newspaper-internet-540x270в. Капитал Daily

Търговските вериги вземат все по-голям пазарен дял, традиционните магазини губят позиции. Хората пазаруват по-рядко бързооборотни стоки, но средната стойност на покупката се увеличава без значителна промяна в обема. Интернeт и мобилните устройства стават все по-важни за пазаруването.

Това са някои от изводите, направени от Весела Калчишкова, директор “Обслужване на клиенти”, “Потребителски панел” – “GfKБългария”, по време на конференцията Retail in Detail 2015, организирана традиционно от сп. “Регал” (издание на “Икономедиа”) и GfK.

“През 2015 г. количествата закупени стоки от един потребител са същите, но средната стойност на покупките се вдига не заради инфлационни процеси, а заради намалената честота на пазаруване”, обобщи Калчишкова. С експанзията на търговските вериги нараства значението на промоциите в решението за покупка, както и на собствените марки (Private Labels). В същото време делът на българските брандове в категорията бързооборотни стоки остава относително стабилен в годините, отчита GfK.

Две български компании са в Топ 20 на най-динамичните в региона
в. Капитал Daily

Две български компании се наредиха сред 20-те най-бързо растящи IT фирми в Централна и Източна Европа в класацията на Deloitte Fast 50. “Булпрос” заема 12-о място в основното подреждане, а на 14-о място е “Империя онлайн”. Класацията определя технологичните дружества с най-голям растеж на приходите за последните пет години. Основното изискване, освен фирмите да са регистрирани преди този период, е и да отчитат минимум 50 хил. евро годишни постъпления. Ръстовете през годините се изчисляват в местна валута, а финансовите данни се подават от самите компании, като след това се сравняват с финансовите им отчети за съответните периоди. Дружествата кандидатстват сами, като попълват онлайн бланки през уеб сайта на консултантската компания Deloitte. Кандидатите трябва да предлагат технологични решения или продукти в сферите на софтуер, хардуер, комуникации, медии, екологични технологии и естествени науки.

Отделен ред в сметките ще показва новите цени на тока
в. Сега

Въпреки че цените на тока за бита остават същите от 1 ноември, техните стойности ще бъдат вписани на отделен ред в новите декемврийски фактури и на трите енергийни дружества – ЧЕЗ, ЕВН и “Енерго-Про”. Причина за това е решението на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), която в неделя одобри нови цени на тока. Символична промяна има само за индустрията, за която електроенергията поевтинява с около 2%. ЕРП-тата вече започнаха извънреден отчет.

От ЕВН съобщиха, че всяко домакинство или малка фирма е могло да отчете само показанията си към 1 ноември и да ги предаде в офис на компанията. Самоотчетът е пожелателен и не отменя месечния отчет от страна на дружеството. Такава възможност има и за клиентите на ЧЕЗ и “Енерго-Про”. Както при всяка смяна на цени, информацията за употребения ток във фактурите ще бъде вписана в два отделни периода – потребление по стари цени до 31 октомври включително и потребление по нови цени от 1 ноември. Извънреден отчет започна в неделя и ЧЕЗ. За целта бяха ангажирани 314 служители, които ще работят с удължено работно време и в почивните дни.

Големите вериги се обявиха срещу данък “вредни храни”
в. Сега

Големите хранителни вериги, обединени в Сдружението за модерна търговия, се възпротивиха вчера срещу подготвяния нов данък “вредни храни”. В становището на организацията се посочва, че проектът ще навреди на хранителната индустрия и няма да постигне очакваните резултати. Оспорваният и от производители нов данък ще доведе до поскъпване на редица хранителни продукти, част от всекидневното меню на хиляди българи с по-ниска покупателна способност, смятат търговците.

“Тъй като приходите на гражданите ще останат непроменени, е нормално те да потърсят тези храни на по-ниски цени. Това означава, че ще купуват от производители в сивия сектор, които поради неплащане на данъци и осигуровки имат ценово предимство от поне 30%”, пише още в становището на организацията. Така се е случило в Унгария, където е бил въведен подобен данък. Мярката е довела до 10-процентно посивяване на сектора, а загубата от приходи от ДДС е била оценена на 25.6 млн. евро.

30 компании от Италия търсят партньори у нас
в. Стандарт

Представители на 30 италиански компании от машиностроенето, земеделието, хранителната промишленост и инфраструктурното строителство се срещнаха с потенциални български партньори. Това стана в рамките на Българо-италианския бизнес форум “Технологии за агроиндустрията, промишлеността и инфраструктурата”, който се проведе в София и беше организиран от ИЧЕ (Агенция за подпомагане и интернационализация на италианските предприятия в чужбина) и организацията на индустриалците и работодателите в Италия – Конфиндустрия. Форумът беше закрит от министрите на външните работи на България и Италия – Даниел Митов и Паоло Джентилони.

„Черен петък” сваля цените със 70 на сто
в. Новинар

Истинска истерия за дрехи, мебели и техника на половин цена се очаква в края на ноември.

В последния уикенд на месеца много от известните марки ще обявят ударни промоции за стоките си за „Черния петък”. Предвижда се от 27 ноември до 29 ноември най-големите отстъпки да достигнат до 70 процента от редовната цена, показа проверка на „Новинар”.

И въпреки че търговците все още не искат да се ангажират с конкретни цени, един от големите варненски молове вече промотира ударно предстоящия „Черен петък”. Фирмите наематели в търговския център вече са готови с над 100 специални оферти. В София пък все още не е ясно какви ще бъдат промоциите за традиционните предколедни намаления. От един от столичните молове дори дават информация на потребителите, че все още не планират да има „Черен петък”.