razhodi za reklamaЗа първи път от 2009 г. насам Централна и Източна Европа бележат спад в прогнозата относно разходите за реклама – но у нас се очаква увеличение

Увеличение на рекламните инвестиции с 4,6% до 540 млрд. долара през 2015 г. – това показва прогнозата, получена въз основа на данните от 59 държави в Северна и Южна Америка, Азиатско-тихоокеанския регион и Европа.Водещата глобална медийна агенция „Карат” публикува първата си прогноза за разходите за реклама в световен мащаб през 2016-а, заедно с най-актуалните данни за настоящата година.

Пазарен оптимизъм се отчита и в предвижданията за догодина – 5% ръст на разходите, които рекламодателите правят за реклама на годишна база в световен мащаб.

Дигиталната реклама продължава да държи първенството

по отношение ръста на рекламните бюджети със 17,4% увеличение през 2014 г. Заради предвижданията за силен ръст на мобилната и видео рекламата тази година, съответно с над 1/2 и 21%, прогнозите са през 2016 г. инвестициите в дигитални медии да достигнат 25%, т.е. 1/4 от общите разходи за реклама в глобален мащаб.

През изминалата година всички пазари са отбелязали ръст – Западна Европа с 2,3%, 4,5% за Северна Америка, 5,3% за Азиатско-тихоокеанския регион и Латинска Америка с 11,4%. Очакванията са тази тенденция да се запази и през 2015-а.

Изключение прави Централна и Източна Европа, където прогнозата за първи път е с отрицателен знак от 2009 г. насам. Спадът с около 2% от общите разходи за реклама е

заради очакваната рецесия на най-големия пазар в региона – Русия

Предвижданията за намаление на рекламните инвестиции през 2015 г. засягат всички видове медии: -4,1% за телевизия, -14,8% за вестници, -18,7% за списания, -4,7 за радио, -3,9 за външна реклама, -10% за кино реклама.

Дигиталните медии са единствените, които се очаква да избегнат негативната тенденция с прогнозно увеличение на инвестициите 12,9% на годишна база.

 

За България прогнозата на „Карат” е за увеличение на общите рекламните инвестиции през 2015-а с над 3%, като най-добре представящата се медия отново ще бъде дигиталната, с ръст на годишна база 9%. В основата на това покачване ще бъде бързо навлизащата и у нас автоматизирана реклама (т.нар. programmatic buying), която се очаква

тази година да се покачи с 300%

Джери Булман (на снимката), главен изпълнителен директор на Dentsu Aegis Network, част от която е и Carat, коментира:prognoza za reklamata

„Най-новата прогноза на Carat повишава още повече оптимизма в доброто бъдеще на световната реклама. Тежките времена вече са зад нас, пазарите с отрицателен ръст вече са малцинство и може да гледаме положително към прогнозите за растеж през 2016 г. на всички ключови пазари.

Силата на дигиталната реклама и преразпределението на бюджетите продължават да бъдат горещата тема на пазара. Мобилните устройства променят достъпа до информация и начина, по който се разглежда съдържание, търсят се продукти и се купуват стоки – а това естествено се отразява и на подхода, който прилагаме към стратегиите на своите клиенти.”

Любословие по bulevard.bg; Снимка: marketingburkan.com