AdvertisingИзтичането на договорите за популяризация на първия програмен период доведе до бум на скандални медийни кампании

Изтичането на сключваните договори за популяризиране на старите оперативни програми за периода 2007-2013 а е довело до ударно харчене на крупни суми в последния момент Заради закъснението в изпълнението на дейностите стотици хиляди левове в момента отиват за неефективни и скандални кампании, показва проверка на „Сега” на база сключваните през първия програмен период договори и месечните данни за извършени по тях плащания.

Активизирането на институциите в последните седмици пролича покрай серия спорни медийни кампании. В края на май на фестивала „Зелени дни” избухна скандал за раздавани брошури, рекламиращи страната ни като дестинация за ловен туризъм с отстрел на несрещаните у нас мечка гризли, американски елен и сьомга. Оказа се, че брошурите са печатани по стар проект, но не се разбра кой и защо повторно ги разпространява. Миналата седмица шумна кампания в медиите поде и социалното министерство за популяризиране на конкурса за любителско видео „Посоката избираш ти”. От младежите се иска да подготвят 90-секундни клипове на тема как да привлечем към заетост млади хора, които не учат и не работят. Наградният фонд на конкурса е 6500 лв., но за популяризирането му министерството е на път да пръсне много повече.

Само за създаването и поддържането на приложение за конкурса във Facebook, както и изготвянето на бюджет за реклама във Facebook и Google ad Words е сключен договор за 19 810 лв. без ДДС. Отделно от това министерството започна да публикува ударно материали в печатни медии, за да популяризира конкурса. От социалното министерство отказаха да отговорят колко пари ще се платят за тази популяризация на конкурса и коя фирма е сключила договор за това.
Седмица по-рано из медиите се появиха рекламни карета за друг конкурс – „Направи seine с европроект”. От администрацията на МС, която координира инициативата, увериха, че за популяризирането му не са дадени никакви пари, а информациите са публикувани безвъзмездно на сайтовете на оперативните програми. Оказа се, че това не е така и инициативата се ползва за фактуриране на разходи по вече сключен и изтичащ договор.
Справка за направените плащания и сроковете за приключване на проектите дава ясен отговор защо възложителите и фирмите са толкова щедри, а въпросът за ефективността на разходите е оставен на заден план. Организаторът на конкурса „Посоката избираш ти” например – социалното министерство, има броени дни, за да приключи крупен договор за популяризиране на оперативната програма в печатни медии. Този договор е възложен на 28 май 2013 г. (на „Медиа планинг груп”) и е на крупната стойност от 960 000 лв. с ДДС.
До края на април по него са разплатени 460 295 лв. с ДДС, а в същото време срокът за изпълнение на дейностите изтича на 30 юни 2015 г. Не е ясно защо е допуснато да има подобно забавяне на дейностите и половината от сумите за популяризиране на програмата да останат за харчене при реалното й затваряне.

Ударно до края на юни ще трябва да харчи и транспортното министерство по сключен договор за популяризиране на Оперативна програма „Транспорт” в интернет издания (договор с „Диджитал Нест – Митра ПР” от 15 април 2014 п). По този проект до края на април са били разплатени едва 83 298 лв. с ДДС, а бюджетът му възлиза на 324 000 лв. с ДДС. Сметките показват, че за май и юни трябва да се отчетат 240 702 лв. за интернет реклама, за да няма неизпълнение.

Именно по този договор транспортното министерство е решило да пусне свои рекламни карета за конкурса „Направи selfie с европроект”. Така на редица сайтове се появиха реклами за инициативата, създавайки впечатление, че тя е организирана от транспортното министерство. От транспортното министерство твърдят, че за общо 5 публикации в интернет са платени 1116 лв.
Мистериозната поява на брошурите с мечка гризли става на фона на изтичането на два крупни договора за изготвяне на брошури, бюлетини, рекламни материали и сувенири по същата оперативна програма – „Регионално развитие”. И тук договорите са изпълнявани в последния момент. По сключен с фирма „Призма” договор (от март 2014 г.) на обща стойност 180 000 лв. с ДДС към края на април 2015 г. са били платени 90 590.28 лв. Тук вероятно има забавяне на плащане, защото договорът е приключил на 7 април и според информацията в АОП е изпълнен 100%. Тоест в последния месец от действието на договора са усвоени половината от парите за реклами и сувенири по програмата. Възможно е забавяне на плащания да има и при други проекти, но то трудно може да обясни липсата на дейности през огромна част от периода на действие на договорите. Втората фирма с изтекъл договор на 7 април – „Военно издателство”, не е успяла да навакса изоставането в производството на бюлетини и брошури и да усвои парите. Така този договор
– на стойност 120 000 лв. с ДДС, е изпълнен само 58%.

По ОП „Регионално развитие” има и други договори, които са останали изпълнени 50%. Това неизпълнение е отчетено на фона на солидни бюджети, като е възможно част от тях да са били надценени още при залагането на дейностите. Така например неизпълнени са останали 3 договора, и трите с фирма „Меркурий 97″, за логистично обезпечаване на конференции и информационни кампании по ОП „Регионално развитие”. Договорите са на обща стойност 1.2 млн. лв. с ДДС, а по тях фирмата е успяла да усвои общо 379 271 лв. с ДДС. Солидно неизпълнение е избегнато в последния момент и по друг договор за публичност по ОП „Регионално развитие” – за популяризиране на програмата в електронни и печатни медии.

Договорът за 540 000 лв. с ДДС на „Зенит Адвертайзинг енд комюникейшънс” е от 2012 п, а до февруари 2015 г. по него са били разплатени едва 67 001 лв. През март и април има наваксване и по проекта е постигнатото усвояване от 91%.

Дата: 08.06.2015 00:00
Източник: Сега – стр. 1; 2
Автор: ТАНЯ ПЕТРОВА, ВЕНЕТА НАЧЕВА