angelkova
Нима това е неуспешна реклама? Шест холивудски звезди казват колко прекрасна е България, не може да се оцени в пари

Родена на 30 ноември
През 2003 г. завършва право с отличен успех от УНСС
През 2010 г. завършва програма за ръководни кадри „Развитие на лидерски умения” в Harvard Business School – САЩ
I От 2005 до 2007 г. е стажант в ГД „Околна среда” на ЕК и съветник към ръководителя на българската делегация групата на ЕНП в ЕП
До 2013 г. е зам.-министър на регионалното развитие, след това министър на транспорта.

През март 2014 г. е избрана за един от 214те млади световни лидери. Владее английски, испански, италиански, френски и руски

И експерти в туризма, не само обичайните у нас хейтъри, се обявиха срещу клипа с холивудските звезди, г-жо Ангелкова. Много са и специалистите, които ви поздравяват. Но как ще убедите критиците да променят мнението си?

 Най ценното в сътрудничеството ни с „Ню Бояна” е, че можем да използваме мнението на звезди от световна величина да кажат, че харесват България и че си заслужава тя да бъде видяна, посетена и споделено усещането за нея. Това е целта на клипа. Фактите за него сами говорят. Факт е, че 6 световноизвестни звезди казват колко прекрасна е България, факт е, че това не е правено досега, факт е, че тези звезди са изключително труднодостъпни.

Абсолютно съм убедена, че ще има положителен ефект за България. Подчертавам, това е нов рекламен, а не имиджовият клип за България и той е свързан с привличане на вниманието към държавата ни като кинодестинация. Благодарение на съвместните усилия на „Ню Бояна” и на г-н Ярив Лернер успяхме да използваме впечатленията на звезди от такъв ранг за страната ни и то абсолютно безплатно.

– Как се убеждават такива звезди, те наясно ли са, че този клип и по-точно краткият вариант ще се използва евентуално и на туристическа борса. Това поне се предполага…

Абсолютно наясно са, в противен случай никой би си и помислял да спекулира с подобно нещо. Подписали сме и споразумение за сътрудничество с „Ню Бояна”, в което се казва, че те изготвят два рекламни клипа – единият с продължителност 2 минути, а вторият 30 секунди, и безвъзмездно предоставят правата на министерството за използването им.

Ефектът от клипа вече е много голям. Две минутното видео и 30 секундният спот са стигнали до над 1,3 млн. души само за първите 48 часа във фейсбук. Съжалявам, че е така, но единствените критики за клипа са само тук, в Б ългария. Актьорите били интервюирани на снимачната площадка, ами естествено, те са дошли да снимат филм тук, но казват какво мислят за страната

Казват какво мислят за страната ни като възможност за кино, не толкова като туристическа дестинация…

Това показва отношението към България. Всяка европейска държава се бори повече холивудски продукции да се снимат на нейна територия. Правят го Италия, Франция, Испания Великобритания, Хърватия, Гърция, Унгария, Чехия, Румъния.
България е на тази карта и е може би единствената от ЕС, която няма финансови стимули за развитие на киноиндустрията. Но ние, вместо да сме доволни, че имаме страхотни възможности, започваме конспиративни теории кой на кого какво щял да даде и направи.

Ваша ли бе идеята да съберете Силвестър Сталоун, Салма Хайек и другите звезди?

Идеята ми да привлечем известни личности да рекламират България е още от момента, когато станах министър на туризма. Имам лични познанства с някои хора и смятах, че си заслужава. Благодаря на „Ню Бояна”, че прегърнаха предложението ми да се опитаме да използваме думите им за реклама на България, да споделят впечатленията си, ако, разбира се, го мислят. Защото и с много пари не можеш да убедиш актьор от такава величина да направи каквото и да е. Те пари си имат достатъчно. Не знам дали някой си мисли, че може изобщо да се калкулира това.

Няма ли да бъде неправомерна държавна помощ
излъчване на клип с логото на частна фирма?

Клипът ще се използва там, където е полезно за България. Спестени са милиони средства. За мен като партньор в такова сътрудничество е разбираемо да има лого на компанията, която е направила клипа без пари, дала ти е правата без пари. Логото е само в дългата версия.

Усетихте ли подкрепа сред колегите в МС?

Да, абсолютно всички колеги ни поздравиха. Да не говорим за чуждестранните ми приятели. Включително президентът на Босна и Херцеговина г-н Иванович заяви, че това е голямо постижение.

Сега ще съберете ли и известни българи, които да говорят за страната си. Тук е в момента Григор Димитров…

Стига да се съгласят. Добре дошъл е всеки, който иска да помогне България да се види в добра светлина. Мислим за това от самото начало.

Не мога да не ви попитам за имена. Ще поканите ли Христо Стоичков, Григор Димитров, български актьори?

На този етап не сме говорили със спортисти, а с актьори, но повече не искам да коментирам. Що се отнася до Григор Димитров, ще търсим връзка с него и ще видим какво мисли. Ще
търсим и други.

Да ви върна от магията на киното към прозата. Какво се прави с плажовете? Усетих лека критика в две изказвания на министър Лиляна Павлова, че ведомството ви не е готовода поеме концесията на плажовете?

Разделили сме реформата на две части. Първата е промените в Закона за управление на Черноморското крайбрежие (ЗУЧК), с които всъщност ще се прехвърлят правомощията от МРРБ към министерство на туризма. Те са пуснати за обществено обсъждане. Успоредно изчистваме неясноти с глобите при нарушения.

В сегашния закон глобите са от 10 до 50 000 лв. Ако един концесионер има 5 различни нарушения ще получи най-много 50 хил. лв. глоба. Ние предлагаме санкции от 10 до 30 000 лв, но за всяко отделно нарушение. Т. е. при 5 сериозни нарушения глобата може да е и 150 000 лв. Заради безпроблемно протичане на сезон 2016 г. сме предложили договорите, изтичащи до края на тази година и следващата, да бъдат удължени с 1 г.
Работим и по втората най-съществена част на реформата. Предложили сме групиране на плажовете по функционален признак.

На колко групи?

В проекта са 4 групи с 4 подгрупи
Колко ще са на финала, ще зависи от обсъждането с бранша.

Кое е основният критерий – големина на плажа, в курорт ли е?

Големина, достъп до плажа, какви допълнителни дейности могат да бъдат развивани на него, какви са туристите, които го посещават, в затворен комплекс ли е. Разработваме и методика за минималните концесионни възнаграждения и наеми.
Предлагаме водеща вече да не е цената, а допълнителни активности, с които концесионерът може да подобри услугата.

Тогава трябва много ясна методика кое с каква тежест ще бъде при конкурсите?

 Именно. Затова каззвам, че същинската реформа ще направим, когато получим цялата информация – договори с концесионери и наематели,които са търговска тайна, географска информационна система – приливи и отливи. Някои плажове са изядени, образно казано, други са разширени. Не можем да ги разделим в групи без тези данни. Би било механично. Концесионери предложиха плажовете да се ползват и за спортна дейност. Искаме здрави деца, трябва да осигурим условия за това. Министър Кралев (на младежта и спорта Красен Кралев- бел. ред.), подкрепя идеята. Сега плажовете се ползват само за лятото, а в бъдеще ще можем индиректно да рекламираме морето със състезания.

А как ще стане поевтиняването на чадъри и шезлонги? Ще има ли различни цени на плажовете в различните групи?

Точно така. Всяка група ще има различни цени. Ключът е, че цената вече няма да бъде водеща при кандидатстване за концесия или наем. Оттам всъщност ще паднат драстично и цените на плажни принадлежности.

Ще искате ли таван на цената, или понеже е пазарна икономика тази регулация няма да се разреши?

Точно защото е пазарна икономика, трябва да се борим за всеки турист и за всеки лев. Концесионерите ще са оперативно самостоятелни и ще могат да понижават драстично цените за плажните принадлежности. Когато направим всички анализи, ще мога да кажа със сигурност таванът може да е толкова, да е между толкова и толкова или няма да има таван. Основното в реформата е да се намалят цените на съоръженията, за да не губим туристи. Не просто да сменим отговорникът, а изцяло философията за управление на плажовете.

Кой ще проверява плажовете?

С промяна в устройствения правилник към министерство на туризма се прехвърля дирекцията, която сега отговаря за концесиите в МРРБ. Чрез промени в Закона за туризма пък ще се създаде звено „Туристически инспекторат”. То ще работи с концесиите на плажа и с категоризацията на обектите в туризма.

Дата: 17.10.2015 00:01
Източник: 24 Часа – стр. 13
Автор: РАЛИЦА ДАСКАЛОВА