затова (разбира се, не само) техните премиери не са разпродадени два месеца по-рано.

Рекламната стратегия на предстоящия филм от (между)звездната поредица бе изключително умна – бяха показани малко трейлъри, по-скоро тиийзъри, не разкриващи нищо, но акцентиращи върху няколко важни неща, с които филмът се гордее. Основното от тях бе атмосферата – „Силата се пробужда“ е заснета по модела на старите филми, т.е. с възможно най-малко специални ефекти и повече реализъм – декори, реални локации, костюми и прочие.

Вече споментата връзка със старите филми също бе акцнет. Това показва, че е важно е да умеете да създавате силно нетърпение с малки детайли, които са въздействащи, но разкриващи малко за самия продукт. Не е нужно за всеки ваш нов проект да надувате фанфарите до небето – бъдете дискретни, дори малко мистични, подайте акценти и градете върху тях. Нека останалото остане изненада до самия край.

Без значение дали филмът в действително постигне успех (комерсиален и критически), промоцията му несъмнено бе (и продължава да бъде) вдъхновяващ и умен урок за това как се изгражда силна и интересна рекламна стратегия.